Svarta strängar

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Svarta strängar

Inlägg av BBQV »

Jag håller på med en 40-årspresent som ska bli stramt elegant enligt ett genomgående tema. I detta tema skulle svarta strängar passa som handen i (den svarta skinn-) handsken...

Vilka har jag att välja bland? Skillnad i kvalité? Ljud? Nå't märke som är bättre än andra? Nå't som bör undvikas?

Jag har aldrig testat dylika nymodigheter och saknar totalt erfarenhet och kunskap i ämnet. Hit me boys!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Jag med e intresserad av svarta eller flerfärgade... vore cool på min kommande psykedeliska bas 8)
Ramlar den av plektrumspel tex?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Har inte DR svarta strängar? Black Beauties heter dem också.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jag har en bandlös sexsträngad med svarta på. Jag har fått för mig att det är LaBella. De är i alla fall riktigt bra...
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

calif de funk skrev:Har inte DR svarta strängar? Black Beauties heter dem också.
Jo. Bra strängar som tappar färgen efter ett tag, men håller ton väldigt lnge. Har sådana på 2 basar och byter väldigt sällan. Finns i en del andra färger, men svarta är de vanligaste. Rotosound har nylonlindade svarta strängar som funkar bra på bandlöst.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

OK, LaBella, Rotosound och DR. Nå'n som har testat allihop som vågar sig på en jämförelse?
Finns det fler?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Jag har testat alla tre. Jämföra känns konstigt, då två av dem är flats. Labella och Rotosounds Nylon Coated, de var grymma. Riktig botten, starkare signal ut har jag aldrig haft från basen. Skön ton, verkligen.

Jag är LITE besviken på DR Coated, livslängden är inte riktigt vad som utlovas, men det vägs upp av coolhetsfaktorn kanske? Däremot är klangen i DR's strängar som nya svårslagen i mina öron, inte så "zinngig" som nya roundwounds kan vara.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Aha, nu blir det än mer spännande! Jag har inte tänkt "Flats" till denna tidigare, men det vore ju nästan ännu ballare! Tack precision65!

Hade inte Fender en svart nyloncoatedvariant också?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Är "nylon coated"det samma som "tapered strings"? Typ fenders.
Verkar vara mest för bandlöst, eller har jag fel?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

anli skrev:Är "nylon coated"det samma som "tapered strings"? Typ fenders.
Verkar vara mest för bandlöst, eller har jag fel?
Nej, tapered handlar om hur strängarna är lindade i änden. Med tapered menas att strängkärnan inte är lindad hela vägen ut.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Det blev ett set Fender 7120 Nylon Filament.

Ett set svarta strängar med nylon över nickel. Ytan är slipad och känns mjuk men lite sträv. Man blir lite orolig att glissandon kommer att kännas som när man gled på knä över golvet i gympasalen :shock:

Dimensionerna är lite udda, .070, .080, .090, .100, troligen beroende på ytbeläggningen. De är väldigt mjuka och känns nästan lite sladdriga.

Ljudet är helt OK, lite brightare än väntat, men dessa köper man väl mest för looken? Åtminstone var det så för mig. Vi får se hur länge de håller!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

BarbequeVillage skrev:Det blev ett set Fender 7120 Nylon Filament.

Ett set svarta strängar med nylon över nickel. Ytan är slipad och känns mjuk men lite sträv. Man blir lite orolig att glissandon kommer att kännas som när man gled på knä över golvet i gympasalen :shock:

Dimensionerna är lite udda, .070, .080, .090, .100, troligen beroende på ytbeläggningen. De är väldigt mjuka och känns nästan lite sladdriga.

Ljudet är helt OK, lite brightare än väntat, men dessa köper man väl mest för looken? Åtminstone var det så för mig. Vi får se hur länge de håller!
Dessa köper man för soundet. Mjuuuukt...
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

...och när jag stämmer upp G-strängen så går strängfansjäveln av! :evil:

Då plockar man fram SIT-strängarna så det blir ordning på torpet. Strängar ska vara gamla och inspelade, inga moderna påhitt här inte...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gäst

Inlägg av Gäst »

BarbequeVillage skrev:...och när jag stämmer upp G-strängen så går strängfansjäveln av! :evil:

Då plockar man fram SIT-strängarna så det blir ordning på torpet. Strängar ska vara gamla och inspelade, inga moderna påhitt här inte...
Men då måste du väl få reklamera dom?

Är det någon som minns Dean Markleys gamla svarta coated-strängar förresten? Kamflon tror jag materialet hette, nån gång på 80-talet.

*edit* Kaman var det! Inte så konstigt med namnet då, nån slags teflonbeläggning fast svart då.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Ett tag hade jag 7120-strängar på min J-bas. Det lät väldigt trevligt, men som även BarbequeVillage sa, brightare än jag trodde. Men det dröjde inte länge förrän G-strängen gick av när jag skulle stämma basen. Så jag bet i det sura äpplet och skaffade ett set till (de är ju asdyra!) men vad tror ni hände? Just det, G-strängen gick av igen, så BBQVille, du är inte den enda som har råkat ut för det debaclet. Sen skaffade jag TI Jazz flats, och de har varit på nu i snart sex år och låter bättre än någonsin.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Det avgör saken! Inga fler 7120 kommer över min tröskel :evil:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Hmmm. jag som inte ens snurrat på mina ännu, det här låter inget bra... :?
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Jag kom fram till att anledningen till att G-strängen gick av på min bas var att 7120-strängarna är väldigt tjocka nästan ända ut i ändarna. Detta gjorde att strängen "klämdes fast" under strängtrycket (som på min bas har ganska smala "kanaler" där strängarna passerar). Om ens bas har ett traditionellt Fendersträngtyck i form av en rund skiva misstänker jag att detta inte behöver hända. Fast jag vet ju inte...
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

GurraG skrev:Jag kom fram till att anledningen till att G-strängen gick av på min bas var att 7120-strängarna är väldigt tjocka nästan ända ut i ändarna. Detta gjorde att strängen "klämdes fast" under strängtrycket (som på min bas har ganska smala "kanaler" där strängarna passerar). Om ens bas har ett traditionellt Fendersträngtyck i form av en rund skiva misstänker jag att detta inte behöver hända. Fast jag vet ju inte...
Skönt då, att jag bara har korrekt konstruerade basar, eller hur 200071? :wink:
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag har vinklat huvud, inget strängtryck och korrekt filad sadel. Ändå sket det sig.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

precision65 skrev:
GurraG skrev:Jag kom fram till att anledningen till att G-strängen gick av på min bas var att 7120-strängarna är väldigt tjocka nästan ända ut i ändarna. Detta gjorde att strängen "klämdes fast" under strängtrycket (som på min bas har ganska smala "kanaler" där strängarna passerar). Om ens bas har ett traditionellt Fendersträngtyck i form av en rund skiva misstänker jag att detta inte behöver hända. Fast jag vet ju inte...
Skönt då, att jag bara har korrekt konstruerade basar, eller hur 200071? :wink:
jaja :roll: Du menar din Lakland?

Allvarligt talat om du lovar att inte berätta det för nån (särskilt inte en här på forumet som blir ledsen när jag påminner honom om det) så ska jag erkänna en sak.
Den här basen som jag skickade i väg på förmiddagen i dag var riktigt grym.
Bild
Jag kanske konverterar en vacker dag.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

200071 skrev:
precision65 skrev:
GurraG skrev:Jag kom fram till att anledningen till att G-strängen gick av på min bas var att 7120-strängarna är väldigt tjocka nästan ända ut i ändarna. Detta gjorde att strängen "klämdes fast" under strängtrycket (som på min bas har ganska smala "kanaler" där strängarna passerar). Om ens bas har ett traditionellt Fendersträngtyck i form av en rund skiva misstänker jag att detta inte behöver hända. Fast jag vet ju inte...
Skönt då, att jag bara har korrekt konstruerade basar, eller hur 200071? :wink:
jaja :roll: Du menar din Lakland?

Allvarligt talat om du lovar att inte berätta det för nån (särskilt inte en här på forumet som blir ledsen när jag påminner honom om det) så ska jag erkänna en sak.
Den här basen som jag skickade i väg på förmiddagen i dag var riktigt grym.
Bild
Jag kanske konverterar en vacker dag.
Hehe, min Lakland, precis som alla andra elbasar, är en FENDERKOPIA! Det vet du... :wink:
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Gäst

Inlägg av Gäst »

precision65 skrev: Hehe, min Lakland, precis som alla andra elbasar, är en FENDERKOPIA! Det vet du... :wink:
Är det en Fenderkopia? Har aldrig sett nån dylik med Fenderlogga på. Vilken modell är det den kopierar? ;)
Användarvisningsbild
Blackfingers
Medlem
Inlägg: 405
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 17:48
Ort: Köping

Inlägg av Blackfingers »

Länkar vart man kan köpa färgade strängar?
Google wont help me:( :(
Fender Vintera 70s Jazz
Skriv svar