För djup halsficka !!!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

Geddy_Lee: Jag har ingen tumstock så jag kan inte mäta mickavstånden :cry: Men mitt ögonmott säger mig att din stallmick är placerad betydligt längre bak än min. :!:

/Kale
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Kalebas skrev:Geddy_Lee: Jag har ingen tumstock så jag kan inte mäta mickavstånden
Nee..du har ju inte de! :P

Vi har spekulerat i om det kanske är så att den skapades med en Cimarhals,
likadan som på Anli´s mudbuckerproject.
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t= ... &start=102
Den har blockinlägg däremot.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

Geddy_Lee skrev:
Kalebas skrev:Geddy_Lee: Jag har ingen tumstock så jag kan inte mäta mickavstånden
Nee..du har ju inte de! :P

Vi har spekulerat i om det kanske är så att den skapades med en Cimarhals,
likadan som på Anli´s mudbuckerproject.
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t= ... &start=102
Den har blockinlägg däremot.
Oj, hade inte sett Anlis projektbas innan... Vilken grej!!! Min gamla Ibanezhals har rosenträ. Hur ser man att det är en Cimarhals? EDIT: Verkar som en dum fråga efter att jag sett loggan på Anlis hals. På min gamla Ibanezhals står det IBANEZ
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

Bild

Nu har jag satt ihop basen. Jag förväntade mig att det skulle krävas sedvanlig procedur med justering av stallhöjd, halsspänning och intonering. Men när jag hade fått på strängarna var basen fullt spelbar. Och inte bara det den lät bra, mycket bra! Stränghöjden hamnade på 2-3 mm vid 20:e band och det skramlar inte speciellt mycket. Jag har högre stränghöjd på mina andra basar så där finns det marginal.

Så när jag finjusterat lite här och där och eventuellt slipat lite på banden så blir det nya mickar. Är inte insatt i mickdjungeln men ett par Fender vintage ligger nära till hands. En aktiv preamp är också på tapeten. Tar gärna emot tips!!!

Tumstocksbitarna var menade som en tillfällig lösning. Men jag tror att de kommer att sitta kvar ett tag...
Bild

Jag är mycket nöjd med lacken på halsen.
Bild

Med mycket tur och stor hjälp från detta fora så har min gamla barndomsvän äntligen vaknat till liv. :D
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

vad är det för lack du har använt? betsat något?
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

opermanenta lösningar tenderar ofta till att bli permanenta :)

bra jobbat
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Kalebas skrev:Så när jag finjusterat lite här och där och eventuellt slipat lite på banden så blir det nya mickar. Är inte insatt i mickdjungeln men ett par Fender vintage ligger nära till hands. En aktiv preamp är också på tapeten. Tar gärna emot tips!!!
Först: MYCKET snygg ton i lacken.. like it alot!
Mickar.. vad är du ute efter? måste dom se orginal ut?

Aktiv preamp har jag svårt att uppmana någon att köpa annat än Aguilars OBP serie.. OBP 1:an skulle säkert sitta som en smäck!.. frågan är om du har plats för 2 9v batterier?..

Jag kör en Mec preamp.. många har haft problem med sina och tycker dom låter dåligt ihop med andra mickar än Mec's egna.. men jag har haft riktig tur.. båda mina spel-plankor låter kanoners med den i.. var billig också har jag för mig... kolla runt lite.. läs på talkbass.com om inte annat.. det finns en uppsjö trådar om preamps..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

hosse skrev:vad är det för lack du har använt? betsat något?
Jag ville gärna ha en ton som liknar den jag har på framsidan på min Precisionsbas huvud. Utan att göra någon större affär av det så åkte jag till färgaffären för att kolla lite. De hade en "Lackbets", alltså lack med bets i. Kollade snabbt på deras färgkarta och tog en som kallas "712 Gyllenbrun" (Herdins). Det behövs även en neutral lack ovanpå detta, den kallas "Betslack halvmatt" (Herdins) !!! Ett försiktigt dopp med penseln och tunnt stryk på hela halsen (utom greppbrädan). Därefter fick jag för mig att det blev för mörkt. När lackbetsen torkat putsade jag därför mycket försiktigt med finkornigt sandpapper. Jag gick igenom på ett litet parti, det fyllde jag i med ett finger som doppats i lackbetsen.

Sedan betslackade (obs! klarlack namnet till trots) jag det hela med tre mycket tunna lager (8 tim mellan). ETT (1) försiktigt dopp med penseln räker för att stryka hela halsen !!! Till sist putsade jag det hela med tvålull !!!

Resultat:
Nyansen på framsidan på huvudet matchar Fender 78:an perfekt. Och det är snyggt, men vill man göra en "relict" (heter det så?) så skulle det behövts ett par lager med BLANK lack på framsidan och baksidan skulle betsats med ljusare nyans.

Min hals blev snygg, den ser gammal ut och nyansen passar sunburstkroppen. Men som sagt, på nära håll ser den inte ut som en naturligt åldrad Fenderhals. Den är snyggare :wink: hehe!
Senast redigerad av Kale den fre 29 jun 2007, 11:06, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

Liten skrev: Först: MYCKET snygg ton i lacken.. like it alot!
Mickar.. vad är du ute efter? måste dom se orginal ut?
Tack jag är nöjd :D Jag hade planer på att försöka få ett Marcus Miller liknande ljud med en J-retro med Fender passiva mickar (ja jag vet jag är lite efter min tid :oops: ). Nu är jag nog mer inne på att få ett klassiskt jazzbas ljud och det skulle väl kunna fungera med både och om man kör passiva mickar och lämplig preamp som kan kopplas ur?
Liten skrev: Aktiv preamp har jag svårt att uppmana någon att köpa annat än Aguilars OBP serie.. OBP 1:an skulle säkert sitta som en smäck!.. frågan är om du har plats för 2 9v batterier?..
Låter intressant jag har lite planer på att fräsa ur för batteribox så det skall gå att lösa (fördelen med icke orginal). Skall kolla upp! Edit: Har kollat runt lite men hittar bara återförsäljare i USA. Finns det någon som säljer OBP 1 i Sverige?

Tack för tipsen!
/Kale
Skriv svar