Lacka kropp

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Lacka kropp

Inlägg av pn »

Jag har semester och har blivit less på att göra ingenting.

Jag har slipat bort all lack på en gitarr och nu tänkte jag lackera, typ snik-varianten med OK-sprayburkar. Hur gör man för att det ska se någorlunda bra ut?

Alltså, funkar det med OK-sprayburkar och hur många lager ska jag lacka, slipa osv för att resultatet ska bli bra?
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Inlägg av pn »

Kul att just du hittade hit... Även om bilder vore trevligt så vill jag hellre se sådana på lackning... :oops:
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: Lacka kropp

Inlägg av Matte »

pn skrev:Jag har semester och har blivit less på att göra ingenting.

Jag har slipat bort all lack på en gitarr och nu tänkte jag lackera, typ snik-varianten med OK-sprayburkar. Hur gör man för att det ska se någorlunda bra ut?

Alltså, funkar det med OK-sprayburkar och hur många lager ska jag lacka, slipa osv för att resultatet ska bli bra?
Det första är att se till att kroppen är helt slät där den ska vara det. Allt syns igenom lacken när det gäller ojämnheter och liknande.
Antalet lager beror på lack och hur bra den täcker den färgen som kroppen har nu. Det brukar oftast räcka em ett par-tre tunna lager för att få det heltäckande i färg och sedan ett par lager klarlack för att få ett bra resultat. Samma där. Se till att färglagret är jämt och ser bra ut innan du lackar klarlack. Allt syns igenom vilket jag har lärt mig den hårda vägen!

Annars är OK färg ganska bra färg. Undvik Biltema. Det är väldit ojämn kvalitet på färg och framförallt brukarna som har en tendens till att spotta och fräsa lite väl mycket.

Se till att hålla lagren tunna och lägg hellre fler tunna lager än ett tjockt.Dels är risen för rinningar mindre och det torkar bättre och fortare.

När det är färdiglackat så kör du med fördel Clovers lackrengörning/polering för att få den där riktigt högglansiga lacken. Den fixar Mr Basstudio om du hojtar. Det funkar verklgen.

En sak som är att tänka på är att 1 komponentlack är lite mjukare och därför bör behandlas med lite omtanke och inte tål samma behandling som en 2-komp lack gör. men Clover produkterna går alldeles utmärkt att använda om du inte kör med maskin eller trycker för mycket utan polerar med handkraft och inte trycker för mycket.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Lacka kropp

Inlägg av Svensson »

pn skrev:Jag har semester och har blivit less på att göra ingenting.

Jag har slipat bort all lack på en gitarr och nu tänkte jag lackera, typ snik-varianten med OK-sprayburkar. Hur gör man för att det ska se någorlunda bra ut?

Alltså, funkar det med OK-sprayburkar och hur många lager ska jag lacka, slipa osv för att resultatet ska bli bra?
Fint slippapper, Sprutspackel/primer på burk (om det behövs). Lägg först ett täckande lager och när det är "klibbtorrt" lägger du på ett "glanslager" var inte för feg när du lägger på färgen! Flödigt men se upp för rinningar! Hmm knepigt det där. Några lager klarlack så ska det väl bli helt okej.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

..vi var väl hyfsat överens Matte?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Inlägg av pn »

Tack för era snabba svar!!!

Slipar man ingenting mellan lackningarna?
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

pn skrev:Tack för era snabba svar!!!

Slipar man ingenting mellan lackningarna?
Använder du primer ska du slipa lätt innan du lägger på färg. Mellan färglagren behövs det inte, du får dock inte låta färgen torka helt!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

pn skrev:Tack för era snabba svar!!!

Slipar man ingenting mellan lackningarna?
Ja och nej. Får du rinningar är det bättre att tåta det torka och slipa jät och börja om igen med färgen så det blir jämnt. Rinningar komemr synas genom klarrlacken och det är ingen höjdare.

Gällande slipning så använd inte för fint papper för då kommer inte lacken att fästa. 600 elelr 800 är det finaste du bör använda vid slipning innan lack och om du ska slipa mellan vid lack. Jag kör hellre 400-600 än 800 ok slipar lätt.
Ska du våtslipa så lägg pappert i vatten med lite diskmedel (någon droppe bara) så håller pappret längre och du får bättre resultat.
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Inlägg av pn »

Återigen tack! Då är det bara att köra!!!
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

JunJun skrev: Ett annat tips är oxå att färgburkarna måste vara rumstempererade innan användning. Är dem för kalla så spottar och fräser de om dem. Blir inte så snyggt!!! Kör med hårtorken i 10 min så löser de sig.
Just det, det glömde jag att nämna. Brukar köra rukarna i ett varmt vattenbad (inte på spisen utan varmvatten från kran) 5-10 minuter innan jag lackar. Ger ett bättre resultat eftersom färgen fördelar sig bättre.

I övrigt jobbar jag som JunJun med mellanslip om det behövs. I vissa fall så är det inte nödvändigt beror på hur duktig man är med sprutan/burken
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Vill inte jacka tråden men, vad skulle ni säga att en bra utförd cellulosa 3 tons sunburst a tidigt 60 tal skulle gå på?
Om man lämnar bort jobbet?
Vill ha den matt.. ska gnida ner alla nuvarande ojämneter med slippasta sen.. basen är kanon bra nött som det är.. men bara ojlad.. så oljan måste bort först .. sen lack.. sen slitning..

Vad tror ni?
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Mailade Lars för flera månader sedan.. inte fått något svar... :cry:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Liten skrev:
Mailade Lars för flera månader sedan.. inte fått något svar... :cry:


OK. :roll:
Skriv svar