B-sträng på fyrsträngad?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
dittohead
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 12:06
Ort: Malmö

B-sträng på fyrsträngad?

Inlägg av dittohead »

Går det att slänga på en så tjock sträng på en fyrsträngad? Utan att behöva göra några större ingrepp i basen? Gitarristen har en sjusträngad och vi tänkte experimentera lite och se hur det låter, och ekonomin tillåter inte ett köp av en femma!

Ha det gött!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Det går utmärkt på de flesta basar. Med tanke på din Avatar; en äldre 4001 kanske inte pallar. De flesta andra gör det men räkna med att få justera dragstången...
Senast redigerad av 200071 den sön 22 jul 2007, 20:52, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Inga problem! Det som behöver göras är att du filar upp spåren i sadeln så de nya strängarna passar, eventuellt en dragstångsjustering och stränghöjdskoll. Se'n är det bara att intonera och köra!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
dittohead
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 12:06
Ort: Malmö

Inlägg av dittohead »

200071: Det är en 4003, från 1983 (har jag för mig). Den kanske pallar?

Hur ska dragstången justeras? Alltså, åt vilket håll spänner resp. lossar man? Har aldrig gjort det tidigare nämligen.

Om jag filar upp spåren i sadeln, går det att gå tillbaka till smalare strängar sen? Eller är det ny sadel som gäller då?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

En 4003 bör inte vara några problem, de har lite grövre och starkare halsar än de gamla.
Du får räkna med att spänna halsen lite dvs dra åt (clockwise) dragstångsmuttern lite. Max ett halvt varv skulle jag tro.
Ska du gå tillbaka till tunnare strängar är det ny sadel som gäller, annars ligger de bara och skallrar.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Ni är helt ute och cyklar, mina herrar. Dragkraften från en normal B-sträng (.130") är lägre än dragkraften från en normal E-sträng (.105"). Om dragstången behöver justeras så blir det med största sannolikhet åt motsatta hållet, det vill säga att man får släppa på den. Belastningen blir mindre på basen.

Tillägg: Skillnaden blir ännu större om du stämmer alla strängarna som en femma, det vill säga B-E-A-D med .130"-.070" eller liknande. Det är typ 8-9 kilo mindre dragkraft totalt.

Tillägg 2: Förresten har väl 4003 dubbla dragstänger, så det kan vara lite klurigt att justera.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

:oops:
Jag säger som min son gjorde här om dagen.
"Jag försöker tänka men det händer ingenting" Ska tilläggas att det inte är nåt permanent tillstånd i hans fall!
Men du har naturligtvis rätt som vanligt Makten. Man ska inte gå på instinkten bara...
Användarvisningsbild
dittohead
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 12:06
Ort: Malmö

Inlägg av dittohead »

Tack för hjälpen allihopa! Ska göra ett försök under de närmsta dagarna. Är det svårt att få tag på en passande sadel förresten? Man vill ju kunna återställa basen, även om jag kör vidare med de tjockare strängarna. Man kanske måste sälja den nån gång i framtiden (hemska tanke!)
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

200071 skrev:Man ska inte gå på instinkten bara...
Jodå, men det är bättre att kolla upp hur det ligger till. :wink: Jag var inte alls säker, så jag sökte på strängtjocklekar och deras dragkraft och hittade snart lite siffror. Det skiljer väldigt mycket mellan olika strängtjocklekar, och de med störst dragkraft är faktiskt de med bara en lindning, det vill säga G och eventuellt D.
dittohead skrev:Tack för hjälpen allihopa! Ska göra ett försök under de närmsta dagarna. Är det svårt att få tag på en passande sadel förresten? Man vill ju kunna återställa basen, även om jag kör vidare med de tjockare strängarna. Man kanske måste sälja den nån gång i framtiden (hemska tanke!)
Du kan alltid fylla i spåren med epoxi och fila upp nya spår som passar standardsträngar om du vill återställa. Det är antagligen mycket enklare än att byta hela sadeln, då du riskerar att spräcka lacken och sånt.
Det svåra är att inte fila för djupt, så ta det varligt!
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Jag hade en Ibanez Soundgear som jag bytte till B E A D på. Behövde inte göra nånting med sadeln, det fixade strängen på egen hand. Sålde den för 2000 då den bara samlade damm, vilket jag ångrar så in i h--e idag. Den var otroligt snygg och lättspelad och lät för jäkla fint med de grövre strängarna. Ibland tar man bra dumma beslut. =(
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Jag kör också BEAD på en Ibanez roadstar. har inte behövt fila i sadeln, strängarna har smugit ner fint ändå. dragstång och intonering däremot fick jag skruva lite på.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
dittohead
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 12:06
Ort: Malmö

Inlägg av dittohead »

Tog nyss av plattan på huvudet för att se hur det såg ut ifall jag skulle behöva justera dragstången, och detta är vad jag ser:

Bild

Hur fan justerar man två klumpar?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Med en viss svårighet?


Är de fyrkantiga eller har de varit sexkantiga? Lite suddigt i min skärm...
Jag inser nu att jag nog aldrig justerat en Rick. Kommer nog andra som vet bättre...
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Hittade den här sidan, klicka på "Bass Guitar Maintenance" och sen bilden vid "Rickenbacker bass guitar maintenance and setup"
http://www.joeysbassnotes.com/Joeys%20frameset.htm
Officiell stormästare i EB-orden
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Justeringsmuttrarna sitter i kroppsänden av halsen så skruva bort plektrumskyddet och du skall finna......
Användarvisningsbild
dittohead
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 12:06
Ort: Malmö

Inlägg av dittohead »

Knedy: Har bara skummat igenom texten men där står säkert mycket matnyttigt. Tack!

Jag var helt säker på att de satt i huvudet, men det är nog så att jag bara kommer ihåg bilder på såna. Och nu vet jag varför plektrumskyddet är delat i två delar!
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag skulle hellre köpa en sopbas och smälla på ett B på än att skruva i onödan på en rick.
Användarvisningsbild
dittohead
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 12:06
Ort: Malmö

Inlägg av dittohead »

Svarte_Jack skrev:Jag skulle hellre köpa en sopbas och smälla på ett B på än att skruva i onödan på en rick.
Ja, kanske det. Men efter en snabbkoll inser jag att det enda jag förmodligen behöver göra är att göra "stränghålet" i stallet liiite större, och justera dragstången
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Gör absolut ingenting med dragstängerna förrän du strängat upp med de nya strängarna. Du kan aldrig veta hur mycket det behöver justeras nämligen. Rickenbackerns dubbla dragstänger och lönnhals ger rätt bra stadga, och du kanske inte behöver göra ett skvatt. Om du sen behöver göra något så bör du först justera båda stänger precis lika mycket tills du uppnått någorlunda halsböj efter tycke. Sen kan man börja fippla med att vrida halsen om det behövs.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
dittohead
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 12:06
Ort: Malmö

Inlägg av dittohead »

Makten skrev:Gör absolut ingenting med dragstängerna förrän du strängat upp med de nya strängarna.
Absolut inte! Men jag inspekterade halsen och den såg inte riktigt rak ut. Men det tar vi imorgon, nu är det läggdags. Godnatt!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

dittohead skrev:Absolut inte! Men jag inspekterade halsen och den såg inte riktigt rak ut. Men det tar vi imorgon, nu är det läggdags. Godnatt!
Den ska inte vara rak, om du syftar på rakhet längsmed dess sträckning. :wink: Vriden ska den däremot inte vara.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

I den länken som fanns längre upp hävdar skribenten att Rickenbackerhalsar ska vara helt raka. Jag orkade inte sätta mig in i varför....
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

200071 skrev:I den länken som fanns längre upp hävdar skribenten att Rickenbackerhalsar ska vara helt raka. Jag orkade inte sätta mig in i varför....
Vill man ha skorr så visst. Det skiljer inte mellan olika basar. För att uppnå så lite skorr som möjligt över hela halsen vid så låg stränghöjd som möjligt så bör halsen INTE vara rak, utan något böjd. Bandlösa basar är något av ett undantag, då man eftersträvar det som skulle ha varit skorr om den vore bandad, nämligen att strängen skaver en aning mot greppbrädan.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Makten skrev:
200071 skrev:I den länken som fanns längre upp hävdar skribenten att Rickenbackerhalsar ska vara helt raka. Jag orkade inte sätta mig in i varför....
Vill man ha skorr så visst. Det skiljer inte mellan olika basar. För att uppnå så lite skorr som möjligt över hela halsen vid så låg stränghöjd som möjligt så bör halsen INTE vara rak, utan något böjd. Bandlösa basar är något av ett undantag, då man eftersträvar det som skulle ha varit skorr om den vore bandad, nämligen att strängen skaver en aning mot greppbrädan.
Finns vissa gitarr och bastekniker som slipar banden konkavt el konvext(vet inte vad som är vad) för att kunna ha halsen rakt. Sägs öka spelkomforten. Vad vet jag.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

basmartin skrev:Finns vissa gitarr och bastekniker som slipar banden konkavt el konvext(vet inte vad som är vad) för att kunna ha halsen rakt. Sägs öka spelkomforten. Vad vet jag.
Det låter fullkomligt vansinnigt. Som om man skulle känna den nästan obefintliga krökningen av halsen. :lol: :wink:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Skriv svar