Bygga om rörslutsteg

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Lovart
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 15:26
Ort: Borlänge

Bygga om rörslutsteg

Inlägg av Lovart »

Jag har ett gammalt Dynaco stereoslutsteg (Dyankit stereo 70) som jag hade tänkt koppla samman med min TEC 21 sansamp. Men slusteget har två ingångar och två omgångar av polskruvar som utgångar. Dessutom är rören från 60-talet så dom behöver nog bytas. Är det någon som vet vem som kan hjälpa till med sånt här. Gärna i Dalarna eller däromkring.

Lev väl
Användarvisningsbild
Sustain
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: tis 26 sep 2006, 08:03
Ort: Bollnäs

Inlägg av Sustain »

Stereo 70 är ett stereo-steg, vilket inte är mycket att göra åt.
Om Du kör med dubbla högtalare så är det bara att koppla ihop ingångarna för mono, men det går inte att koppla ihop utgångarna till en högtalare.

Om förstärkaren är i fint skick så tycker jag det är synd att bygga om den också. Då är det bättre att sälja den och köpa en mer passande förstärkare i stället, eller byta med någon.
Den blir sannolikt aldrig någon vidare potent basförstärkare ändå.

Jag skulle gärna göra ett byte själv, om jag hade något som passade. Nog för att jag har mycket gamla rörgrejer, men jag kommer inte på något bra basslutsteg, inte som är friskt i alla fall.
/Sixten
Användarvisningsbild
Lovart
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 15:26
Ort: Borlänge

Inlägg av Lovart »

Det lät ju lite trist. Själva poängen var att ha en liten rigg med rörljud. Det känns lite tungt att behöva släpa på två högtalare då.
Steget satt i en Kaminsky-mixer som vi köpte begagnad på Ramus i Luleå nån gång i mitten av 70-talet. Jag tror att en fabror på söder i stockholm byggde mixrarna. Allt tillsammans i en futuristisk aluminiumlåda. Den dög hyfsat till sånganläggning på den tiden. Men nu samlar den bara damm.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Om den påminner i ljud med Dynaco mk3 som jag haft ett par av så är basen ganska dålig på den. Mellan och diskanten låter utmärkt medan basen är odistinkt
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Lovart
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 15:26
Ort: Borlänge

Inlägg av Lovart »

Det här låter värre och värre. Kanske bäst att lägga ned det projektet?
Skriv svar