Thomastik i Sverige...

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Thomastik i Sverige...

Inlägg av Roger Hedin »

Jag börjar nog bli dement, då jag inte kommer ihåg var jag beställde mina Thomastik flats. Vem är det som kränger dem i Sverige? Jag hittar inte tråden där jag frågade om det heller, så jag måste vara dement alt. trött. Eller i behov av kaffe. Det enda jag vet är att jag inte köpte dem av Deutschmanlänningen...

Hur som helst tänker jag köpa ett par set av deras Jazz Roundwound, JR 344. Jag har läst mycket spännande om dem; de är tämligen tunna och low tension, så de passar ju inte på alla basar och till allt sorts spel. Men - jag har ju några att välja på. De lär ha en kontralik klang, men lite vassare än deras flats. Thomastik beskriver dem så här:

"This unique sounding string has a construction very similar to it’s flatwound counterpart but with slightly more edge. The round outerwrap is a small diameter nickel alloy winding which ads slightly more bite to the upright style tone without the typical roundwound side effects of excessive string squeak and premature fret wear. The set is designed with a lower tension and gauging to increase ease of playability and reduce strain on the instrument’s neck without sacrificing output."

Bild

Specarna är som sagt lite udda:
C .029
G .043
D .051
A .068
E .089
B .118
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Re: Thomastik i Sverige...

Inlägg av GurraG »

Brinks musik, gamle man!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Thomastik i Sverige...

Inlägg av Roger Hedin »

GurraG skrev:Brinks musik, gamle man!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Jag misstänkte/anade att det var där jag handlade, och var inne på Brinks hemsida, men fann den väldigt begränsad och pover. "Under konstruktion" står det när man söker strängar. Det fanns ingen info på Thomastiks hemsida om vem som är distributör i olika länder. (I alla fall inget som jag hittade).
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Thomastik i Sverige...

Inlägg av blackparkas »

Brinks är omöjliga när det kommer till hemsidan..
De är tämligen omöjliga när det kommer till priser också, och speciellt Thomastik-sortimentet...
Har fått be kunde köpa på utrikiska sidor eftersom t.ex. Fiolsträngarna kostat nästan det dubbla ibland...
Dvs 12-1300 istället för 7-800...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Thomastik i Sverige...

Inlägg av Roger Hedin »

blackparkas skrev:Brinks är omöjliga när det kommer till hemsidan..
De är tämligen omöjliga när det kommer till priser också, och speciellt Thomastik-sortimentet...
Har fått be kunde köpa på utrikiska sidor eftersom t.ex. Fiolsträngarna kostat nästan det dubbla ibland...
Dvs 12-1300 istället för 7-800...
Jo. Jag märkte det när jag handlade. Det blev vansinnigt dyrt.
Vissa svenska distributörer tror visst att det är 1976, och att man har en katalog att slå i. Jag försöker att så långt som möjligt handla hemma, men när "hemma" inte funkar av en eller annan orsak blir det till att handla "borta". Dock undviker jag Tåman, vilkas kundbemötande skiftar som det svenska vädret. Är man nöjd är de trevliga, blir det problem blir de preussiskt fyrkantiga. Sen har svenska firmor (grovt generaliserat) lite att lära sig vad gäller att skicka betalda varor utan löjliga dröjsmål, som "jag hittar inte kartongen" eller "han är ledig och tar tag i det när han kommer tillbaka".

Vill man ha en webshop ska den vara tydlig och visa vad som faktiskt finns. Om det finns umpton varianter av en stämskruv räcker det inte med att ha STÄMSKRUV Xhundra kronor som enda info. Om man ändå måste ringa och fråga eller skriva epost och vänta en vecka på svar är det ju ingen webshop...

Nu kapade jag min egen tråd med eget gnäll... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Thomastik i Sverige...

Inlägg av HirYoshima »

Roger Hedin skrev:Nu kapade jag min egen tråd med eget gnäll... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Bäst du ber om ursäkt till trådskaparen. Enklaste sättet är att köpa honom en ny bas.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Thomastik i Sverige...

Inlägg av blackparkas »

Det finns flera anledningar till att jag inte har en webbshop.

Den största är att jag aldrig skulle kunna hinna med att ha den uppdaterad.
Det värsta jag vet är musikaffärshemsidor som listar HEEEEEEEEEEEEEEEEEEELA svenska grossist-katalogerna på nätet.
Inklusive de prylar som är utgångna sedan länge och inte går att få tag på, och ändå påstår de sig kunna skicka på en vecka....
(Nej, de har det inte i lager)



Ang. Brinks etc.
De ligger faktiskt rätt på priserna på en hel del andra saker.
Där ligger det förmodligen snarare på tillverkarens axlar som säljer till olika pris till olika köpare och sedan skiter i hur de prissätter sakerna.
Luthman, Em Nordic etc har ju lite större muskler för att kunna ställa krav tillsammans med distributörer ute i Europa på att det ska bli rätt pris från början och sedan att det ska följas upp hur prissättningen ser ut och att den hålls som det är avtalat.
Det är ju fler än en gång som Zee German har blivit av med eller varit nära att bli av med vissa fabrikat...
De säljer t.ex. inte Martin längre av den anledningen och fick inte köpa Gibson första halvåret 2017...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Thomastik i Sverige...

Inlägg av Roger Hedin »

HirYoshima skrev:
Roger Hedin skrev:Nu kapade jag min egen tråd med eget gnäll... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Bäst du ber om ursäkt till trådskaparen. Enklaste sättet är att köpa honom en ny bas.
Det ska bli!

Skickat från min F8331 via Tapatalk
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Thomastik i Sverige...

Inlägg av Håcke »

Roger Hedin skrev:Dock undviker jag Tåman, vilkas kundbemötande skiftar som det svenska vädret.
Hur menar du nu?
Vi har ju konstant dåligt väder i det här landet.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

Re: Thomastik i Sverige...

Inlägg av BillWyman »

Jag vill oxå ha sådana! :P
Har dock bara sett dom hos http://www.bassstringsonline.com/Thomas ... p_241.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

Re: Thomastik i Sverige...

Inlägg av BillWyman »

...Tycker dock att 2 250:- (inkl frakt) för tre set är i häftigaste laget. :?
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
Användarvisningsbild
Urban Guerilla
Medlem
Inlägg: 444
Blev medlem: mån 16 nov 2009, 19:40
Ort: Malmö

Re: Thomastik i Sverige...

Inlägg av Urban Guerilla »

Angående Thomastik så är Brinks väldigt off på priset, men jag håller på att försöka lösa det med en annan leverantör så att man som svensk handlare kan erbjuda sina kunder något bättre priser, jag har beställt till butiken just J344 och dom kommer att hamna på typ 595:- håller även på att tjata på dom så att Spirocore t.ex hamnar under 2000:- för ett set i Sverige.
Rickenbacker 4003 - 84, Lakland Skyline 44-64 Custom - 14, Fender Pawn Shop Bass VI - 13,
Sunn 300T, Sunn 2x15 x2
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Thomastik i Sverige...

Inlägg av blackparkas »

Please tell me more...

Är ju hopplöst att sälja deras fiolsträngar at the moment...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

Re: Thomastik i Sverige...

Inlägg av BillWyman »

Urban Guerilla skrev:Angående Thomastik så är Brinks väldigt off på priset, men jag håller på att försöka lösa det med en annan leverantör så att man som svensk handlare kan erbjuda sina kunder något bättre priser, jag har beställt till butiken just J344 och dom kommer att hamna på typ 595:- håller även på att tjata på dom så att Spirocore t.ex hamnar under 2000:- för ett set i Sverige.
Underbart!


Skickat från min iPad med Tapatalk
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Thomastik i Sverige...

Inlägg av Roger Hedin »

BillWyman skrev:
Urban Guerilla skrev:Angående Thomastik så är Brinks väldigt off på priset, men jag håller på att försöka lösa det med en annan leverantör så att man som svensk handlare kan erbjuda sina kunder något bättre priser, jag har beställt till butiken just J344 och dom kommer att hamna på typ 595:- håller även på att tjata på dom så att Spirocore t.ex hamnar under 2000:- för ett set i Sverige.
Underbart!
Skickat från min iPad med Tapatalk
Yiii-Haaaaa!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Thomastik i Sverige...

Inlägg av Roger Hedin »

BillWyman, vilken butik talar vi om?
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Urban Guerilla
Medlem
Inlägg: 444
Blev medlem: mån 16 nov 2009, 19:40
Ort: Malmö

Re: Thomastik i Sverige...

Inlägg av Urban Guerilla »

Roger Hedin skrev:BillWyman, vilken butik talar vi om?
Malmö Musikaffär
Rickenbacker 4003 - 84, Lakland Skyline 44-64 Custom - 14, Fender Pawn Shop Bass VI - 13,
Sunn 300T, Sunn 2x15 x2
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Thomastik i Sverige...

Inlägg av Roger Hedin »

Urban Guerilla skrev:
Roger Hedin skrev:BillWyman, vilken butik talar vi om?
Malmö Musikaffär
Ja, det ser jag ju nu; jag missade att det var ett citat. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
brempa
Medlem+
Inlägg: 702
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 22:25
Ort: Älvsjö

Re: Thomastik i Sverige...

Inlägg av brempa »

http://www.gitarrstrangen.se/sas/3/1/1/1/57/256/" onclick="window.open(this.href);return false;
Precision Fernandes Burny Olds (B/RW) | Aguilar Tonehammer 500 | Octaray | Bass RC Booster | TKS S112 | Buescher Soprano Saxophone 1927 | Keiwerth Alto Saxophone 193X | Conn Tenor Saxophone 198X | Martin Baritone Saxophone 1962
Användarvisningsbild
brempa
Medlem+
Inlägg: 702
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 22:25
Ort: Älvsjö

Re: Thomastik i Sverige...

Inlägg av brempa »

https://www.strangbutiken.se/store/p/th ... ale-677809" onclick="window.open(this.href);return false;
Precision Fernandes Burny Olds (B/RW) | Aguilar Tonehammer 500 | Octaray | Bass RC Booster | TKS S112 | Buescher Soprano Saxophone 1927 | Keiwerth Alto Saxophone 193X | Conn Tenor Saxophone 198X | Martin Baritone Saxophone 1962
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Thomastik i Sverige...

Inlägg av gthyni »

här annars, det set som Roger söker, de är snabba som tusan att leverera när jag beställt där-

http://www.stringsdirect.co.uk/strings- ... scale-p995
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Thomastik i Sverige...

Inlägg av Roger Hedin »

gthyni skrev:här annars, det set som Roger söker, de är snabba som tusan att leverera när jag beställt där-

http://www.stringsdirect.co.uk/strings- ... scale-p995
Malmö Musikaffär var snabba och konkurrenskraftiga. Det blev därifrån. 595 SEK hem till dörren. Recension kommer i egen tråd...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

Re: Thomastik i Sverige...

Inlägg av BillWyman »

Väntar med spänning på den recensionen, Roger!!
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Thomastik i Sverige...

Inlägg av Roger Hedin »

BillWyman skrev:Väntar med spänning på den recensionen, Roger!!
Finns! Läs! :)

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Senast redigerad av Roger Hedin den ons 25 okt 2017, 08:28, redigerad totalt 1 gånger.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

Re: Thomastik i Sverige...

Inlägg av BillWyman »

Roger Hedin skrev:
BillWyman skrev:Väntar med spänning på den recensionen, Roger!!
Finns! Läs! [WHITE SMILING FACE]️
Gott! :tummenupp: 8)
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
Skriv svar