Intoneringsproblem/skumgummi under strängarna vid stallet.

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Klopper skrev:
Hellboy skrev: Det är ju det som är en del av problemet om man har för mycket/för hård skumgummi under strängarna. Det GÅR inte att intonera om i och med att skumgummit i sig agerar ny "stallsadel". Enda sättet att intonera är att karva i skumgummit.....

//J
Jodå det går!
Men det är ett elände och tar en dj.vla tid!
Jag har meckat hela dagen idag och om man bortser från det faktum att jag meckat gitarrer som tusan både privat och när jag jobbat i musikaffärer förr om åren kan jag ju lugnt konstatera att jag INTE kunnat intonera om basen med skumgummi under strängarna. Jag vet hur man intonerar basar. Jag har inte lyckats idag. Det har säkert att göra med att jag haft för hårt/för mycket skumgummi. Man får en jävulusisk ton och jag har hittils alltid hållit mig under 5:e band p.g.a. intoneringsproblemen men idag kände jag att jag skulle experimentera och försöka få fason på det hela och det har inte lyckats. Får försöka hitta mjukare skumgummi. Tro mig, med den typ och mängd av skumgummi som jag använt är det skvatt omöjligt att intonera basen.

//J
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Hellboy skrev:
Jag har meckat hela dagen idag och om man bortser från det faktum att jag meckat gitarrer som tusan både privat och när jag jobbat i musikaffärer förr om åren kan jag ju lugnt konstatera att jag INTE kunnat intonera om basen med skumgummi under strängarna. Jag vet hur man intonerar basar. Jag har inte lyckats idag. Det har säkert att göra med att jag haft för hårt/för mycket skumgummi. Man får en jävulusisk ton och jag har hittils alltid hållit mig under 5:e band p.g.a. intoneringsproblemen men idag kände jag att jag skulle experimentera och försöka få fason på det hela och det har inte lyckats. Får försöka hitta mjukare skumgummi. Tro mig, med den typ och mängd av skumgummi som jag använt är det skvatt omöjligt att intonera basen.

//J
Jag nyttjade gummit som satt under stallkåpan på min PB.
Men jag slet som ett djur innan jag fick till det.
Det var bara att glömma allt man lärt sig i verkstan om intonering och kasta stämapparaten åt h-e och använda öronen.
Jag har åxå slavat med gitarr och bas fix i ett antal år, men detta var rätt svettigt. Ovanför 14:e band (har jag för mig) var det lygens att få fason på eländet!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Mitt tips = en strumpa. Funkar kalas för mej iaf :)
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Ett gammalt jungeltrick som jag sett flera "gamlingar" använda är att knyta en snusnäsduk löst runt strängarna vid stallet! Har funkat :dancy: kalas för mig!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Klopper skrev:
basmartin skrev:Jag har kört med dasspapper som strängdämpare, fick inga intoneringsproblem.
Lät det skit?
Skitbra.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Inlägg av broder blues »

Klopper skrev:
Hellboy skrev:Hittade tråden....

http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t= ... gd%E4mpare

Blev väl inte direkt klokare dock men om man läser lite mellan raderna verkar det vara mjukt dämpmaterial som är bäst ur intoneringssynpunkt.

Det pratas ju mycket om att dämpa med handflatan och spela med pekfuner/tumme och det gör jag allt som oftast men jag vill kunna slå an med fingrarna nästan uppe vid halsen i dom bästa av världar, jag gillar verkligen det soundet, och då är det ju lite svårt att dämpa med handflatan. Så långa fingrar har jag inte. Fast jag kan kanske använda någon annans handflata..... :? Idéer, någon?

//J
Låna Eva Dahlgrens!!!!! 8)
Fy faen Klopper.. hahaha 8)
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Okay. Nu har jag vänt upp och ner på allt som kan tänkas innehålla skumgummi och testat med många olika typer av dämpmaterial. Det verkar som att intonationssproblement försvinner när man har ett mjukare dämpmaterial. Jag har mer/bredare men mjukare dämpmaterial nu under strängarna och g och d strängarna låter fortfarande ofantligt bra men i och med den större massan i a och e strängen dämpas dom inte lika mycket som tidigare. Men basen intonerar nästan som utan dämpmaterial så det är en klar förbättring.

En sak som precis slog mig som jag kan testa någon annan dag är att riva av skumgummi och trycka fast mellan strängen och stallsadeln så att strängen inte ligger an mot metallen i stallsadeln. Det borde ju lösa intoneringsproblemet fullständigt och man kan fortfarande justera stränghöjd och intonering som vanligt. Kanske komplettera det med ett väldigt mjukt dämpmaterial under strängarna...... Kanske kan funka. Sovdags.

//Jan
dereborn

Inlägg av dereborn »

Det verkar som att intonationssproblement försvinner när man har ett mjukare dämpmaterial. Jag har mer/bredare men mjukare dämpmaterial nu
...host....

Lägg till lite mer material (bredare och/eller tjockare) på E o A-strängarna. Dom är lite mindre känsliga intonationsmässigt när det gäller dämpmaterialet.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

dereborn skrev:Lägg till lite mer material (bredare och/eller tjockare) på E o A-strängarna. Dom är lite mindre känsliga intonationsmässigt när det gäller dämpmaterialet.
Precis, eller lägg helt enkelt dämp-grunkan på snedden så att den ligger längre från stallet för de tjockare strängarna.

Det där med att lägga nåt mjukt mellan sadel och sträng tror jag inte riktigt på, för då blir nog även anslaget diskantfattigt. Det låter nog betydligt sämre än att bara dämpa efterklangen så att säga.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Skriv svar