Trussrod...

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
RUSHing
Medlem
Inlägg: 142
Blev medlem: ons 23 maj 2007, 13:55
Ort: Kalmar

Trussrod...

Inlägg av RUSHing »

Tjenare

Jag är helt novis på att justera basar, och jag skulle vilja ha lite hjälp. Min Am Fender Precision 06' har lite skorrande toner på främst A och E strängarna ungefär från 7 till 11 bandet.. hur ska jag göra för att få väck detta? ska jag släppa på trusset eller spännna åt det? Finns det något annat man ska göra? Några tumregler? Tack på Förhand
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Jag har inte guts för sånt..

Men om jag inte har helt fel ska du spänna dragstången, men lita inte på mig :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

jag är inte heller säker på sånt. tänker nog fan aldrig efter vilken håll jag justerar åt när jag gör det.

Men om det rasslar mellan 7-11 band så borde du väl släppa lite på trussroden? jag får iallafall upp en bild av en lätt bananad hals och då ska man väl släppa?
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

det behöver ju inte vara trussen som ska justeras överhuvudtaget, höj i stallet, byt sadeln eller ojämna band som spökar. Det bästa är väl ett ta in den på t.ex GuitarLabs( http://www.guitarlabs.se ) och få den plekad, då får man reda på exakt var problemet sitter och de fixar det åt en.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Nu ska vi inte krångla till det. Släpp du dragstången (=svenska för trussrod) ett kvarts varv så löser det sig nog. Med 84 %-ig säkerhet så är det det som är grejen. Kör du nedstämt kanske?
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

200071 skrev: Med 84 %-ig säkerhet så är det det som är grejen.
Hur räknar man ut sånt? Du måste vara en jäkel på sannolikhetsberäkningar! :wink:

Skämt åsido, jag kan bara instämma, om en så ny bas skramlar på en del av halsen, så är ett kvarts eller ett halvt varv att rekommendera. Helt odramatiskt. Wood moves.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

200071 skrev:Nu ska vi inte krångla till det. Släpp du dragstången (=svenska för trussrod) ett kvarts varv så löser det sig nog. Med 84 %-ig säkerhet så är det det som är grejen. Kör du nedstämt kanske?
Och det ska väl vara moturs, för att inte förvirra?!
"Släpp" kan man kanske tycka säger samma sak, men inte lätt för en novis.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Geddy_Lee skrev:
200071 skrev:Nu ska vi inte krångla till det. Släpp du dragstången (=svenska för trussrod) ett kvarts varv så löser det sig nog. Med 84 %-ig säkerhet så är det det som är grejen. Kör du nedstämt kanske?
Och det ska väl vara moturs, för att inte förvirra?!
"Släpp" kan man kanske tycka säger samma sak, men inte lätt för en novis.
:oops: Det finns undantag men visst...
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Minnesregel för dragstångsjustering:

Lefty loosey
Righty tighty
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Jag brukar kolla böjen genom att hålla nere 1:a och sista band. I det läget vill jag ha ca 1-1,5 mm (beroende på bas) glipa mellan strängen och 8:e band. För liten glipa = halsen för rak, släpp den (moturs). För liten eller ingen glipa tvärtom. Om jag inte missminner mig har din bas dubbelverkande dragstång. På min Hot Rodded Series Precision verkar det vara så och den verkar inte vara några problem att skruva på med strängarna uppstämda.
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

Det kanske är som Kenedy sa…
Om böjen på halsen verkar fungera för G och D str. men inte för A och E då skulle jag först höja A och E str. på stallet.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

EA skrev:Det kanske är som Kenedy sa…
Om böjen på halsen verkar fungera för G och D str. men inte för A och E då skulle jag först höja A och E str. på stallet.
Du kanske har rätt men det är nog en smaksak. Jag hade nog sänkt G och D efter att justerat dragstången i så fall. :wink:
Eftersom "problemet" finns där är ju inte halsen rak..
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

200071 skrev:
EA skrev:Det kanske är som Kenedy sa…
Om böjen på halsen verkar fungera för G och D str. men inte för A och E då skulle jag först höja A och E str. på stallet.
Du kanske har rätt men det är nog en smaksak. Jag hade nog sänkt G och D efter att justerat dragstången i så fall. :wink:
Eftersom "problemet" finns där är ju inte halsen rak..
Jag skulle gjort det som steg två :D
för mig lät det inte självklart att halsen var rak eftersom det funkar för G och D str. Det är bara att sikta halsen så ser man
I det här fallet blir det nog så att man blir tvungen att greja med båda två delarna
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Eftersom man inte vet hur mycket det låter så kan det förståss vara lite vilket som, det kan ju vara lite ojämna band också. Jag utgick bara från var på halsen det skramlade.
Men jag har mer respekt för EA's kunnande än jag har självförtroende själv...
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

200071 skrev:Men jag har mer respekt för EA's kunnande än jag har självförtroende själv...
Det ska du inte ha :lol:
du har nog justerat tillräckligt med basar för att säga nåt sånt :lol:
du har rätt! det kan vara vadsomhelst
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

BarbequeVillage skrev:Minnesregel för dragstångsjustering:

Lefty loosey
Righty tighty
från vilken synvinkel? Stallet eller huvudet?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

När man stirrar på muttern.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Aha. Men då är det alltså olika på olika basar beroende på var den sitter? Hade tänkt tänkt dra åt på yamahan lite granna. Sitter på Stallsidan om halsen.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

spelar ingen roll
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Högervarv är alltid högervarv oavsett vilken sida muttern sitter på.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Vet att det finns basar t.ex Warwick (som har dubbelverkande dragstänger) som är "fel gängade" och följdaktligen reagerar dessa tvärt om mot "vanliga" dragstänger


Är ju inte så farligt att "pröva" så länge man inte justerar mer än ca 1/4 varv åt gången (hjälp gärna halsen lite på traven genom att pressa den försiktigt åt önskat håll.
(oftast behöver basen intoneras om efter dragstångsjustering)

Vad jag förstår så är det optimalt med ca 0,5-1.0 mm spel. (beror ju en del på spelstil)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

ingo skrev:Vad jag förstår så är det optimalt med ca 0,5-1.0 mm spel. (beror ju en del på spelstil)
Akta dig för att ge dig in i den diskussionen, den är lika infekterad som vintage/hitech- eller fyra/femma/sexadebatten! :lol:

Vissa hävdar att de hör skillnad på intoneringen beroende på hur mycket böj det är på halsen, vissa vill ha en absolut rak hals och tycker att 1 mm är ospelbart, andra måste ha minst 1 mm för att det inte ska rassla etc.

Men du har rätt angående dragstänger, ibland ramlar man på en "felgängad" variant, men det är inte ofta.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

BarbequeVillage skrev:
ingo skrev:Vad jag förstår så är det optimalt med ca 0,5-1.0 mm spel. (beror ju en del på spelstil)
Akta dig för att ge dig in i den diskussionen, den är lika infekterad som vintage/hitech- eller fyra/femma/sexadebatten! :lol:

Vissa hävdar att de hör skillnad på intoneringen beroende på hur mycket böj det är på halsen, vissa vill ha en absolut rak hals och tycker att 1 mm är ospelbart, andra måste ha minst 1 mm för att det inte ska rassla etc.

Men du har rätt angående dragstänger, ibland ramlar man på en "felgängad" variant, men det är inte ofta.
Helt klart beroende på spelstil. Därför gäller det att hitta sin egen ultimata inställning. Apropå detta har jag funderat på när man läser om att folk har testat olika basar i musikaffärer. Kan det vara så att man sågat instrument beroende på hur halsen är justerad? Har själv testat ett otal basar med kanske 3mm böj. Är man inte medveten om detta är det lätt att totalsåga basen som i det närmaste ospelbar. Samma sak tvärtom. Fan vad den rasslade och var helt kass.
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Danne skrev:
BarbequeVillage skrev:
ingo skrev:Vad jag förstår så är det optimalt med ca 0,5-1.0 mm spel. (beror ju en del på spelstil)
Akta dig för att ge dig in i den diskussionen, den är lika infekterad som vintage/hitech- eller fyra/femma/sexadebatten! :lol:

Vissa hävdar att de hör skillnad på intoneringen beroende på hur mycket böj det är på halsen, vissa vill ha en absolut rak hals och tycker att 1 mm är ospelbart, andra måste ha minst 1 mm för att det inte ska rassla etc.

Men du har rätt angående dragstänger, ibland ramlar man på en "felgängad" variant, men det är inte ofta.
Apropå detta har jag funderat på när man läser om att folk har testat olika basar i musikaffärer. Kan det vara så att man sågat instrument beroende på hur halsen är justerad? .
Förmodligen alldeles säkert. Tror ;-) att musikaffärernas nonchalans vad det gäller justering av instrument avskräcker många.
Skriv svar