LoRiders eller Cobolts?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Tumblinman
Medlem
Inlägg: 318
Blev medlem: lör 06 sep 2014, 09:02

LoRiders eller Cobolts?

Inlägg av Tumblinman »

Gillar ljudet och känslan med DR LoRiders 45-105 på min Stingray-kopia men är lite sugen på att testa EB Slinky Cobalts. Någon med erfarenhet av båda dessa som kan ge mig lite synpunkter? GIllar trycket och explosiviteten hos LoRiders och inbillar mig att Cobolts ger ännu mer i det området. Kan det stämma, tro?
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: LoRiders eller Cobolts?

Inlägg av RolleHarris »

Cobalts har mer "klonk" och "honk" i mellanregistret. Lo Riders är klarare och har mer "strängljud". Hoppas du förstår :)
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: LoRiders eller Cobolts?

Inlägg av Per »

Jag upplevde Lo Riders som mer topp & botten och Cobalts som jämnare i alla frekvenser och därmed lite fetare.
(Men det är möjligt att Rolle och jag uttrycker oss olika och menar likartat. :) )
Det är inte mindre tryck i Cobalts i alla fall. Sedan kan det väl vara en smaksak eller beroende på vilket som passar en speciell bas & stärkarkombination bäst.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: LoRiders eller Cobolts?

Inlägg av RolleHarris »

Per skrev:Jag upplevde Lo Riders som mer topp & botten och Cobalts som jämnare i alla frekvenser och därmed lite fetare.
(Men det är möjligt att Rolle och jag uttrycker oss olika och menar likartat. :) )
Det är inte mindre tryck i Cobalts i alla fall. Sedan kan det väl vara en smaksak eller beroende på vilket som passar en speciell bas & stärkarkombination bäst.
Kanske är det jag menar. Sen jämförde jag på en Warwick också, de har ju mycket mid. Basen spelar nog in här med. Men Cobalts är jättebra strängar, lo riders likaså
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: LoRiders eller Cobolts?

Inlägg av Per »

RolleHarris skrev: Basen spelar nog in här med. Men Cobalts är jättebra strängar, lo riders likaså
+1. Prova och se vilka du föredrar.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Tumblinman
Medlem
Inlägg: 318
Blev medlem: lör 06 sep 2014, 09:02

Re: LoRiders eller Cobolts?

Inlägg av Tumblinman »

Tack för åsikterna - måste nog prova Coboltsen framöver. Har dock hamnat i en fas där jag fattat tycke för nickel woundwounds, helt plötsligt. Får se om det håller i sig - annars blir det Cobolt.
Skriv svar