Ernie Ball Slinky?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Ernie Ball Slinky?

Inlägg av Dramo »

Dessa strängar ser man lite överallt i sina olika utföranden.

Är det något särskilt med dessa strängar som skiljer sig från andra märken?
Och vilka strängar ger vilket ljud?
Vad jag har förstått så finns dessa i modellerna Power, Hybrid, Super, Extra och Regular Slinky, men detta säger mig ingenting.

Tips?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Alla är samma typ av strängar, nickelpläterade stålsträngar. Det som skiljer är grovleken.
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Danne skrev:Alla är samma typ av strängar, nickelpläterade stålsträngar. Det som skiljer är grovleken.
Och gör detta någon skillnad ljud eller kvalitetsmässigt?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Dramo skrev:
Danne skrev:Alla är samma typ av strängar, nickelpläterade stålsträngar. Det som skiljer är grovleken.
Och gör detta någon skillnad ljud eller kvalitetsmässigt?
Dimensionen på strängarna känns framförallt i fingrarna. Grövre strängar är styvare än tunna och kan kännas tightare, alternativt stummare. Ljudmässigt är det ingen större skillnad förutom att grova strängar har högre output. Eventuellt kan man höra skillnad i sustain, men känslan är det som påverkas mest. Tycker jag.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Archaea
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 18:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Archaea »

Köpte nyss ett set Ernie Ball Hyprid SLinky har jag för mig att dom heter. Är riktigt nöjd med dem, men D'addario som jag brukar ha står i en klass för sig.
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

Hade ett gäng sådana på min ibanez. och tyckte starkt om dem. Blev lite mer mörkare och shysstare ljud goa att spela med helt enkelt. spelade mycket RockNRoll osv och man kunde slita och dra slappa osv.
Och det lät bra helt enkelt. Tror jag hade Ernie Ball Hybrid Slinky eller nått liknande.

PS kunde ta G-strängen och dra den bak på andra sidan halsen och ändå hålla kvar stämningen hehe
Hate Thy Neighbour!
Jacke
Medlem
Inlägg: 451
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 09:01
Ort: Gislaved

Inlägg av Jacke »

Körde med Hybrid Slinky under ett par års tid då jag lirade i coverband... Bra strängar med fin diskant, varmt mellanregister och tight botten. Minns jag inte helt fel var de ganska mjuka och behagliga att spela på. Tycker dock också att D'addario är snäppet bättre, speciellt i livslängd.

Fender
Boss
EBS
Flea
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: sön 02 dec 2007, 13:19

Inlägg av Flea »

GHS Bass boomers för mig ;)
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+
Inlägg: 859
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 01:48
Ort: Skellefteå

Inlägg av JonasBygdemo »

Har EB Slinky 45-105 set på min Washburn. Dom har naturligtvis inte lika snärtig diskant som dom rostfria (D'Addario EPS170-6) jag har på min Eagle, men EB strängarna hade kraftigare bas och mellanregister. Dom lät väldigt kraftfulla i drop-D.
Yamaha RBXJM2, Yamaha TRB-5, OLP Tony Levin, Washburn SB40, Hemmagjord sak, snart en bandlös 4:a

Ampeg B-5R, Line 6 LD150
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Ernie Ball strängar är banne mig satans sändebud. jag tål dom inte och då brukar jag ändå gilla satan och hans moster.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Skriv svar