Bygge: micingång till IPhone/iPlatta

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Bygge: micingång till IPhone/iPlatta

Inlägg av Phear »

Fick en ajfån 5c som jobbtelefon i somras. Kan väl inte påstå att jag varit imponerad av äppelgrejer tidigare och kanske inte nu heller, - förutom garageband :-). Jävligt smidigt att kasta ihop låtstruktur och bara gasta i hansdsfreelurarna som följer med luren (har sjungit in idéer åkandes bil på jobbet t.ex) . Gitarr och basljud känns lite stela och är svåra att picka rätt med chipsfingret. Så jag började googla lämpliga produkter som kopplas ihop med telefån och bas/gitarr, som IRig, m.fl. Tills jag hittade den här sidan:

http://www.beta75.se/wordpress/?p=442" onclick="window.open(this.href);return false;

Att löda ihop en enkel kabel verkade ju trevligt.

Så jag köpte några 3,5mm kontakter för strax över hundringen på KjelloCo. Kablarna blev slaktad nätverkskabel med lite flätad kabelstrumpa från nåt hifikabelprojekt som inte blev av.

Nu sitter jag här och löder och inser att jag supit bort en en av kontakterna. Grr
Kabeln ser ut så här just nu:

Bild

*Edit, snabla autocorrect!*
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Sv: Bygge: micingång till IPhone/iPlatta

Inlägg av Phear »

Hittade den bortsupna kontakten till slut och gjorde färdigt kabeln för ett par dagar sen. Gjorde även en extra adapter med ett seriemotstånd på 1200ohm som tydligen kan behövas om man kopplar in en dynamisk mikrofon.
Har provkört kabeln inkopplad via en vox amplug och även direkt från passiv bas och gitarr med Garagebands inbyggda förstärkarsimuleringar. Direkt från bas och gitarr verkar inte funka... Vet inte om nivån är för låg eller om telefonen ser en impedans den inte gillar.
Med amplug går det, men jag får låg signal in i Garageband, och ökar jag volymen minsta lilla på amplugen eller spelar för hårt så låter det "prutt, ka-tick ka-tick" i ett par sekunder, sen går det att spela igen...
Misstänker att det är imedansampassningen som spökar här med, men det är mest baserat på okunskap :-)
Det blir rätt mycket brus dessutom. Tror det kommer från garageband....

Men spelar man försiktigt är det riktigt smidigt och kul. Jättebra för att snabbkomponera låtar...

Nån som vet hur man mäter utgångsimpedans och ingångsimpedans? Och kan man göra det utan några superfancy mätinstrument?
Bild
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Danne-man
Medlem+
Inlägg: 779
Blev medlem: tor 23 jul 2009, 22:05
Ort: Visby

Re: Bygge: micingång till IPhone/iPlatta

Inlägg av Danne-man »

Kul projekt, följer med intresse då jag själv börjat pula med Garageband
Show me your bäjsfäjs!
masshysteri
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 15 maj 2014, 11:01
Ort: Sthlm

Re: Sv: Bygge: micingång till IPhone/iPlatta

Inlägg av masshysteri »

Phear skrev:Nån som vet hur man mäter utgångsimpedans och ingångsimpedans? Och kan man göra det utan några superfancy mätinstrument?
En multimeter tex? ;)

http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... 33c-p48291" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Bygge: micingång till IPhone/iPlatta

Inlägg av Phear »

Jo men visst man kanske kommer halvnära sanningen med en mulitimeter. Men likströmsmotstånd som en mulitimeter mäter och impedans är ju inte riktigt samma sak. ;-). Har bränt en surrounförstärkare tack vare att jag bara gick på en högtalares likströmsmotstånd...
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Jerry Lundgren
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 18:14

Re: Bygge: micingång till IPhone/iPlatta

Inlägg av Jerry Lundgren »

Tror att problemet med gitarr och bas kopplade till mickingången beror på att det ligger en liten spänning på den där kontakten, typ som fantommatning, i äppelprylar. Jag har sett en lösning på det som innehöll bara ett fåtal komponenter typ en transistor och något enstaka motstånd.

///Jerry Lundgren
Jerry Lundgren
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 18:14

Re: Bygge: micingång till IPhone/iPlatta

Inlägg av Jerry Lundgren »

http://www.planetz.com/building-an-idev ... ace-cable/
I’ll show you why a simple unbuffered cable interconnect will sound terrible- because of the significant impedance mismatch between a passive guitar circuit and the iDevice mic jack. Also, the iDevice provides a 2.8V DC on the mic input to drive a microphone preamp, and as you’ll hear, this voltage totally screws up your guitar circuit.
///Jerry Lundgren
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Bygge: micingång till IPhone/iPlatta

Inlägg av Musikanten »

Om det finns en spänning, som Jerry nämner. Prova att koppla en kondensator
( t.ex. 0,5 - 1µf) i serie för att stoppa DC.
Sen kan man ta ställning till om det behövs mera förstärkning.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Bygge: micingång till IPhone/iPlatta

Inlägg av Phear »

Jerry Lundgren skrev:Tror att problemet med gitarr och bas kopplade till mickingången beror på att det ligger en liten spänning på den där kontakten, typ som fantommatning, i äppelprylar. Jag har sett en lösning på det som innehöll bara ett fåtal komponenter typ en transistor och något enstaka motstånd.

///Jerry Lundgren
Det där var intressant! Det ska vi kolla upp. :)
Musikanten skrev:Om det finns en spänning, som Jerry nämner. Prova att koppla en kondensator
( t.ex. 0,5 - 1µf) i serie för att stoppa DC.
Sen kan man ta ställning till om det behövs mera förstärkning.
Det där var intressant! Det ska vi testa. :)
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Jerry Lundgren
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 18:14

Re: Bygge: micingång till IPhone/iPlatta

Inlägg av Jerry Lundgren »

Musikanten skrev:Om det finns en spänning, som Jerry nämner. Prova att koppla en kondensator
( t.ex. 0,5 - 1µf) i serie för att stoppa DC.
Sen kan man ta ställning till om det behövs mera förstärkning.
Jag tror inte att jag cyklar fel om jag säger att den där transistorn jag nämnde inte är till för att förstärka signalen utan den har som jobb att drastiskt höja ingångsimpedansen samt att filtrera bort likspänningen. Med endast en kondensator så blir man nog av med spänningsproblemet, men man har kvar problemet med för låg ingångsimpedans.

///Jerry Lundgren
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Bygge: micingång till IPhone/iPlatta

Inlägg av Phear »

Jerry Lundgren skrev:
Musikanten skrev:Om det finns en spänning, som Jerry nämner. Prova att koppla en kondensator
( t.ex. 0,5 - 1µf) i serie för att stoppa DC.
Sen kan man ta ställning till om det behövs mera förstärkning.
Jag tror inte att jag cyklar fel om jag säger att den där transistorn jag nämnde inte är till för att förstärka signalen utan den har som jobb att drastiskt höja ingångsimpedansen samt att filtrera bort likspänningen. Med endast en kondensator så blir man nog av med spänningsproblemet, men man har kvar problemet med för låg ingångsimpedans.

///Jerry Lundgren
Ja, kondensator lär ju bara fixa dc-spänningen. Ska testa för skojs skull ändå. :)
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Bygge: micingång till IPhone/iPlatta

Inlägg av Musikanten »

Schema på Ipad guitar input buffer:
http://www.planetz.com/wp-content/uploa ... buffer.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ingvar -
Skriv svar