Inspelning av kontrasträngar

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inspelning av kontrasträngar

Inlägg av mrbaloo »

Hejsan

När man slänger på nya strängar på sin elbas får man ju en härlig (jag tycker det i alla fall) metallisk klang och sen när strängarna spelas in avtar "nyhetsklangen". Men hur fungerar det på kontrabas. Jag har precis fått nya strängar på min kontra efter en riktig setup. Jag vill gärna tro att jag hör "nyhetsklang" i mina D'Addario Helicore Pizzicato HP610 3/4M när jag spelar. Brukar det vara så eller är det liksom strängarna som har den egenheten i grunden? Eller finns det en inspelningstid hos kontrasträngar också så att de "sätter" sig både i uttänjning och sound?

Är alldeles ny med det här med olika kontrasträngar, men är ändå väldigt förtjust i min bas som blivit ett helt nytt och fräscht instrument efter setup och nya strängar (till skillnad från aluminiumsträngarna som satt på vid köp av bas).

/MrBaloo
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Re: Inspelning av kontrasträngar

Inlägg av jannej »

Visst är det så. Det är hemsk banjo-period med nya strängar, jag tycker mina Spirocore låter som bäst efter ett par månader. Å andra sidan håller de sen i flera år. Skulle tippa att Helicore har ungefär samma egenskaper. Så det är bara att spela på...:-)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Inspelning av kontrasträngar

Inlägg av mrbaloo »

jannej skrev:Visst är det så. Det är hemsk banjo-period med nya strängar, jag tycker mina Spirocore låter som bäst efter ett par månader. Å andra sidan håller de sen i flera år. Skulle tippa att Helicore har ungefär samma egenskaper. Så det är bara att spela på...:-)
Ok, prefekt då vet jag hur det brukar vara. Tycker nog mig höra viss skillnad efter någon vecka.
Skriv svar