vad är normalstränghöjd/ hur mycket får det rassla?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Slurp
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 01:44

vad är normalstränghöjd/ hur mycket får det rassla?

Inlägg av Slurp »

Jag undrar vad som är en normalstränghöjd och om det brukar rassla? och om det rasslar är det för att man har ett för kraftigt anslag eller är basen dåligt justerad?
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Det där är en väldigt individuell fråga och du kommer säkerligen att få väldigt varierande svar.

Det finns "bra" rassel och "dåligt" rassel....hehe
Själv tycker jag om att ha strängarna väldigt lågt och vill gärna ha aningens rassel.
Man får justera utefter sin egen stil och anslag. "Normal stränghöjd"...jag brukar ha "visitkortshöjd" :) dvs. när du lägger ett finger på 1:a bandet och ett annat finger på 12:e så skall det gå att sticka in ungefär ett visitkort mellan sträng/hals. Det passar mig, trots att jag har ett ganska hårt anslag. Man måste naturligtvis också ta hänsyn till vilken tjocklek på strängar man använder och justera hals/stränghöjd utefter det.

Slap/tapping brukar gynnas av lägre stränghöjd medan plektrumspel oftast kräver lite högre. Prova dig fram helt enkelt. Var bara noga med att, när du justerar halsen, inte ta i för mycket. Nöj dig med att dra ett kvartsvarv åt endera hållet - fixa till stränghöjd - stäm och låt basen stå ett tag så att den hinner anpassa sig innan du börjar justera ytterligare.

Oönskat rassel kan bero på feljusterad hals kombinerat med för låg stränghöjd, men det kan även i en del fall bero på nedslitna band eller t.o.m. att något band lossnat och krupit ur sitt läge.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

jag har rätt hög stränghöjd då jag spelar hårt och med plektrum, men när jag känner mig lite glad så vill jag köra tapping, och då låter det lite skumt... :cry:
Slurp
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 01:44

Inlägg av Slurp »

tack för svaren :D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Hög stränghöjd, mycket relief och feta stängar så slipper du rassel!

Jag brukar utgå från c:a 0,5 mm relief, mätt mellan undersidan på strängen och toppen på nionde band när strängen trycks ner på första och sista band.

Se'n mäter jag stränghöjden vid tolfte band med basen hängande i spelposition, utan att röra strängarna. De flesta brukar känna sig hemma med 2,5 - 3 mm på E-strängen och c:a 2 mm på G-strängen, men det går att halvera de siffrorna om man har ett mycket lätt anslag. Det funkar bäst för tapping o.d.

James Jamerson lär ha haft en rent grotesk stränghöjd och AC/DC's Cliff Williams har runt en halv centimeter mellan strängar och greppbräda har jag hört, så man kan gå åt det hållet också!

Tänk på att tunna strängar är flexiblare och därför svänger i en större båge. Det leder till mera rassel. Samma sak gäller om du stämmer ner basen. Det lättaste är att sänka strängarna riktigt lågt och sedan höja dem tills det inte rasslar mer.

John Entwistle hade en skön inställning till setup: "Jag vill att det ska rassla lika mycket över hela halsen."
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
213
Medlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tis 16 jan 2007, 21:18
Ort: Västerås

Inlägg av 213 »

BarbequeVillage skrev:John Entwistle hade en skön inställning till setup: "Jag vill att det ska rassla lika mycket över hela halsen."
Jag citerar GrafZeppelins svar när jag påpekade att det blev lite rassligt på hans Ibanez BTB p.g.a. den låga stränghöjden:

"Ja? Det är en bas..."

Säger allt. ;)
Skriv svar