Byta halsmick till P på jazzbas??

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Byta halsmick till P på jazzbas??

Inlägg av BB3000S »

Vad tror ni - hur skulle det fungera att byta ut halsmicken på en jazz till P? Ljudmässigt tror jag mig veta att det skulle bli helrätt för mig, men hur skulle det bli med urfräsning, potar osv?

"Dubbelurfräsningen" kommer ju att döjas av P-skyddet, men kommer det att funka??? Går det att göra ett dylikt ingrepp i en CAR kropp utan att lacken krackelerar?
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17237
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Byta halsmick till P på jazzbas??

Inlägg av BBQV »

BB3000S skrev:Vad tror ni - hur skulle det fungera att byta ut halsmicken på en jazz till P? Ljudmässigt tror jag mig veta att det skulle bli helrätt för mig, men hur skulle det bli med urfräsning, potar osv?

"Dubbelurfräsningen" kommer ju att döjas av P-skyddet, men kommer det att funka??? Går det att göra ett dylikt ingrepp i en CAR kropp utan att lacken krackelerar?
Själva fräsandet är den svåraste biten, men har man en fräs så är det gjort på 10 minuter...

För att undvika repor i lacken kan man sätta maskeingstejp runt mikhålet medan man jobbar med fräsen.

Plektrumskydd bör beställas innan fräsning, då kan man rita ut P-mikens placering på kroppen med det som mall.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Byta halsmick till P på jazzbas??

Inlägg av BB3000S »

BarbequeVillage skrev:
BB3000S skrev:Vad tror ni - hur skulle det fungera att byta ut halsmicken på en jazz till P? Ljudmässigt tror jag mig veta att det skulle bli helrätt för mig, men hur skulle det bli med urfräsning, potar osv?

"Dubbelurfräsningen" kommer ju att döjas av P-skyddet, men kommer det att funka??? Går det att göra ett dylikt ingrepp i en CAR kropp utan att lacken krackelerar?
Själva fräsandet är den svåraste biten, men har man en fräs så är det gjort på 10 minuter...

För att undvika repor i lacken kan man sätta maskeingstejp runt mikhålet medan man jobbar med fräsen.

Plektrumskydd bör beställas innan fräsning, då kan man rita ut P-mikens placering på kroppen med det som mall.
Coolt - Skulle man kunna anlita dig för jobbet?
Du ser inget problem med att det redan är urfräst för J-mick?

Tänkte beställa ett p-skydd med P-hål nu till veckan. Kan man säga nåt om hurpass nära P-bas position P-urfräsningen på Jazz p-skydden sitter?

Vore så himla nice 8)
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Skriv svar