Vad ska man välja i strängträsket?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Vad ska man välja i strängträsket?

Inlägg av fredrikr »

Jag tänkte satsa på riktigt bra strängar till kommande studiosession med mitt band men det finns ju aldeles för många att välja på. Jag brinner upp!

Jag spelar pop/rock nästan uteslutande med fingrarna. Jag har hittils bara spelat på roundwounds men jag kanske borde prova ett par flatwound? Sen finns det ju groundwound och flatwound, jag orkar snart inte mer! Det får ju gärna hålla ett tag också men det är lite underordnat soundet. Jag lägger väl inte mer än strax över 1000kr per år på strängar.

Jag har spelat bas i strax fyra år och man har ju koll på det mesta vad gällande utrustning men strängar lyckas jag aldrig greppa.

Tro inte att det räcker med alla dessa val, det finns fyra fantastiljoner märken och storlekar att välja på. Jag har hittils spelat på 45-105, det är väl det enda som jag har landat i.

Spelar det ens någon roll? Var hamnar det i kedjan på vad i utrustningen som påverkar ljudet mest?

Ni som har spelat 10 år, hjälp mig!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

mina råd är rotosounds swingbass nickel 45-105 eller fender original bass 45-105.

Båda ger bra ljud och framförallt om du spelar på en fender.

Jag kör bara på just dom här strängarna och dom låter grymt till fingerspel.

En grej att lägga på minnet är att när strängar är nya så låter i princip alla märken bra, det är hållbarheten som är skillnaden och känslan.

my 5 cents..
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Problemet med strängar och tips är att att alla har olika uppfattning och erfarenhet. Det finns så många strängtyper så ingen har ju provat alla. Som exempel, jag har aldrig testat Rotosound Swingbass som Macahan tipsade om. Min röst läggs på D'Addario. Jag kör med deras EXL's (nickelpläterade rounds), Flatwounds och Halfrounds. Alla dessa är bra. Deras rostfria vet jag inte hur de är eftersom jag inte använder rostfria alls.
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jbass »

Jag vill ha nickelpläterade strängar och spelar numera nästan uteslutande med GHS Boomers på mina basar. Låter kanon i mina öron och dessutom till ett klart rimligt pris. Köper du dem hos Thomann kostar ett 4-set runt 140kr.

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+
US Lakhead [courtesy DoggyD]
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Nickelsträngar är mitt val också. Boomers är bra och lätta att få tag i, men jag köper helst SIT Power Wound. Egentligen mest av gammal vana, men de låter bra och är hyfsat billiga.

Deras halvslipade strängar, Silencers, använder jag på min bandlösa. De kan vara ett alternativ om du vill prova nå't nytt.

SIT Power Flats är brighta för att vara slipade och fungerar mycket bra på en P-bas!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar