Justera Jazzbas pickuper

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Justera Jazzbas pickuper

Inlägg av busse »

Finns det nån "standard inställning" som man brukar utgå från då man skall justera jazzbas pickuper? Pillade i min 74:a Fender stallpickupen låter ju betydligt svagare än halspickupen, hur nära strängarna kan man ha pickupen innan magneterna börjar ta död på vibrationerna? Finns det nåt bra sätt på hur man justerar pickuperna?
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Det finns ju alltid en guide på fender.com... men den är inte 100%-ig

Mina mickar är faktiskt justerade ganska långt ner för att det ska låta så bra som möjligt.
Jag kan tyvärr inte ge något mer tips än att försöka ha stallmicken och halsmicken lika långt ifrån strängen för att när de kommer olika långt ifrån så tycker (iallafall jag) att karaktären ändras något och blir för bright eller dov..
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Får väl testa vidare och se, nån som har mer tips?
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Personligen tycker jag att stallmicken ska vara rätt nära. lägg en blyerts penna imellan så har du ett bra avstånd. Halsmicken kan du ta en tummes tjocklek imellan.
men de finns ju inga regler för hur de ska vara. de som låter bäst är väl en rätt bra regel.

Det låter ju ut interssant, en blyertspenna mellan stallpickupen då får jag ta och sänka rejält, det samma gäller halspickupen. Nu har jag väl stall pickupen ca 3-4 mm från strängarna då strängen är nertryckt på sista bandet och halspickupen lite lägre.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Ett tips är att vinkla mikarna lite. Låt halsmiken vara lite högre på diskantsidan och stallmiken lite högre på bassidan, det jämnar ut bas/diskantresponsen från respektive mik.

Annars håller jag med JunJun om att stallmiken ska vara högre än halsmiken, det blir bättre punch i ljudet på nå't sätt. Dessutom är det lätare att hitta en sweet spot med båda mikarna på fullt om stallmiken får dominera.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Ett tips är att vinkla mikarna lite. Låt halsmiken vara lite högre på diskantsidan och stallmiken lite högre på bassidan, det jämnar ut bas/diskantresponsen från respektive mik.

Annars håller jag med JunJun om att stallmiken ska vara högre än halsmiken, det blir bättre punch i ljudet på nå't sätt. Dessutom är det lätare att hitta en sweet spot med båda mikarna på fullt om stallmiken får dominera.
Tackar, då skall jag ta och testa att vinkla pickupern så får jag se hur det blir.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

BarbequeVillage skrev:Ett tips är att vinkla mikarna lite. Låt halsmiken vara lite högre på diskantsidan och stallmiken lite högre på bassidan, det jämnar ut bas/diskantresponsen från respektive mik.

Annars håller jag med JunJun om att stallmiken ska vara högre än halsmiken, det blir bättre punch i ljudet på nå't sätt. Dessutom är det lätare att hitta en sweet spot med båda mikarna på fullt om stallmiken får dominera.
Provade detta på både Jazz-kopian och Warwicken och det blev väldigt bra. Bättre ljud ur bägge.
Tack för tipset!

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jag läste precis vad jag skrivit ovan och kom på att jag borde specificera lite mer ingående vad jag menade.
På min jazzbas (-72) som jag är grymt nöjd med justeringen på har jag ungefär en blyertspenna emellan precis som junjun beskrev. Däremot vad JAG menade avseende höjderna är att de ska vara lika långt ifrån strängen när man trycker ner på sista bandet(närmast stallet). Då blir ju iofs automatiskt det så att stallmicken verkar vara högre än halsmicken när man inte trycker ner på något band alls. Det är en liten intressant situation med höjderna på de vintage-jazzar jag har haft: Från det läget som min jazzbas är justerad nu, höjer man halsmicken så brötar ljudet ihop sig (när man spelar med plektrum) plus att det börjar styra över. Höjer man stallmicken så börjar plonket komma fram och tonen tappar kärna, vilket är ungefär det jag menade med att karaktären försvinner. Samtidigt så är det precis som bbq skrev smart att justera mickarna något högre mot g och d-strängarna.

så vi tyckte nog egentligen likadant om hur en jazzbas låter bäst...
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

fieldflower skrev:
BarbequeVillage skrev:Ett tips är att vinkla mikarna lite. Låt halsmiken vara lite högre på diskantsidan och stallmiken lite högre på bassidan, det jämnar ut bas/diskantresponsen från respektive mik.

Annars håller jag med JunJun om att stallmiken ska vara högre än halsmiken, det blir bättre punch i ljudet på nå't sätt. Dessutom är det lätare att hitta en sweet spot med båda mikarna på fullt om stallmiken får dominera.
Provade detta på både Jazz-kopian och Warwicken och det blev väldigt bra. Bättre ljud ur bägge.
Tack för tipset!

/Ff
Kul att det funkade för dig också! Ljudideal är ju så personligt.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Ett tips är att vinkla mikarna lite. Låt halsmiken vara lite högre på diskantsidan och stallmiken lite högre på bassidan, det jämnar ut bas/diskantresponsen från respektive mik.

Annars håller jag med JunJun om att stallmiken ska vara högre än halsmiken, det blir bättre punch i ljudet på nå't sätt. Dessutom är det lätare att hitta en sweet spot med båda mikarna på fullt om stallmiken får dominera.
Jag testade nu att göra samma och jag upplever ljudet som tydligare på nåt vis, den kan ju vara inbillning också men jag tycket att det belv bättre.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

busse skrev:
Ett tips är att vinkla mikarna lite. Låt halsmiken vara lite högre på diskantsidan och stallmiken lite högre på bassidan, det jämnar ut bas/diskantresponsen från respektive mik.

Annars håller jag med JunJun om att stallmiken ska vara högre än halsmiken, det blir bättre punch i ljudet på nå't sätt. Dessutom är det lätare att hitta en sweet spot med båda mikarna på fullt om stallmiken får dominera.
Jag testade nu att göra samma och jag upplever ljudet som tydligare på nåt vis, den kan ju vara inbillning också men jag tycket att det belv bättre.
Inbillning eller inte, huvudsaken att du upplever ljudet som bättre. Jag är helt övertygad om att man spelar bättre om man tycker att grejerna låter bra!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jag brukar säga samma sak.... :)

Dock går jag på den enkla (mellan tummen och pekfingret) regeln att ha båda mickarna ungefär samma avstånd från strängarna i höjdled... höjden dikteras av hurvida magnetpolerna "thumpar" i strängen när jag spelar med tummen.. (slap..) det brukar också sätta en väldigt bra höjd för fingerspel sedan..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Hm... 3-4mm mellan sträng och puppa?
Jag som har över en cm på Takeharun och där slår jag i mickarna med strängarna när jag spelar med fingrarna...
Senast redigerad av blackparkas den tis 31 jul 2007, 09:29, redigerad totalt 1 gånger.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev:Hm... 3-4mm mellan sträng och puppa?
Jag som har över en cm på Takeharun och där slår jag i pickarna med strängarna när jag spela rmed fingrarna...
Spetsiga fingrar?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Geddy_Lee skrev:
blackparkas skrev:Hm... 3-4mm mellan sträng och puppa?
Jag som har över en cm på Takeharun och där slår jag i Mickarna med strängarna när jag spela rmed fingrarna...
Spetsiga fingrar?
Nja... inte direkt.
Men det är det problemet jag oftast har m Fendrar, speciellt P-basar där mickarna(en) sitter så långt fram där strängen är sladdrig.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev:
Geddy_Lee skrev:
blackparkas skrev:Hm... 3-4mm mellan sträng och puppa?
Jag som har över en cm på Takeharun och där slår jag i Mickarna med strängarna när jag spela rmed fingrarna...
Spetsiga fingrar?
Nja... inte direkt.
Men det är det problemet jag oftast har m Fendrar, speciellt P-basar där mickarna(en) sitter så långt fram där strängen är sladdrig.
Men varför ska du spela ovanför micen på en P-bas?
Du ska väl spela där du tycker att det passar dig?!

Det finns väl inga rätt och fel i hur man spelar, men du måste spela väldigt
annorlunda mot hur jag spelar om du får ner fingrarna på micarna.

Edit: Har bara OLP 5:an hemma men där mäter jag 5 mm.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Geddy_Lee skrev:
blackparkas skrev:
Geddy_Lee skrev:
blackparkas skrev:Hm... 3-4mm mellan sträng och puppa?
Jag som har över en cm på Takeharun och där slår jag i Mickarna med strängarna när jag spela rmed fingrarna...
Spetsiga fingrar?
Nja... inte direkt.
Men det är det problemet jag oftast har m Fendrar, speciellt P-basar där mickarna(en) sitter så långt fram där strängen är sladdrig.
Men varför ska du spela ovanför micen på en P-bas?
Du ska väl spela där du tycker att det passar dig?!

Det finns väl inga rätt och fel i hur man spelar, men du måste spela väldigt
annorlunda mot hur jag spelar om du får ner fingrarna på micarna.

Edit: Har bara OLP 5:an hemma men där mäter jag 5 mm.

Jo, men om man spelar m fingarna vill jag ha tummen på nå´t, och då passar det mig bäst att ha tummen på en av mickarna.
På OLP:n sitter micken längre bak än på en P-bas, där är ju strängen hårdare och inte lika sladdrig/mjuk.
Fingrarna får jag iofs också ner på mickarna, speciellt på Takeharun där polerna sticker upp till månen. Men annars är det stora problemet på speciellt P-basar och en del Jazz att jag spelar ner strängen mot polerna och då låter det illa kan jag säga..

Får väl sätta dit nå´t sån där låååång tumstöd om jag skaffar P-bas..


EDIT: Jag har inte mätt det faktiska avståndet mellan mick och sträng på någon av mina basar, men på Jazzen är det upskattningsvis drygt 1 cm.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev: Jo, men om man spelar m fingarna vill jag ha tummen på nå´t, och då passar det mig bäst att ha tummen på en av mickarna.
På OLP:n sitter micken längre bak än på en P-bas, där är ju strängen hårdare och inte lika sladdrig/mjuk.
Fingrarna får jag iofs också ner på mickarna, speciellt på Takeharun där polerna sticker upp till månen. Men annars är det stora problemet på speciellt P-basar och en del Jazz att jag spelar ner strängen mot polerna och då låter det illa kan jag säga..

Förstår jag saken rätt att förutsättingen för ditt spel är att alltid spela ovanför micen, oavsett var den sitter?
Senast redigerad av Geddan den tis 31 jul 2007, 11:01, redigerad totalt 1 gånger.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Geddy_Lee skrev:
Förstår jag saken rätt att förutsättingen för ditt spel är att alltid spela ovanför micen, oavsett var den sitter?
Förutsättning och förutsättning, nu fick du det att låta så negativt.
Men ja, jag väljer oftast att spela ovanför micken.

Men sen finns det naturligtvis olika situationer.
Ibland spelar jag längst fram vid början av halsen, där sitter ingen mick på Warwicken t.ex, men då stöder jag tummen på greppbrädan.

På Warwicken brukar jag alternera mellan att lira antingen aningens bakom micken el. rakt över eller aningens framför när det ska va lite mos i fingerspelet, blir ett helt annat ljud där.

Men ja, jag spelar i princip alltid i närheten av en mick när jag spelar m fingrarna, ibland blir det rakt över el ibland alldeles vid sidan av som sagt, tycker det känns bäst och låter bäst också.

Till saken hör att jag köper inte en bas som jag inte hittar ett naturligt ställe för tummen.
Förutom Victoryn som inte känns naturlig vare sig på stall el. halsmicken för min del, men den kör jag bara plektrum på ändå.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Jag försöker absolut inte få ngt att låta negativt.
Blev bara nyfiken. Jag spelar nog på samma ställe avsett bas eller micplacering.
Bara intressant att det finns olika skolor där oxå.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Vart spelar du då Gäddan?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

*tar upp basen för att kolla*

Det kanske är så att jag rör mig mer än jag tror.
Om vi pratar mellan halsinfästning och stall, så spelar jag mestadels på nedre halvan.
Det innebär ju i omedelbar närhet av Jazzbasens stallmick och MM basens mic.
Sen tror jag att det har lite att göra med vad jag spelar och hur tjocka strängar som sitter på.
Jag strävar nog efter ett visst motstånd och är då strängarna lite tunna drar jag mig säkerligen
lite ner mot stallet.

Min tumme pekar alltid ner mot golvet och följer mitt spel
genom att automatiskt hamna på strängen ovanför den som pekfingret spelar på.
Jag har ju mina grepp från att ha spelat klassisk gitarr ett antal år i musikskolan.
Men jag spelar alltid med stödanslag.
Nå´n som spelar med fria anslag på bas?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Det är ju så olika på olika basar vart det låter bra/dåligt att spela.
Eller framför allt vart det känns behagligt att spela för min egen del kanske.

Stöder även jag, eller iaf vilar tummen mot "strängen ovanför" så att säga ibland, men oftast så ligger jag på ovansidan av mickarna/en även om jag så spelar på G-strängen.

Tycker det är härligt ibland dock att spela framme vid halsen på Warwicken, får riktigt fläskiga toner där som kan vara effektfullt om man bara ska lägga "ackord", inte pumpa.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jag försöker hela tiden utvekla min teknik.. Jag har haft en nere period på ca 5 år där jag inte öva/spelat alls ..
Jag tänkte då när gnistan slog till liv igen att jag skulle göra allt jag kunde för att förbättra mig hela tiden... FROM NOW ON.

Jag hade önskningar att få en bättre fingerteknink. Både höger och vänsterhand.. Att ha klassiskt gitarr skolade händer är (dit jag vill rent musikaliskt) en fantastisk fördel.. Jag försöker att ta reda på om jag ska använda lillfingret på högerhanden eller tummen för att gör adet jag vill.. kanske både och?

Jag har varit skolad med en cementerat tumme på strängen ovanför den strängen man spelar på.. men detta vill jag ändra på.. att adaptera klassisk gitarr teknik är helt klart något jag försöker titta på.. KUL är det som attan och man lär sig nya saker varje dag...
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Liten skrev:Jag försöker hela tiden utvekla min teknik.. Jag har haft en nere period på ca 5 år där jag inte öva/spelat alls ..
Jag tänkte då när gnistan slog till liv igen att jag skulle göra allt jag kunde för att förbättra mig hela tiden... FROM NOW ON.

Jag hade önskningar att få en bättre fingerteknink. Både höger och vänsterhand.. Att ha klassiskt gitarr skolade händer är (dit jag vill rent musikaliskt) en fantastisk fördel.. Jag försöker att ta reda på om jag ska använda lillfingret på högerhanden eller tummen för att gör adet jag vill.. kanske både och?

Jag har varit skolad med en cementerat tumme på strängen ovanför den strängen man spelar på.. men detta vill jag ändra på.. att adaptera klassisk gitarr teknik är helt klart något jag försöker titta på.. KUL är det som attan och man lär sig nya saker varje dag...

Men... men... Lillfingret?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar