Thomastik Flats på Dingwall Super-P...

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Thomastik Flats på Dingwall Super-P...

Inlägg av Roger Hedin »

Min Super-P låter riktigt bra med roundwounds, men med ett set Thomastik Flats blev den snudd på magisk. Jag var lite skeptisk först, i och med att strängarna inte är gjorda med tanke på fan fret, men det fungerade utmärkt. Nästan bättre än på min Bob Glaub. Jämn och fin tension och homogen klang strängarna emellan.

Jag kör in i mitt "temporära old school" pedalbord med FMR Audio A.R.C. kompressorn och WRA Goliath rörpreamp och sedan in i Eden WT800B - vilken fått komma tillbaka in i värmen - och in i en TKS 2126. Det blev ett uns mullrigt, så jag drog ner baskontrollen på Eden och kompenserade för TKS-lådans massiva lågbasegenskaper.

Bild
Super P med Thomastik genom Goliath: perfekta blues-setupen. Perfekt för Elvis-gigen. Goliath får t.o.m. en Eden-stärkare att låta som en gammaldags rörhäck om man vill...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Thomastik Flats på Dingwall Super-P...

Inlägg av gthyni »

skumt när sne-banden får hela halsen att se ut som Turning torso från den vinkeln...
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Thomastik Flats på Dingwall Super-P...

Inlägg av Roger Hedin »

gthyni skrev:skumt när sne-banden får hela halsen att se ut som Turning torso från den vinkeln...
Jo! Fast när man hänger på sig en Dingwall ser man inte själv hur sneda de är; det syns bara framifrån. Det är otroligt lätt att vänja sig...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Thomastik Flats på Dingwall Super-P...

Inlägg av Hånken »

Ja men är det konstigt? Thomastik Flats torde vara gjorda för 34" tums basar, men din Dingwall går väl ifrån 32" till 33,25" ? Så de borde väl få plats i alla fall, utan att det röda "silket" hamnar utanför sin plats framför sadeln eller hur?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Thomastik Flats på Dingwall Super-P...

Inlägg av Roger Hedin »

Hånken skrev:Ja men är det konstigt? Thomastik Flats torde vara gjorda för 34" tums basar, men din Dingwall går väl ifrån 32" till 33,25" ? Så de borde väl få plats i alla fall, utan att det röda "silket" hamnar utanför sin plats framför sadeln eller hur?
Nja, den går faktiskt från 32" till 34,25".
32" - 32,75" - 33,5" - 34,25" är respektive strängs längd, med en ökning på 3/4" för varje sträng, precis som på storebröderna...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Thomastik Flats på Dingwall Super-P...

Inlägg av James Bond »

oooh. vill prova någon gång...
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Thomastik Flats på Dingwall Super-P...

Inlägg av Hånken »

Roger Hedin skrev:
Hånken skrev:Ja men är det konstigt? Thomastik Flats torde vara gjorda för 34" tums basar, men din Dingwall går väl ifrån 32" till 33,25" ? Så de borde väl få plats i alla fall, utan att det röda "silket" hamnar utanför sin plats framför sadeln eller hur?
Nja, den går faktiskt från 32" till 34,25".
32" - 32,75" - 33,5" - 34,25" är respektive strängs längd, med en ökning på 3/4" för varje sträng, precis som på storebröderna...
Ja ja, men då behöver väl inte strängarna vara gjorda för fan fret då eller? 34,25 är ju tillräckligt med slack för vanliga strängar. Strängar gjorda för fan fret är när de inte får plats för "36 tum" eller högre, när röda silket på strängarna sticker in över sadeln, resp stallet, men det är väl mest sadeln som blir problem... man får köpa Extra Long Scale till deras "stora" 37" femsträngade historier.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Thomastik Flats på Dingwall Super-P...

Inlägg av Roger Hedin »

Jo.
Det jag var mest rädd för var att E-strängen inte skulle räcka över sadeln. Vissa strängar - Elixir t.ex. - är extremt snålt tilltagna. Spänningen - tension - blev betydligt jämnare än på min Lakland Bob Glaub. Super-P och Super-J är lättare att hitta andra strängar till än till de stora 37" basarna. Då är det enklare att köpa Dingwalls originalsträngar, eller Payson.
http://www.paysonbass.com/store/c1/Feat ... ducts.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Thomastik Flats på Dingwall Super-P...

Inlägg av Hånken »

Yeps yeps, visste inte att strängar kunde vara så j-la snålt tilltagna. Kanske därför Ibanez har "snålat" med sin fan-fret längd och inte går över 35.5 tum på sin lägsta B-sträng? De tänkte väl att alla strängar skall passa, och då fick de väl stanna där. Lite väl snål kompromiss. Jag tycker - personligen - att först vid och kring 36" blir det fart på låga B-strängen....eller i alla fall inte engelska order FART, för de flesta b-strängar säger de "farts out". Dvs den blir inte sladdrig och fisig, vid 36" och över. Men det är antagligen bara jag.
Skriv svar