Hipshot supertone 2-punkt.

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Hellbum
Medlem+
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 06 feb 2011, 21:18
Ort: Värmland

Hipshot supertone 2-punkt.

Inlägg av Hellbum »

Är det nån som har monerat ett? Köpte ett på ebay till min Triumph men det passar ju inte! Hålen från det gamla stallet sitter för tätt, visserligen inte mycket men tillräckligt. Sen är den ena insexskruven för att skruva fast det millimeter och den andra tum. Fattade som att stallet var ett ersätttingsstall för just Gibsons 2-punktstall. Nån som varit med om samma sak, vad gjorde ni?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Hipshot supertone 2-punkt.

Inlägg av Danne »

Jag har haft funderingar på att köpa ett till min EB-3 (har även en Triumph). Har monterat trepunktsstallet från Hipshot på en av mina '76 Thunderbirdar. Där skickades också med både tum- och mm-skruvar. Inte så konstigt eftersom tanken är att det skall kunna ersätta även på asiatiska instrument. Förvånande att de skickar med mm även till tvåpunktsstallet. Jag har läst på något forum att man lyckats ersätta på en Triumph så det borde ju ha funkat för dig också. Märkligt.
Hellbum
Medlem+
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 06 feb 2011, 21:18
Ort: Värmland

Re: Hipshot supertone 2-punkt.

Inlägg av Hellbum »

Tum eller mm hade ju varit ok vilket som, men jag fick en av varje. Sen är det inte mer än nån dryg millimeter som felar men man tycker ju att det borde passa för ändamålet. Jaja, får väl slipa lite :)
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Hipshot supertone 2-punkt.

Inlägg av Danne »

Ajdå, jag var nog lite trött och fattade aldrig att det var en skruv av varje. Det var ju inget vidare. Någon trött människa som plockat ur fel låda kanske.
Hellbum
Medlem+
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 06 feb 2011, 21:18
Ort: Värmland

Re: Hipshot supertone 2-punkt.

Inlägg av Hellbum »

Mailade Hipshot och fick svaret att en liten första upplaga hade fel mått och att det var ett sånt jag hade fått. Dom skickade ett nytt utan krångel och det passade perfekt förutom en liten glipa i kanterna på stallet eftersom Triumphkroppen är välvd men det är tusen gånger bättre än Gibsonstallet :) Kolla Hipshotstallens mått innan ni shoppar på Ebay.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Hipshot supertone 2-punkt.

Inlägg av Danne »

Aha, skönt att det löste sig och en eloge till Hipshot. Funderar på ett sådant till min EB-3 för den har den klassiska tiltningen, som orsakas av att man höjdjusterar utan att först släppa på de små låsskruvarna baktill. Då gräver de in sig i skruvarna och till slut blir det glappt. Nu är det nätt och jämt att det går att hålla hyfsad stränghöjd.
Skriv svar