DR... Makalöst bra!

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!

Re: DR... Makalöst bra!

Inläggav gthyni » fre 16 feb 2018, 11:15

Rut66 skrev:
gthyni skrev:Första intrycket, det känns sköna att spela på, men de är inte så mjuka som jag trodde , känns styvare än NYXL och prosteels vid en direkt jämförelse. Inte för att det är ett problem då jag kör .040-.095 men det var inte förväntat.

Testa Fat Beams!

If you say so.... 500 spänn
Allvarligt,
du måste nog utveckla lite med vilka egenskaper du tycker är så bra och jämfört med vilka strängar.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher 1980, G&L L-1000 "Wunkay" 1985, Fender American Professional Jazz Bass 2016,
Fender Dual Showman topp 1974 + TC Electronics BH500 + hembyggd 1*12"
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+

Inläggav Rut66 » fre 16 feb 2018, 11:56

De är mjukare/spänstigare än Hi Beams, punchig ton och håller länge. Fantastiskt sköna att spela på. Hittar dem aldrig i butik dock. Jag köpte ett antal set på nätet (Bassstringsonline.com, $18.29). Då tillkommer ju iofs frakt, tull mm. Tidigare använde jag Marcus Miller signatursträngar, som visade sig vara just Fat Beams. Har även använt D'addarios FlexSteels, men de finns inte att köpa längre, förutom kanske restlager. (Har för mig att vi diskuterat detta tidigare)
Windmill Windforce 5-str, Fender Precision Nate Mendel, Sandberg Electra VS4, Peavey Cirrus, Bach JB/MM, T.C Electronics, TKS1126 x2, Ibanez Promethean, EBS Micro Bass II, Bjärton Kontra
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem

Inläggav gthyni » fre 16 feb 2018, 14:16

Rut66 skrev:De är mjukare/spänstigare än Hi Beams, punchig ton och håller länge. Fantastiskt sköna att spela på. Hittar dem aldrig i butik dock. Jag köpte ett antal set på nätet (Bassstringsonline.com, $18.29). Då tillkommer ju iofs frakt, tull mm. Tidigare använde jag Marcus Miller signatursträngar, som visade sig vara just Fat Beams. Har även använt D'addarios FlexSteels, men de finns inte att köpa längre, förutom kanske restlager. (Har för mig att vi diskuterat detta tidigare)

OK, tack för info.
Jag brukar beställa från England, supersnabba och inget tull/moms-krångel (än, Brexit is coming)
http://www.stringsdirect.co.uk/strings-c1/sets-c865/bass-guitar-c34/dr-handmade-dr-fat-beam-40-100-4-string-stainless-steel-round-core-bass-strings-p11025
£39.99 tar de för Fat Beams.

Jag kör så tunna strängare så den relativa styvheten är jag inte säker på är en nackdel.
Läste på TB att vissa rekommenderar Hibeams till P-bas och fatbeams till Jazzbas... givetvis stängade jag upp mina nya DR-strängar på min G&L då ;)
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+

Inläggav Geddan » fre 16 feb 2018, 15:43

Hade varit intressant att testa!
Känns som att jag skådat ljuset med D´Addario EPS165-5
Men DR har tydligen bara tjocklekar ner till 130?!
Det är för sladdrigt för mig. =/
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inläggav gthyni » fre 16 feb 2018, 15:53

Geddan skrev:Hade varit intressant att testa!
Känns som att jag skådat ljuset med D´Addario EPS165-5
Men DR har tydligen bara tjocklekar ner till 130?!
Det är för sladdrigt för mig. =/

Fast det är bara B-strängen som är aningen tunnare och jag upplever att HiBeams är något styvare än Prosteels så det kan jämna ut sig.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+

Föregående

Återgå till Strängar