Lite frågor ang sadelfilning

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Lite frågor ang sadelfilning

Inlägg av bt »

Jo, köpte en japan p-bashals där sadeln saknar strängskåror.
Nu undrar jag förstås hur man på bästa sätt fixar såna själv. Har tillgång till småfilar, men antagligen så stämmer inte dimensionerna exakt. Tänkte improvisera på det området.
Vad ska man mer tänka på? Att skårorna ska luta neråt mot huvudet fattar jag, men ska det luta ända från kanten eller ska lutningen börja i mitten av sadeln? Hur djupa ska de vara?
Nån som har exakta mått mellan skårorna? jag har iof några fender till så jag kan ju mäta på dem.

Tacksam för svar.



bas
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Mellanrummen kör jag på känn, men det viktigaste är att de blir jämn spridning på dem.
Djupet avgörs av höjden på första bandstaven. Om du trycker ner strängen på tredje band så ska du få in ett papper mellan sträng och första band.
Fila ner till rätt djup, vinkla sedan filen ner mot huvudet och fila lite grann för att skapa lutningen. Skåran ska alltså vara parallell med greppbrädan halvvägs in i sadeln ungefär.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Inlägg av bt »

Tackar. Utmärkt beskrivning där.
En till fråga : Fila (krona?) banden? Om man inte finner nåt bandrassel innan, så borde det väl bara vara för att bli av med skarpa kanter? eller?



bas
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Nja, för att bli av med bandrassel så ska man plana topparna. Kröner bandstavarna gör man för att topparna ska ska bli runda, vilket gör att intoneringen blir mera exakt eftersom stängen då bara har kontakt med mitten av bandstaven. Kanterna kan man med fördel runda av även om man inte gör nå't annat med halsen, det är ofta där eventuella kvalitétsmissar märks tydligast.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Björn,

har du riktiga sadelfilar som är rundade på kanterna? Annars vete fasen om det går att få till rätt kurvatur i botten av strängskårorna.

Hälsa Mägan och Magnus nästa gång ni ses! :D
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Inlägg av bt »

GrafZeppelin skrev:Hej Björn,

har du riktiga sadelfilar som är rundade på kanterna? Annars vete fasen om det går att få till rätt kurvatur i botten av strängskårorna.

Hälsa Mägan och Magnus nästa gång ni ses! :D
Tjena!

Tja. Jag har lite kantiga filar på jobbet, sen tänkte jag uppfinna nåt som man kan spänna en strängsnutt i. På nåt vis :)
Grabbarna skall hälsas till. En vacker dag blir nog plattan färdig... :)


bas
Skriv svar