Tension vid annan stränghöjd.

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Tension vid annan stränghöjd.

Inlägg av Svarte_Jack »

Höjde stränghöjden och justerade dragstången häromdan för att slippa rassel. Nu känns det som strängarna är mycket hårdare och har högre tryck. Och ja. Jag har stämt den :P

Ska det vara så? Eller inbillar jag mig det?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Är det inte så enkelt att du måste trycka ner strängarna lite längre nu och att det därför upplevs som lite jobbigare?

Jag förutsätter att du har samma strängar som innan!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Jag upplever också att strängspänningen höjs när man ökar stränghöjden. Jag vet dock inte varför, men det kanske kan vara så enkelt som att strängarna måste ner lite längre (eller du kanske bara skojar BBQV)?
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

GurraG skrev:Jag upplever också att strängspänningen höjs när man ökar stränghöjden. Jag vet dock inte varför, men det kanske kan vara så enkelt som att strängarna måste ner lite längre (eller du kanske bara skojar BBQV)?
Nope, jag är seriös. Jag har aldrig tänkt på det och försöker därför, min vana trogen, konstruera en hållbar hypotes. Om nå'n annan vet vad som händer så böjerjag mig givetvis för sakkunskapen, men min gissning kvarstår.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Jag trodde nog att du var seriös, och jag kan faktiskt inte tänka mig någon annan anledning, men ditt inlägg lät lite "smartass" :lol:
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

GurraG skrev:Jag trodde nog att du var seriös, och jag kan faktiskt inte tänka mig någon annan anledning, men ditt inlägg lät lite "smartass" :lol:
Ber om usäkt för det, det var verkligen inte meningen! :oops:

Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Det var nog mest jag som hade min "smartassradar" ute :wink:
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det kan inte gärna vara nåt annat än som BBQV säger, spänningen hos den svängande strängen ökar bara om tonhöjden ökar. Sen är det sak samma om strängarna sitter en milli- eller en kilometer över greppbrädan.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Alltså. Strängarna spänns ju mer ju längre de måste tryckas ner, alltså hårdare och högre tryck, för vänsterhanden alltså...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jo precis, det krävs hårdare tryck från fingrarna. Spänningen i strängarna är desamma.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

BarbequeVillage skrev:Är det inte så enkelt att du måste trycka ner strängarna lite längre nu och att det därför upplevs som lite jobbigare?

Jag förutsätter att du har samma strängar som innan!
Jäpp det är samma strängar. Jo det är väl så att det är lite drygare. Fast det är det värt med tanke på allt rassel jag slipper. Den var fruktansvärt kass justerad innan :oops: :oops: :oops:
Insåg det efter att ha lajnat på en inspelning. Det var faktiskt min första justering helt på egen hand. Så man blir ju lite fundersam när det inte känns som innan. Men då vet jag att det har en naturlig förklaring.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Svarte_Jack skrev:
BarbequeVillage skrev:Är det inte så enkelt att du måste trycka ner strängarna lite längre nu och att det därför upplevs som lite jobbigare?

Jag förutsätter att du har samma strängar som innan!
Jäpp det är samma strängar. Jo det är väl så att det är lite drygare. Fast det är det värt med tanke på allt rassel jag slipper. Den var fruktansvärt kass justerad innan :oops: :oops: :oops:
Insåg det efter att ha lajnat på en inspelning. Det var faktiskt min första justering helt på egen hand. Så man blir ju lite fundersam när det inte känns som innan. Men då vet jag att det har en naturlig förklaring.
Glöm inte att intonera!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Nädå. Intonering har jag pysslat med länge.
Skriv svar