Stränghöjd på bandlös

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Lingonbas
Medlem+
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Lindesberg

Stränghöjd på bandlös

Inlägg av Lingonbas »

Hej i hallonhäcken! Har med förtjusning figurerat en tid i oregistrerad form på forumet för att ta del av ert kunnande och humor, men nu var det dags för registrering :vinkar:

Jag har efter inspiration här, skaffat mig en bas som jag bandade av för att ha som leksak (till att börja med i alla fall - låter rätt surt nu i början), men jag kan tycka att stränghöjden är lite hög. Stallsadlarna är nerskruvade så långt det går, halsen är tämligen rak (får nog emellan ett hårstrå eller två på mitten om jag trycker ner en sträng i båda ändar av greppbrädan). Vad är "normal" stränghöjd på en bandlös (jo jag inser att jag kommer få en del skiftande svar på den frågan)? Jag funderar på om jag skulle göra något mellanlägg mellan hals och kropp (på basen) eller om jag bara ska strunta i det och lära mig spela bandlöst ändå? :playing:

Åsikter och synpunkter är välkomna (jag har svårt för att låta bli att skruva på saker och ting om ingen säger åt mig att låta bli) :mrgreenwannabe:
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Hej och välkommen hit! En liten presentation av dig och din utrustning vill vi se i Medlemspresentationer, gärna med bilder!

Mitt svar på frågan är c:a 2 mm mellan sträng och greppbräda, mätt på tolfte band.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Du kanske behöver ta ett par filtag i sadelspåren?
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Lingonbas
Medlem+
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Lindesberg

Inlägg av Lingonbas »

En liten presentation av dig och din utrustning vill vi se i Medlemspresentationer
Klart!
c:a 2 mm mellan sträng och greppbräda, mätt på tolfte band
Mätte som snabbast igår och kom fram till 3 mm på 24:e band - kanske inte är fullständigt galet då, får kanske fila lite...
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

kmo skrev:Du kanske behöver ta ett par filtag i sadelspåren?
Absolut!
Jag har filat ner sadelspåren på min bandlösa så att de öppna strängarna ger "knorr". Jag kan glida från öppen sträng utan "hopp" i ton, om Du förstår vad jag menar. Steglöst kan vara ett annat sätt att uttrycka det på.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Skriv svar