B-sträng på fyrsträngad?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Makten skrev:
basmartin skrev:Finns vissa gitarr och bastekniker som slipar banden konkavt el konvext(vet inte vad som är vad) för att kunna ha halsen rakt. Sägs öka spelkomforten. Vad vet jag.
Det låter fullkomligt vansinnigt. Som om man skulle känna den nästan obefintliga krökningen av halsen. :lol: :wink:
Hehe. Men det stod iaf i en Bassplayer-tidning som ligger nederst i en flyttlåda någonstans. Jag kan kolla upp det när jag packar upp.

Vansinnigt ja, finns massa saker inom basismen som är vansinniga. Kanske ska starta en tråd där man postar vansinniga saker som hör till basvärlden...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
dittohead
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 12:06
Ort: Malmö

Inlägg av dittohead »

Så, nu är B-strängen på. Det enda jag fick göra var att borra upp stränghålet i stallet lite. Men nu återstår dragstången, om den behöver justeras.

Bild

Bild

Måste fixa nya strängar också, E-strängen räckte typ ett halvt varv runt sin nya stämskruv.

Bild

Tack för tipsen allihopa!
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

dittohead skrev:Så, nu är B-strängen på. Det enda jag fick göra var att borra upp stränghålet i stallet lite. Men nu återstår dragstången, om den behöver justeras.

Bild

Bild

Måste fixa nya strängar också, E-strängen räckte typ ett halvt varv runt sin nya stämskruv.

Bild

Tack för tipsen allihopa!
Det ser bra ut med feta strängar på en rick :twisted:
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Fan va FETT! Vill jag också göra på min rick! Skriv och berätta hur det gick sen!
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

basmartin skrev: Finns vissa gitarr och bastekniker som slipar banden konkavt el konvext(vet inte vad som är vad) för att kunna ha halsen rakt. Sägs öka spelkomforten. Vad vet jag.

Bild

yngwie, bland andra :)
har spelat på en ibanez-gura med slipade band. vad jag kommer ihåg av den lilla turen var att den var ganska lättspelad och samtidigt fruktansvärt äcklig att spela på. :?
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Hehe, det där är inte banden som är slipade, det där är en scalloped greppbräda, det är greppbrädan som är nedslipad.
Yngwie kör med scalloped greppbräda, japp, samt bla Billy Sheehan, right?
Senast redigerad av Billy den lör 28 jul 2007, 17:49, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

Billy skrev:Hehe, det där är inte banden som är slipade, det sär är en scalloped greppbräda, det är greppbrädan som är nedslipad.
Yngwie kör med scalloped greppbräda, japp, samt bla Billy Sheehan, right?
ah. nu kopplar det. :oops:
Användarvisningsbild
dittohead
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 12:06
Ort: Malmö

Inlägg av dittohead »

Såja, nu har jag hunnit med en repa med basen, och det funkar hur bra som helst! Halsen ser inte ut att ha rört sig ett dugg. Dock krävdes en intonering, men det är ju inget större jobb.

Men trots detta är jag sugen på en femma... Nån som säljer en billigt?
Skriv svar