Laga jack/gropar på halsens baksida

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Eriken
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 24 feb 2017, 14:00

Laga jack/gropar på halsens baksida

Inlägg av Eriken »

Hallå,

Jag har en Harley Benton PB 50 med ett jack på baksidan halsen som tummen glider över ganska ofta vid spelande. Inget jag stör mig jättemycket på men det vore förstås trevligt om man kunde fylla igen det så att det märktes mindre. Halsen är inte lackad utan har någon väldigt tunn och len/halkig behandling som fingrarna glider lätt på. Hade ett annat jack jag fyllde med lite superlim och det blev ju jämnare men ingen höjdare till lagning... limmet är betydligt strävare än lacken.

Vad tror ni skulle kunna va en hyfsad lösning? Billigt = bra i detta fall då det är en billig bas jag inte vill slänga ner en massa pengar på i onödan.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Laga jack/gropar på halsens baksida

Inlägg av BBQV »

Prova att täcka jacket med en fuktig trasa/handduk och värm den med ett strykjärn i ett par sekunder. Det får träet som blivit intryckt att svälla lite och återta sin ursprungliga form. Lyft på handduken och titta, upprepa ett par gånger tills det är slätt.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Laga jack/gropar på halsens baksida

Inlägg av Mr Spock »

Bild
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Laga jack/gropar på halsens baksida

Inlägg av Ingemar Sundström »

BBQV skrev:Prova att täcka jacket med en fuktig trasa/handduk och värm den med ett strykjärn i ett par sekunder. Det får träet som blivit intryckt att svälla lite och återta sin ursprungliga form. Lyft på handduken och titta, upprepa ett par gånger tills det är slätt.
Bra tips.
Ingemar
Eriken
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 24 feb 2017, 14:00

Re: Laga jack/gropar på halsens baksida

Inlägg av Eriken »

BBQV skrev:Prova att täcka jacket med en fuktig trasa/handduk och värm den med ett strykjärn i ett par sekunder. Det får träet som blivit intryckt att svälla lite och återta sin ursprungliga form. Lyft på handduken och titta, upprepa ett par gånger tills det är slätt.
Tack för tipset!
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Laga jack/gropar på halsens baksida

Inlägg av hitman »

Om man får "stenskott" i lite tjockare lack så kan man laga med en droppe nagellack.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Skriv svar