Behöver kvalificerade strängråd!

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Behöver kvalificerade strängråd!

Inlägg av Taurus »

Jag är helt frälst på Thomastik-flats och har dem på nästan alla basar.

Nu måste jag - mycket motvilligt - köra nerstämt ett halvt steg i ett projekt, och TI flats blir för sladdriga och tvingar upp stränghöjden om det ska bli spelbart, vilket är obra.

Så: vad hundan ska jag ha för strängar som låter som TI, men som är en aning stiffare och tål att stämmas ner?
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Behöver kvalificerade strängråd!

Inlägg av Hånken »

Hmmm...du får kontakta NEWTONE strings i England. Jag vet inte om han gör flatwounds, men han gör vad du vill på beställning. Det kostar en slant. Du kan köra D'addarios COATED (EXP) som är rundspunna, men coated gör ju alltid strängarna lite mindre diskantrika om inte fullt som flats. Du kan ju alltid fråga TI själv genom att skicka mail till dem, de kanske har tips...
Janne
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 00:01
Ort: Ganska centralt i Lindärva

Re: Behöver kvalificerade strängråd!

Inlägg av Janne »

Chromes.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Behöver kvalificerade strängråd!

Inlägg av funkys**t »

Janne skrev:Chromes.
Japp! 50-105 så de blir ännu stelare.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Behöver kvalificerade strängråd!

Inlägg av bassace »

Fender 9050M 55-105 liknar Chromes en del men är ännu stiffare.
gunbil
Medlem
Inlägg: 429
Blev medlem: sön 10 mar 2013, 06:54
Ort: Eskilstuna

Re: Behöver kvalificerade strängråd!

Inlägg av gunbil »

Kör chromes ECB 82 på P bas i bluesbandet nerstämt ett halvt ton steg. Funkar hur bra som helst
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Behöver kvalificerade strängråd!

Inlägg av BB3000S »

Personligen gillar jag chromes skarpt, men dom är väl inget substitut för TI tyvärr. Har fått för mig att de nya Fender-flatsen är lite mindre britghta än chromes, men har inte testat dom själv. Annars kanske ett lite softare/tunnare set La Bella skulle kunna närma sig TI i feeling om man stämde ner dom en halvton?

I slutändan kanske det ändå är ett alternativ att justera upp stränghöjden på din 'projektbas' och köra med TI? Tror det kan bli tufft att hitta bättre TI sound o feeling än med just TI.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Behöver kvalificerade strängråd!

Inlägg av Hånken »

Taurus skrev:Jag är helt frälst på Thomastik-flats och har dem på nästan alla basar.

Nu måste jag - mycket motvilligt - köra nerstämt ett halvt steg i ett projekt, och TI flats blir för sladdriga och tvingar upp stränghöjden om det ska bli spelbart, vilket är obra.

Så: vad hundan ska jag ha för strängar som låter som TI, men som är en aning stiffare och tål att stämmas ner?
Men har inte TI-flats olika gauge då? Gå upp en gauge i set, då. Det kan bli dyrt, folk byter inte flats så där i onödan om det inte behövs. De håller längst av alla strängar, vad jag vet. Det kommer aldrig in något "gunk" emellan lindningarna. Jag tänkte att ett halvt steg gör väldigt lite, men tydligen påverkar det mer än vad du själv personligen tål. Hade det varit "dropped D" had jag förstått det.

La Bella har numera massor med varianter på flats, och nylon. Copper white nylon, black nylon, gold white nylon och fan och hans moster och det är inga "coated" flats (vad som nu skulle vara för vits med det). De tillhör en tillverkare som har olika gauge för flats också, vilket är bra. Många väljer att bara tillverka en eller två olika gauge för ett visst givet set.
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: Behöver kvalificerade strängråd!

Inlägg av Taurus »

Tack för svar!

Chromes: nej tack, gillar dem inte, för mig är de nästan som anti-TI - superstiffa, för thumpiga, för diskantiga.
Hånken: nä, TI flats finns inte i olika gauges. TI vet vilka dimensioner som är bäst, då lyder man TI ;-)

Jag har väl insett att TI är TI och jag inte hittar flats som kan jämföras med dem, så jag kör 180 grader och testar nickelrounds med hyfsat låg tension istället - det är inget flats-tvång för projektet. Låter det kek får jag bita i det sura och justera stränghöjden som BB skriver.
Skriv svar