Coatade strängar till slap?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Bashamstern
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 09 jan 2018, 19:13

Coatade strängar till slap?

Inlägg av Bashamstern »

Tänkte ta mig i kragen och lära mig slapteknik ordentligt.

Med mina gamla sunksträngar kan jag inte höra om jag får vettiga anslag eller inte, så det får allt bli strängbyte.
Nu till min fråga: Funkar coatade strängar (typ Elixir) till slap? Och hur länge låter vanliga strängar ok att slappa på?

På gitarr låter det tvättlina att spela slide på coatade strängar, så jag tänkte att det kanske blir något liknande fenomen på slapbas. Och klarar coatningen slap, eller lossnar den?

Jag är visserligen inte förtjust i alltför metalliskt slap-ljud, men tänkte att medan man lär sig är det bra att höra exakt vad man gör och kan fixa "sitt" ljud när man är mer varm i kläderna.

Ledsen om detta varit uppe förrut, jag hittade ingen bra tråd. Utvecklingen går ju dessutom framåt vad det gäller strängar, så det kanske inte är fel med en update i vilket fall?
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Coatade strängar till slap?

Inlägg av Håcke »

Låter bra och funkar.
Även om jag är dålig på slap så höll jag på ett tag och kör allt som oftast med coatade strängar.
Men coatingen slits snabbt om man slappar och strängarna blir luddiga när coatingen fransas upp. Inte så bra.
Jag föreslår stainless istället så får du ett vassare bett i ljudet också samtidigt som det håller längre.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Bashamstern
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 09 jan 2018, 19:13

Re: Coatade strängar till slap?

Inlägg av Bashamstern »

Ok, tack!

Får ta och testa stainless-strängar och se om mina fingrar står ut! Har alltid kört nickel hittills.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Coatade strängar till slap?

Inlägg av gthyni »

D'Addario ProSteels är lite softare mot fingrarna är Rotosound Swingbass men fingerspetsarna hårdnar och slap har dessutom lite annan greppteknik så spetsarna är inte så utsatta,
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Skriv svar