Massa diskant i flatspunna!

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Massa diskant i flatspunna!

Inlägg av hitman »

Jag minns ännu hur jag som pojkvasker, 17 år och knappt torr bakom öronen, för första gången upptäckte rundspunna strängar. Min Fender P-bas levererades med flats, och när en punkbasist lånat den och lyckats spela av E-strängen (!) så gick jag till Hagströms för att köpa nya.

Visste inte att det fanns olika sorters strängar men nu fick jag ju äntligen det ljud jag längtat efter. Pianoliknande med massor av diskant, nu lät jag (nästan) som Bruce Foxton (the Jam) eller Entwistle. Njöt i någon vecka, tills min handsvett dödat tonen. Förde sedan en kamp i decennier (kokade, dränkte i T-sprit osv) för att försöka hålla liv i strängar till dess jag fick råd köpa nya.

Men ju gubbigare jag blivit desto mindre diskant vill jag ha. Så till slut tog jag ett stort kliv tillbaka i tiden och bytte till flatspunna, Rotosound Jazz bass 77 på min tele-hpd och begagnade Ernie Ball Group II på min P-bas. Och jag har ju fortfarande diskantrikt ljud, nu utan finger-oljud, och med mer kropp i tonen. Låter kanon!

Märkligt! Har jag bara blivit gubbe, eller beror det på att min Reidmar är så mycket bättre än de stärkare Acoustic, fender Bassman, Sound City, Hagström och allt vad det varjag spelade på förr?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Massa diskant i flatspunna!

Inlägg av Mr Spock »

Det är flimmerhåren som checkat ut. :wink:
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Skriv svar