Justera Jazzbas pickuper

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Lillfingret funkar perfa. =)
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Liten skrev:Jag försöker hela tiden utvekla min teknik.. Jag har haft en nere period på ca 5 år där jag inte öva/spelat alls ..
Jag tänkte då när gnistan slog till liv igen att jag skulle göra allt jag kunde för att förbättra mig hela tiden... FROM NOW ON.

Jag hade önskningar att få en bättre fingerteknink. Både höger och vänsterhand.. Att ha klassiskt gitarr skolade händer är (dit jag vill rent musikaliskt) en fantastisk fördel.. Jag försöker att ta reda på om jag ska använda lillfingret på högerhanden eller tummen för att gör adet jag vill.. kanske både och?

Jag har varit skolad med en cementerat tumme på strängen ovanför den strängen man spelar på.. men detta vill jag ändra på.. att adaptera klassisk gitarr teknik är helt klart något jag försöker titta på.. KUL är det som attan och man lär sig nya saker varje dag...
Klart du ska! Jag jobbar också på teknik som attan. Jag skulle tro att tummen är bättre än lillfingret. För om du tänker efter så är ju tummen betydligt mycket rörligare än lillfingret. Att göra stora stränghopp med lillfingret är i mina ögon en mardröm. Kolla in piazzalektionerna på bassplayer.tv. Tummen är ju idealisk för oktaver och double/triplestops också. + att man kan palmmuta och det är funky as hell.

Paco de Lucia som jag skulle anse är en av världens bästa fingerspelare (på gitarr för den som inte visste det) spelar ju vad jag vet utan lillfingret på högerhanden.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jag vet.. har på senare tid blivit mycket impad av flera personer som använder just tummen som det 4:e fingret när de spelar. (Hadrien Feraud, Janec Gwidzala etc etc..) samtidigt tänker jag.. varför inte använda alla fingrar? om det går?
För er som kikat på Bailys högerhandsteknik när det gäller false harmonics använt i chords så använder han tumme för basgångar, pekfinger för muting, resterande fingrar för att spel.. resultatet är i mina ögon och öron mycket imponerande.. lite som denna snubben är imponerande: http://www.charliehunter.com/
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Märkte nu när jag var hemma och tog ner Warwicken att spelar jag på B-strängen, då har jag tummen längst ut på hörnet på framsidan av micken (sitter typ MM-mick på min, fast ändå inte, skit samma...) Sen när jag spelade uppåt gradvis så förflyttades högerhanden bakåt automatiskt längs övre sidan av micken och sedan låg den helt plötsligt parkerad väl lutad mot micken och B-strängen när jag spelade på D-G-strängarna...
Även pekfinret/långfingret förflyttade sig bakåt på denna resa och tills lut när jag spelade ganska högt på G-strängen så var fingrarna BAKOM micken....

Har inte reflekterat över detta förut, men det gick av bara sig själv så jag antar att det är så jag spelar normalt, utan att ha tänkt på det.

Märkligt.

Nu körde jag iofs bara mitt vanliga uppvärmningsspel som knappast skulle passa som basgång i nå´n låt.... men ändå...

Nåja... ville bara... dela med mig av mina erfarenheter under lunchen...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Tillbaka i jysteringsträsket..
Gårdagskvällen slutade i katastrof... nä men nästan..

Skruvade bort mickarna för att lägga i nytt/mer dämpmatrial under dem för att få upp mickarna (och där med rampen) en bit..
Problemet är dock att orginalskruvarna inte drar längre då.. mickarna kommer för högt upp..
Plan B: skruvarna som följde med DiMarzio mickarna.. längre.. great...
Börjar skruva.. inser att godset i skruven är väldigt mjukt.. dra sönder de 4 första skallarna... :DOH: (varför har vi ingen DOH smiley??)

EDIT: Det var snudd på att tången inte rådde på att få ur skiten eftersom spåren på den nya skruven hade dragit sig fast i micköronen.. :evil:

Någon som vet vart jag får tag i mickskruvar av kvalité som är längre än orginalen?
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Liten skrev:Tillbaka i jysteringsträsket..
Gårdagskvällen slutade i katastrof... nä men nästan..

Skruvade bort mickarna för att lägga i nytt/mer dämpmatrial under dem för att få upp mickarna (och där med rampen) en bit..
Problemet är dock att orginalskruvarna inte drar längre då.. mickarna kommer för högt upp..
Plan B: skruvarna som följde med DiMarzio mickarna.. längre.. great...
Börjar skruva.. inser att godset i skruven är väldigt mjukt.. dra sönder de 4 första skallarna... :DOH: (varför har vi ingen DOH smiley??)

EDIT: Det var snudd på att tången inte rådde på att få ur skiten eftersom spåren på den nya skruven hade dragit sig fast i micköronen.. :evil:

Någon som vet vart jag får tag i mickskruvar av kvalité som är längre än orginalen?
har råkat ut för samma skit. skallarna är som smör.

GMF är mitt bästa svar. eller något motsvarande. tror inte du hittar sån skruv i vanlig järnaffär, det gjorde inte jag.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Ja fy. Krajjade en massa skallar när jag böt mick i min OLP. Årnes räddade mig dock :D Kan inte vara nog tacksam.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Tror att jag har så att jag kan rädda Liten också.

Intressant?
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

200071 skrev:Tror att jag har så att jag kan rädda Liten också.

Intressant?
Många tack.. men jag hinner förbi anders innan veckan är över om inte låstjänst har.. Återkommer om alla planer krashar...
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Ett tips! Tryck ner mickarna med fingrarna när du drar åt. Då behöver inte skruven "göra jobbet" att pressa ihop fjädermaterialet, utan bara hålla emot sen när du släpper upp micken. Annars ryker både skruvskallar och gängan i kroppen efter ett tag.
Skruv kan du köpa i en välsorterad järnhandel, men du kanske inte hittar 100% exakt samma.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Liten skrev:
200071 skrev:Tror att jag har så att jag kan rädda Liten också.

Intressant?
Många tack.. men jag hinner förbi anders innan veckan är över om inte låstjänst har.. Återkommer om alla planer krashar...
Låstjänst!
På baksidan från Köpmangatan.
Ta med skruvarna och säga att du vill ha liknande fast längre så grejjar de det.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Geddy_Lee skrev:
Liten skrev:
200071 skrev:Tror att jag har så att jag kan rädda Liten också.

Intressant?
Många tack.. men jag hinner förbi anders innan veckan är över om inte låstjänst har.. Återkommer om alla planer krashar...
Låstjänst!
På baksidan från Köpmangatan.
Ta med skruvarna och säga att du vill ha liknande fast längre så grejjar de det.
Du är den 3:e i örebro som säger det! :D

Makten: Jag har försökt.. problemet är att jag vill ha så pass höga mickar att min ramp, som vilar på mick-öronen kommer så pass nära strängarna att mina fingrar inte gräver ner sig alls.. eftersom rampen fästs med mickskruvarna.. och jag nu ökar matrialet under mickarna så hjälpte det inte att pressa ner micken.. tyvärr..
Dock så lyckades jag fästa 2 skruvar på halsmicken (en på varje sida.. så det höll den på plats) och 3 på stallmicken.. när inte rampen satt på..
Sen klämde jag fast rampen mellan mickarna med försänkningarna nedåt.. för att det skulle align'a någorlunda..
SJUK skillnad på fingerspelsaction.. Willis har fan tänkt till när han arbetat igenom det där med rampen.. bara jag får tag i lite längre skruv så rampen sitter fast så blir det kaaanon..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Liten skrev:Willis har fan tänkt till när han arbetat igenom det där med rampen..
Jag har ändrat min spelstil efter att ha lirat P i några år, och nu kan jag inte spela på basar med ramp eller mickar som ligger för nära! Jag hatar att tassarna tar i stallmicken på min bandlösa J, och det är just där micken sitter som jag vill spela. :cry: Jag får inte "grepp" om strängarna ordentligt.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Liten skrev:
Geddy_Lee skrev:
Liten skrev:
200071 skrev:Tror att jag har så att jag kan rädda Liten också.

Intressant?
Många tack.. men jag hinner förbi anders innan veckan är över om inte låstjänst har.. Återkommer om alla planer krashar...
Låstjänst!
På baksidan från Köpmangatan.
Ta med skruvarna och säga att du vill ha liknande fast längre så grejjar de det.
Du är den 3:e i örebro som säger det! :D
Kanske värt att testa då?! :wink:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Makten skrev:
Liten skrev:Willis har fan tänkt till när han arbetat igenom det där med rampen..
Jag har ändrat min spelstil efter att ha lirat P i några år, och nu kan jag inte spela på basar med ramp eller mickar som ligger för nära! Jag hatar att tassarna tar i stallmicken på min bandlösa J, och det är just där micken sitter som jag vill spela. :cry: Jag får inte "grepp" om strängarna ordentligt.
Förstår vad du menar.. allt handlar ju om vilken sorts spelstil man behöver adaptera för att spela det man vill.. det går ju även i perioder.. det var över 10 år sedan jag spelade jazz/fusion på någorlunda allvar.. blir som ett barn när jag hittar något som förenklar och förbättrar ens tekniska utvekling i olika stilar..

När Patitucci var här och spelade i Örebro konserthus.. åkte han ut dagen efter eller innan till Mattisson och provspelade hans 6:a.. Dom diskuterade bla teknik och då kom väl Willis ramp på tal... John var inte alls inne på det spåret.. Han var helt inne på att det är "digging in" som man måste göra! :D

Gäddan: åker dit på lunchen idag..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Skriv svar