Problem med mic

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Wh4len
Medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: tor 13 dec 2007, 02:15
Ort: Linköping

Problem med mic

Inlägg av Wh4len »

Tjena!

Köpte nyligen en Ovation Magnum 2. Justerade lite hals osv, sen när jag pluggade in och spelade så lär A strängen väldigt klen. Justerade poten till halsmicken (för er som inte vet har ovation magnum justerbara potar till halsmicen för att balansera output). Just poten till halsmicen snurrar bara runt. Enligt folk på Ovation forumet så ska det bara gå att snurra 270 grader, det gör resten av potarna.

Min fråga är: Har ni några kontakter/tips på folk här på forumet som kan fixa en sån här grej? Känns lite tröstlöst att ta den till 4sound här i Linköping, de skickar bara iväg sina grejer.

Tacksam för svar, Jonathan
- Rickenbacker 4003AC
- Warwick Jack Bruce Survivor
- Ibanez ATK 300

- Peavey Super Festival F800B + Peavey 3024
- Acoustic 450B + 402 Cab
- Hilbish Design Beta Amplifier [Till Salu]
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Problem med mic

Inlägg av hitman »

I vanliga fall hade jag gissat på en dålig sträng men här verkar det faktiskt som om det är strul med den ovanliga micken.

I den här tråden (skriver länken, pga hur Internet är uppbyggt på mitt jobb så kan jag inte lägga in bilder - ja, jag smygpratabasar på arbetstid, tipsa inte chefen!) finns en bild på hur micken ser ut från undersidan. Det borde alltså vara de fyra pottarna man ser i nederkanten på bilden? Kan du löda själv, i så fall ta loss den trasiga potten och ta med den till en Elfa-butik för att se om de har någon liknande.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Wh4len
Medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: tor 13 dec 2007, 02:15
Ort: Linköping

Re: Problem med mic

Inlägg av Wh4len »

Jag kan ju löda hjälpligt. Ett av problemen är att micen är helt försluten i metall även om understycket är dit lött(?) (känner att jag inte är bekväm med att böja löda mer)

Har kikat på bilder och fattar konstruktionen, det är bara det att ta sig in. I värsta fall får jag ta min bror på lödandet. Han jobbar som service tekniker.

Tack för svaret, jag ska inte berätta för chefen ;)
- Rickenbacker 4003AC
- Warwick Jack Bruce Survivor
- Ibanez ATK 300

- Peavey Super Festival F800B + Peavey 3024
- Acoustic 450B + 402 Cab
- Hilbish Design Beta Amplifier [Till Salu]
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 291
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Problem med mic

Inlägg av Riboe »

För mig framstår det som rätt så uppenbart att någon lyckats vrida sönder trimpoten för A-strängen. Löparen gör inte längre kontakt vilket betyder att det alltid blir lägsta inställbara nivån. När du lyckats få av kåpan och vill prova max nivå så kan du koppla förbi trimpoten.

Det är svårt att säga vad du behöver ta till för att löda loss kåpan. Ibland får man värma upp två hundrawattare (stor lödkolv) och med en i varje hand värma och öppna skärmburken/skärmburkens lock. Jag gjorde så med en Shure-mottagare under min sejour i servicebranschen 2003. I det här fallet behövs troligen inte så kraftiga don eftersom det handlar om tunn plåt. Vät lödspetsen (med färskt lödtenn) så att det blir ordentlig kontakt, alternera snabbt mellan de olika sidorna av burken samt undvik att kyla med plattänger och liknande innan tennet smält.
Användarvisningsbild
Wh4len
Medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: tor 13 dec 2007, 02:15
Ort: Linköping

Re: Problem med mic

Inlägg av Wh4len »

uppdatering: Jag fegade ur, mest för att jag inte är så pass duktig med lödkolven. Jag lämnade in basen på "Elektronisten" i Linköping. Plockade bort ramen som micarna sitter i och visade snubben som genomför reparationerna. Han trodde det skulle gå på nån timme eller två. Tror det hamnar på ca 1500:- fast det känns värt det om det blir ordentligt gjort.
- Rickenbacker 4003AC
- Warwick Jack Bruce Survivor
- Ibanez ATK 300

- Peavey Super Festival F800B + Peavey 3024
- Acoustic 450B + 402 Cab
- Hilbish Design Beta Amplifier [Till Salu]
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Problem med mic

Inlägg av hitman »

Det är ju inte lätt att hitta en likadan mick om man själv lekt händige-herr´n och råkat sabba den du har, så jag tror det var ett klokt beslut.
Skriv svar