Ramp

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Oberg
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 13:29
Ort: Stockholm

Ramp

Inlägg av Oberg »

Hej, är det nån som har nått tips om hur man mäter vinkeln (radius?) på halsen så att man kan bygga en finger ramp och sätta mellan micarna?


har letat info men inte hittat nått.

hjäp uppsakattas.

rampen ska sitta på en yamaha TRB-6P
Basar: Hotwire Vintage 5
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: Ramp

Inlägg av Matte »

Oberg skrev:Hej, är det nån som har nått tips om hur man mäter vinkeln (radius?) på halsen så att man kan bygga en finger ramp och sätta mellan micarna?


har letat info men inte hittat nått.

hjäp uppsakattas.

rampen ska sitta på en yamaha TRB-6P
Enklaste sättet är att bygga rampen utifrån måtten mellan mickarna och sedan ta till lite högre höjd och rita av radien från mickarna och slipa in detta. Hur du än gör så behöver du ändå justera in det hela så det passar in på just den basen så då är det lika bra att bygga den utifrån basens mått på en gång.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Du får plocka fram gymnasiematten ur bakhuvudet. :wink:

Om h är skillnaden i höjd mellan mitten av greppbrädan och kanten, och L är halva greppbrädans bredd (på samma ställe som du mätte höjden förstås), så är:

R = x + h
R² = x² + L²
R² = (R - h)² + L²
R² = R² - 2Rh + h² + L²
2Rh = h² + L²

R = (h² + L²)/2h

Sen är det bara att peta in dina siffror.

Tillägg: Då jag har så extremt lite att göra så gjorde jag en liten illustration så att du begriper var jag fick de konstiga uträkningarna ifrån. :roll:

Bild
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

:shock: Önskar min hjärna kunde fungera så. Ändå har jag alltid haft högsta betyg i matte de 12 år jag gick i skolan men nu är jag glad jag kommer ihåg multiplikationstabellen---
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

200071 skrev::shock: Önskar min hjärna kunde fungera så. Ändå har jag alltid haft högsta betyg i matte de 12 år jag gick i skolan men nu är jag glad jag kommer ihåg multiplikationstabellen---
Jag har en viss rutin kan jag avslöja, hehe. Går på KTH och har avverkat alla programgemensamma mattekurser relativt nyligen. :wink: Använder man inte kunskaperna så trillar de ur huvudet ganska snabbt tyvärr. Sen tycker jag att det är rätt kul att klura ut lösningar på vardagsmatematiska problem. :)

Tillägg: Jag vet inte om det är gymnasienivå på det här problemet ens förresten. Pytagoras sats och enklaste möjliga ekvationslösning borde man väl gått igenom på högstadiet? :oops: Svårigheten är att formulera problemet, inte att lösa matematiken.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Vet inte om Matte menar samma sak men jag tror att det är bättre att utgå från profilen på mickarna och inte på greppbrädan. Rampen ska ju vara en förlängning av spelytan. Titta på Gary Willis, Richard Bona, Hadrien Feraud och mina egna basar (obs - ingen jämförelse med nämnda basister) så är rampen en fortsättning på mickarna och har samma profil som dem.

Jag förstår att du vill ha samma anslagshöjd då strängarna följer profilen på brädan men resultatet blir bättre om man följer mickarna, blir ojämt i övergången mellan mick och ramp vid anslag annars
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

MALA skrev:Vet inte om Matte menar samma sak men jag tror....
Jo då. Det var det jag menade! :)
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Japp, har kollat in och även snackat med honom om detta. Gary kör dock ofta med en enda mick och drar rampen fram till halsen OCH har en designad pickup med samma radie som greppbrädan. De flesta har inte det utan får köra med standardmickar. Har man dessutom två mickar ska rampen gå mellan dem och då bör de vara anpassade till deras profil.

Annars är Gary kung på det här :lol:

Om någon undrar - jag har ju ramp på mina bandlösa och de är integrerade med mickarna så varför då inte ha radie? Jo, det är standardmickar och det blir för mycket trä mellan micken och strängen på A och D om man gör profil.
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jag håller på och installerar en acryl-ramp på min bandlösa 5:a..
Fick iden från denna bild på talkbass: Bild

Efter ett första misslyckat (ej nogrannt genomfört) försök så har jag ändå en platta som sitter fastklämt mellan mickarna.. spontant älskar jag resultatet rent kännslomässigt.. hjälper massvis när man övar med 3+ fingrar..

Återkommer med bilder när jag gjort klart rampen på riktigt vis..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Ah! Smart att använda sig av mickskruvarna. Nästan så att man måste prova.. =)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Hellish skrev:Ah! Smart att använda sig av mickskruvarna. Nästan så att man måste prova.. =)
Jag gillade den också.. + att när jag får på den slitna 62 sunburst lacken vill jag inte sätta dit en träramp... ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Riktigt fint, det är en speciell känsla att spela med ramp. Testate även att lägga axelbandet enligt Fläppens modell (finns säkert en tråd på forumet) och då hamnar basen exakt i Gary Willis position, inga krökta handleder och det går att spela väldigt ekonomiskt
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Ja det var faktiskt jäkligt smart att använda akryl också. Visst är träramp fint, men då ska den ju helst passa ihop med resten av basen också. =)

Tro om det finns nåt annat roligt material man skulle kunna testa. Nån metall kanske? Fast det kanske skulle kunna spöka till mikarna..
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

MALA skrev:Testate även att lägga axelbandet enligt Fläppens modell
Uppdatera mig snälla.. hittar inget om det.. pm:a en länk eller något..

Hellish: skulle inte köra någon sorts metall.. skulle inte våga.. om jag inte var rädd om basen skulle en lagom stor mudbucker ala Anli's bygge pryda en plats mellan J mickarna.. men man kanske skulle byta till lipstick då? för å få chrome galore?? ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Skriv svar