schimsa

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

schimsa

Inlägg av hosse »

jag behöver schimsa halsfickan på mitt senaste projekt. halsen ligger för djupt i halsfickan och behöver få upp den lite. vad är bästa metoden?

har tyvärr ingen kamera så jag kan visa er, men hoppas ni förstår ändå.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Är det P-basen som trilskas?

Det bästa är att ta en bit av samma träslag som halsen (eller kroppen) är gjord av och såga till en bit som passar precis i halsfickan. Tjockleken ska då vara avpassad så att halsen hamnar i rätt höjd.

Ett alternativ är en shim i bakkant av halsfickan. Då brukar det räcka med nå'n millimeters (inte mer än en glasspinnes) tjocklek. Vinkeln på halsen gör då stor skillnad på stränghöjden vid stallet. Problemet är att det med tiden lätt blir en uppåtböj i slutet på halsen (vid de högsta banden). Dessutom får hals och kropp sämre kontakt vilket kan leda till sämre ton.

Mitt råd är att om det räcker med en bit fanér (eller en så'n där plånbokskalender i plast) så shimmar du halsen, annars sågar du till en bit trä av rätt tjocklek. Jag kan fixa det åt dig om du talar om vilket träslag och vilken tjocklek.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

japp. halsen ligger bara några millimeter för djupt, men tillräckligt för att det inte blir bra. vet dock inte hur mycket som är "standard" så jag vet inte hur stor shim jag behöver. kanske 2-3 millimeter.


Halsen är lönn, kroppen vet jag inte, men det borde du veta.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Det låter som om den enklaste lösningen är att lägga i en tunn träbit i bakkant. Prova med en glasspinne (De är gjorda i bok, hårt och bra!) och slipa ner den vartefter du provar dig fram.

Har du en plånbokskalender så kan du använda den, det är lättare att klippa än att fila! Om du behöver fler än ett lager så gör du det övre lagret bredare än de undre, då skapar du nästan en kil vilket ger bättre kontakt mellan hals och kropp.

Kroppen är av al med nå'n tunn topp. Ask? Jag vet inte säkert, jag lackade om den direkt!
Senast redigerad av BBQV den mån 12 mar 2007, 08:03, redigerad totalt 1 gånger.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

kan du förklara lite mer utförligt med det här "bakkant"?
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

hosse skrev:kan du förklara lite mer utförligt med det här "bakkant"?
Bakåt eller nedåt för mig är ner mot stallet och framåt eller uppåt är i riktning mot huvudet på basen.

Längst in i halsfickan, närmast miken så att säga, lägger du en c:a 10 mm bred remsa av faner eller plånbokskalender, gärna med rundade hörn så den kommer så långt in i halsfickan som möjligt. Om det behövs lägger du en c:a 20 mm bred remsa ovanpå den, då får du upp bakkanten på halshälen lite till. Dett skapar en vinkel på halsen som gör att stränghöjden vid stallet blir betydligt högre.

Jag hoppas jag uttrycker mig tydligt, det är svårt när man inte har basen framför sig.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

borde inte halsvinkeln bli konstig då?

jag tror jag förstår hur du menar.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Lite halsvinkel kan göra nytta också. Strängarna får lite bättre tryck mot stallsadlarna då.
Skriv svar