Hjälp med borrning

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Hjälp med borrning

Inlägg av Cliffy »

Tjena alla glada basister. Har gått å skaffat mig en sån här bas

Bild

Shine rick kopia. Riktig snygg om man bortser från att det står shine. :D

Nu är det så att det är ingen jord dragen till stallet och det brummar. Har snackat med kmo om det här och han fick bort det genom att jorda stallet. Nu skulle jag vilja borra mellan stallet och "ihålligheten där pottarna sitter" för enda alternativet jag har annars är att dra en uppe på kroppen och jag vill försöka få den genom kroppen. Har frågat kmo om det med men han har inte hunnit svara så jag slänger ut frågan här.

gjorde en snygg skiss i paint precis 8) men ni ser nog hur jag menar

Bild

Är det så jag ska borra mellan stallet och "pottlådan".

Sen tänkte jag på om jag börjar borra när det är nån form av finsih/lack på är det lätt att det kan lossa stora flagor eller liknande?

All hjälp är välkommen.
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

Ingen som har någon kommentar. Måste vara en jättesvår eller jättedum fråga :)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Det är precis så där du ska göra. Det finns två risker när man gör det: Den ena är att man börjar för nära stallets högerkant så att hålet syns när stallet skruvas dit. Det andra misstaget man kan göra är att missbedöma vinkeln så att borren kommer ut på baksidan av kroppen. Jag har gjort båda missarna själv...

Dessutom kan det vara svårt att hitta en borr som är lång nog, särskilt på Jazz- och Precisionbasar som har långt mellan stall och kontrollurfräsningen. Jag använder installationsborrar (c:a 30 cm långa).
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

BarbequeVillage skrev:Det är precis så där du ska göra. Det finns två risker när man gör det: Den ena är att man börjar för nära stallets högerkant så att hålet syns när stallet skruvas dit. Det andra misstaget man kan göra är att missbedöma vinkeln så att borren kommer ut på baksidan av kroppen. Jag har gjort båda missarna själv...

Dessutom kan det vara svårt att hitta en borr som är lång nog, särskilt på Jazz- och Precisionbasar som har långt mellan stall och kontrollurfräsningen. Jag använder installationsborrar (c:a 30 cm långa).
Det är lite mer än 3 cm mellan stallets kant och utfräsningens kant. Är det långt allmänt sett?

Sen har jag sett på färdiga kroppar som man kan köpa att det är som om man karvat ur en liten oval ner i kroppen precis som på denna bild. Vad är syftet med det?

Bild
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Cliff_the_great skrev:
BarbequeVillage skrev:Det är precis så där du ska göra. Det finns två risker när man gör det: Den ena är att man börjar för nära stallets högerkant så att hålet syns när stallet skruvas dit. Det andra misstaget man kan göra är att missbedöma vinkeln så att borren kommer ut på baksidan av kroppen. Jag har gjort båda missarna själv...

Dessutom kan det vara svårt att hitta en borr som är lång nog, särskilt på Jazz- och Precisionbasar som har långt mellan stall och kontrollurfräsningen. Jag använder installationsborrar (c:a 30 cm långa).
Det är lite mer än 3 cm mellan stallets kant och utfräsningens kant. Är det långt allmänt sett?

Sen har jag sett på färdiga kroppar som man kan köpa att det är som om man karvat ur en liten oval ner i kroppen precis som på denna bild. Vad är syftet med det?

Bild
Du får kolla om du har tillräckligt lång borr genom att mäta utsticket från chucken på borrmaskinen till spetsen på borren och jämföra det med sträckan från tänkt ingångshål till elektronikurfräsningen. Tänk på att det behövs lite extra p.g.a. vinkeln. Ovalen kommer sig av att ett runt hål i vinkel ser ut som en oval. Ibland borrar eller fräser man en liten försänkning innan man borrar för att borren ska få bättre fäste.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

BarbequeVillage skrev: Du får kolla om du har tillräckligt lång borr genom att mäta utsticket från chucken på borrmaskinen till spetsen på borren och jämföra det med sträckan från tänkt ingångshål till elektronikurfräsningen. Tänk på att det behövs lite extra p.g.a. vinkeln. Ovalen kommer sig av att ett runt hål i vinkel ser ut som en oval. Ibland borrar eller fräser man en liten försänkning innan man borrar för att borren ska få bättre fäste.
Ok men är det bäst för lacken att försöka ta lite försiktigt med en kniv eller något snidar verktyg så man inte bara börjar borra direkt. Om det kan lossna flagor eller liknande?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Försiktighet är alltid att rekommendera!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Mitt råd är att vara två då man borrar, har också gjort samma misstag som BBQ och kommit ut på baksidan av kroppen. Ha en kompis som ser från sidan så att vinkeln blir rätt och inte för brant. Jag har ibland brukat spänna fast kroppen i hyvelbänken med "bakkanten" åt upp och borrat från sidan då tycker jag att man har bättre koll på vikeln, oftast är ju kontrollutrymmet som man skall träffa ganska stort och det spelar ju mindre roll var man hamnar i det jämfört med att få ett hål på baksidan.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

..Och ha en borr av bra kvalité+var försiktig med att inte lägga för mycket snett tryck på den.. jobbigt att bryta av borren mitt i basen :x
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

BarbequeVillage skrev:Det är precis så där du ska göra. Det finns två risker när man gör det: Den ena är att man börjar för nära stallets högerkant så att hålet syns när stallet skruvas dit. Det andra misstaget man kan göra är att missbedöma vinkeln så att borren kommer ut på baksidan av kroppen. Jag har gjort båda missarna själv...

Dessutom kan det vara svårt att hitta en borr som är lång nog, särskilt på Jazz- och Precisionbasar som har långt mellan stall och kontrollurfräsningen. Jag använder installationsborrar (c:a 30 cm långa).
Var köper man sådana ?
har bara kollat i min närmsta järnaffär, de hade inga !

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag minns faktiskt inte var jag hittade dem, men det måste ha varit Jula, Rusta, Clas Ohlson eller nå't annat cheapo-shack. Jag har en förmåga att hitta livets nödtorft till bra priser på sån'a ställen! :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

BBQV!
Syftar du på de installationsborrar (6mm och uppåt) som är sexkantiga vid fästet?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Nej, mina är runda. Jag köpte ett set 4 - 12 mm (tror jag) som sedan använts i stort sett uteslutande till att borra kabelkanaler i baskroppar. Den grövsta använde jag när jag drog om elen i verksta'n, annars är det exklusiva basbyggarprylar...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »


http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

BassiLow skrev:Se vad jag hittade på Biltema
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=81042
Se där ja! Finns de som ett kit också? Annars behöver man en tunn (för stalljordning) och en halgrov (5 - 6 mm) för miksladdarna.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar