skorrande a-sträng.

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

skorrande a-sträng.

Inlägg av albin »

något som är fruktansvärt irriterande är min a-sträng.
när man slår an en smula för hårt på lös sträng får man en mjuk och klar ton följt av ett skorrande som satan skulle skratta gott åt.
om jag inte är helt ute och cyklar så kan man lösa detta genom att trycka ner strängen ovanför sadeln?
http://www.jimlawrence.net/FENDER1997PB ... ssHEAD.jpg
vet inte vad den heter, eller om den kallas nåt särskilt. :oops:

nån som har några små huskurer där man slipper skruva i huvet?

en liten tanke poppade upp förut. kan man höja sadeln för att få samma effekt?
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: skorrande a-sträng.

Inlägg av Svensson »

albinriddlah skrev:
en liten tanke poppade upp förut. kan man höja sadeln för att få samma effekt?
Det borde funka att höja strängen, nackdelen är väl att den blir mer tungspelad.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Re: skorrande a-sträng.

Inlägg av albin »

Svensson skrev:
albinriddlah skrev:
en liten tanke poppade upp förut. kan man höja sadeln för att få samma effekt?
Det borde funka att höja strängen, nackdelen är väl att den blir mer tungspelad.
det vill jag helst undvika. har provat mig fram väldigt mycket med dragstrången och stränghöjden, och hittat ett läge där den är skön att spela på samtidigt som strängarna skorrar så lite som möjligt.
höjer jag a-strängen blir det som att försöka gå igenom en vägg bland alla moln :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Linda många varv (typ 4) kring A-strängstolpen så får du lite skarpare vinkel över sadeln.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Ett alternativ till Grafens förslag är att sätta ett gummi/hårband runt strängarna bakom sadeln.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Det kan vara ett lite för djupt strängspår i sadeln. Om du trycker ner strängen på tredje band så ska du kunna få in ett vanligt papper (eller tunna E-strängen från en gitarr) mellan strängen och första bandstaven. Är det ingen luft däremellan så skorrar lösa strängen. Lägg en droppe superlim i spåret, låt torka och fila till ett lagom djup så är det fixat.

En annan tänkbar förklaring är att strängens vinkel över sadeln är för flack. Det är en vanligt åkomma på Fenderbasar. Ett sätt att avhjälpa det är att låta strängen gå ett par extra varv runt strängstolpen. Se bara till att linda på strängen nedåt, då kommer de extra varven att pressa ner strängen mot huvudet och på så sätt öka vinkeln (och därmed trycket) över sadeln.


Edit: Jag skriver för mycket och för sakta, mina tips hinner levereras av andra, mer kortfattade och /eller flyhänta författare...
Senast redigerad av BBQV den sön 15 jul 2007, 22:36, redigerad totalt 1 gånger.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

GrafZeppelin skrev:Linda många varv (typ 4) kring A-strängstolpen så får du lite skarpare vinkel över sadeln.
redan gjort så. fast det kan dock ha blivit ett varv för mycket. kollade nu, och märkte att strängen kommit ett varv för långt. slarvigt. :/
får tänka på det till nästa strängning. tack!
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Dels går det testa att linda upp mer sträng på stämskruven

annars kan man ju alltid göra som makten

Bild

från tråden

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=1987&start=0
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

200071 skrev:Ett alternativ till Grafens förslag är att sätta ett gummi/hårband runt strängarna bakom sadeln.
kan köra en kombo :) man tackar!
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

BarbequeVillage skrev:Det kan vara ett lite för djupt strängspår i sadeln. Om du trycker ner strängen på tredje band så ska du kunna få in ett vanligt papper (eller tunna E-strängen från en gitarr) mellan strängen och första bandstaven. Är det ingen luft däremellan så skorrar lösa strängen. Lägg en droppe superlim i spåret, låt torka och fila till ett lagom djup så är det fixat.

En annan tänkbar förklaring är att strängens vinkel över sadeln är för flack. Det är en vanligt åkomma på Fenderbasar. Ett sätt att avhjälpa det är att låta strängen gå ett par extra varv runt strängstolpen. Se bara till att linda på strängen nedåt, då kommer de extra varven att pressa ner strängen mot huvudet och på så sätt öka vinkeln (och därmed trycket) över sadeln.


Edit: Jag skriver för mycket och för sakta, mina tips hinner levereras av andra, mer kortfattade och /eller flyhänta författare...
ah. pappret går emot. tack för tipset, får ta och prova det här imorgon!
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Jag löste det genom att snurra en bit gaffa runt E och A strängen
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Fick du nå'n rätsida på problemet Albin?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

BarbequeVillage skrev:Fick du nå'n rätsida på problemet Albin?
jajamensan!
tryckte ner strängen mycket mer vid stämskruven, satte dit ett blått, moderiktigt gummiband ;) och höjde strängen nån halv millimeter.
skorrandet är väl inte helt ur världen, men det behövs nog bara en liten stränghöjning till.

tackar för alla bra tips!
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Mitt gummiband är lila :D
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

Svarte_Jack skrev:Mitt gummiband är lila :D
awesome! 8)
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

albinriddlah skrev: skorrandet är väl inte helt ur världen, men det behövs nog bara en liten stränghöjning till.
Om det bara är vid lös sträng som det skorrar så lär problemet bli värre om du höjer strängen mer, eftersom vinkeln över sadeln då blir flackare. :wink: Åtminstone om skorret inte orsakas av att strängen går emot första band. Prova att hålla ner den bakom sadeln när du slår an. Slutar det skorra så ligger problemet fortfarande hos för flack vinkel. Då blir det till att sätta dit nåt som trycker ner strängen, som min fina krok. :roll:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Skriv svar