Thomastik Jazz Rounds - uppdaterad recension...
Postat: tis 24 okt 2017, 19:16
Idag låg ett paket Thomastik JR344 "Jazz Rounds" i brevlådan. JR som i Jazz Rounds, 344 som i 34 tum fyrsträngat. Logiskt!
Vid första påseende ser de lite märkliga ut, med lindning som på en gitarrsträng, dvs. betydligt tunnare tråd. Dessutom i princip samma diameter på lindningstråden på alla fyra strängar, vilket ger en len känsla. Sen är de tunna också:
.043 på G,
.051 på D,
.068 på A och
.089 på E-strängen.
Ovanligt! Ovant!
Hur känns de? Jo, styvare än jag förväntade mig av strängar av dessa relativt klena dimensioner. Jag får spela med lösare anslag, men de sitter på min Skyline Hollowbody, och nu också på min Tom Clement-sexa, vilka mer bjuder in till jazzigare toner och softare spel. Truss rod:en behövde också släppas ett kvarts varv p.g.a. den minskade spänningen.
Jag skrev så här i den ursprungliga recensionen:
"Inga nackdelar? Vet inte! Däremot en liten... egenhet. G-, D- och A-strängarna har homogen klang, medan E-strängen har ett uns mer "Thomastik Flat" i tonen. Inte ett problem, men en skillnad som i alla fall jag märker när jag spelar ensam och strängarna är nya. Det beror säkert på den dubbla lindningen av den strängen. Skillnaden minskar nog med tiden. De lär vara långlivade, inte som flats, men betydligt mer än vanliga strängar."
Här kommer en uppdatering:
Den något udda E-strängen jag refererade till här ovan verkar vara en felaktig sträng. Jag fick just idag ett sexsträngsset levererat, vilket monterades på min Tom Clement-sexa. Alla strängar har en homogen klang och känsla rakt över greppbrädan.
Tonen, hur man nu ska beskriva den i ord, men ungefär så här: Tänk den där lite torra knarrigheten man kan få ur en kontrabas blandat med tonen från en elbas. Den har betydligt mer kontra "timbre" än Thomastik Flats i mina öron. Trots att den har mer bett och lite försiktig skärpa. Inte så mycket diskantfnissel, men en fullödig mid, som ger en fyllig, djup och mogen(!) ton. Mycket användbart, det kommer att låta bra i en bandmix.
Det är inte en sträng för alla, men gillar du att spela med köttiga delen på tummen och lite dämpning mot stallet skulle du gilla läget. Plektrumspel funkar också utmärkt. P-basen skulle låta fantastiskt med denna sträng om du inte spelar metal. Tum-funk är väl inte det som denna sträng gör sig bäst till. Old school med fyllighet, helt enkelt.
595 SEK från Malmö Musikaffär, sexsträngssetet 875 SEK.
Vid första påseende ser de lite märkliga ut, med lindning som på en gitarrsträng, dvs. betydligt tunnare tråd. Dessutom i princip samma diameter på lindningstråden på alla fyra strängar, vilket ger en len känsla. Sen är de tunna också:
.043 på G,
.051 på D,
.068 på A och
.089 på E-strängen.
Ovanligt! Ovant!
Hur känns de? Jo, styvare än jag förväntade mig av strängar av dessa relativt klena dimensioner. Jag får spela med lösare anslag, men de sitter på min Skyline Hollowbody, och nu också på min Tom Clement-sexa, vilka mer bjuder in till jazzigare toner och softare spel. Truss rod:en behövde också släppas ett kvarts varv p.g.a. den minskade spänningen.
Jag skrev så här i den ursprungliga recensionen:
"Inga nackdelar? Vet inte! Däremot en liten... egenhet. G-, D- och A-strängarna har homogen klang, medan E-strängen har ett uns mer "Thomastik Flat" i tonen. Inte ett problem, men en skillnad som i alla fall jag märker när jag spelar ensam och strängarna är nya. Det beror säkert på den dubbla lindningen av den strängen. Skillnaden minskar nog med tiden. De lär vara långlivade, inte som flats, men betydligt mer än vanliga strängar."
Här kommer en uppdatering:
Den något udda E-strängen jag refererade till här ovan verkar vara en felaktig sträng. Jag fick just idag ett sexsträngsset levererat, vilket monterades på min Tom Clement-sexa. Alla strängar har en homogen klang och känsla rakt över greppbrädan.
Tonen, hur man nu ska beskriva den i ord, men ungefär så här: Tänk den där lite torra knarrigheten man kan få ur en kontrabas blandat med tonen från en elbas. Den har betydligt mer kontra "timbre" än Thomastik Flats i mina öron. Trots att den har mer bett och lite försiktig skärpa. Inte så mycket diskantfnissel, men en fullödig mid, som ger en fyllig, djup och mogen(!) ton. Mycket användbart, det kommer att låta bra i en bandmix.
Det är inte en sträng för alla, men gillar du att spela med köttiga delen på tummen och lite dämpning mot stallet skulle du gilla läget. Plektrumspel funkar också utmärkt. P-basen skulle låta fantastiskt med denna sträng om du inte spelar metal. Tum-funk är väl inte det som denna sträng gör sig bäst till. Old school med fyllighet, helt enkelt.
595 SEK från Malmö Musikaffär, sexsträngssetet 875 SEK.