The Bridge Battle - Titanium vs. Steel

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

The Bridge Battle - Titanium vs. Steel

Inlägg av Rix »

Då har det blivit dags för presentation av dagens ljudövning. Har ni följt debatten kring titanets vara eller icke vara är detta tråden för er, har ni inte följt den så kanske det kan vara av intresse ändå.

Fender Jazz Bass (hals 1973, kropp ca 1980, väger in på 4kg) lajnad rätt in.

Två klipp finns att tillgå
Bridge Blues 1
Bridge Blues 2

Nu är det upp till er att avgöra vilket som är originalstall och vilket som är titanstall. 8)

Bild
Bild

Bild

Överkurs:
Här ligger Bonzo från Groove Agent och fiser lite i bakgrunden och basen är en smula komprimerad och sen processad i Ampeg SVX (tur det finns trummisar som kan dölja ens halvtajta spel! 8) )
Bonzo Blues
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Jag tycker att skillnaden är stor i diskanten, men att det låter som att den delvis beror på att du spelar betydligt försiktigare i klipp 2. Ju längre in i klippen, desto mer likt ljud.
Det är zinksadlar på originalstallet va? Jag gissar att klipp ett är titanstallet. Är originalsadlarna av stål så gissar jag tvärtom.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Re: The Bridge Battle - Titanium vs. Steel

Inlägg av A_Warning »

JAg tror 1an är titan.
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Makten skrev:Jag tycker att skillnaden är stor i diskanten, men att det låter som att den delvis beror på att du spelar betydligt försiktigare i klipp 2. Ju längre in i klippen, desto mer likt ljud.
Det är zinksadlar på originalstallet va? Jag gissar att klipp ett är titanstallet. Är originalsadlarna av stål så gissar jag tvärtom.
Hmm, har faktiskt ingen aning om vad originalstallet består av. Har konsulterat min Fender-bibel men den ger inget svar. Skulle gissa att allt är stål.

Håller med om att jag spelar lite hårdare i klipp 1. Men visst hör man skillnad i diskanten.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Jag gissar att tvåan är titan. 8)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Rix skrev:Hmm, har faktiskt ingen aning om vad originalstallet består av. Har konsulterat min Fender-bibel men den ger inget svar. Skulle gissa att allt är stål.
Det ser ut som kromad zink. Jag tror inte Fender gjorde gjutna stålsadlar förrän på Am. Std-serien.
Håller med om att jag spelar lite hårdare i klipp 1. Men visst hör man skillnad i diskanten.
Ja, vilket ju är lite märkligt. Det är ju ingen märkbar skillnad i sustain till exempel.

Om 1 är titan så är det bara att gratulera. Antagligen hade ett Badass låtit helt kass på samma bas får man anta. :wink:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Makten skrev:Om 1 är titan så är det bara att gratulera. Antagligen hade ett Badass låtit helt kass på samma bas får man anta. :wink:
Varför hålla er på halster.. Klipp 1 är originalstall och klipp 2 är titan! Jag är lurad på en tusing. 8)
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Rix skrev:
Makten skrev:Om 1 är titan så är det bara att gratulera. Antagligen hade ett Badass låtit helt kass på samma bas får man anta. :wink:
Varför hålla er på halster.. Klipp 1 är originalstall och klipp 2 är titan! Jag är lurad på en tusing. 8)
Jag hade rätt :) Baserat helt på jag är paranoid och tror allt jag inte känner till är dåligt. :mrgreen:
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Inlägg av Bootzy »

Rix skrev:
Makten skrev:Om 1 är titan så är det bara att gratulera. Antagligen hade ett Badass låtit helt kass på samma bas får man anta. :wink:
Varför hålla er på halster.. Klipp 1 är originalstall och klipp 2 är titan! Jag är lurad på en tusing. 8)
Där ser man... Klipp 1 låter ju betydligt trevligare i mina öron. Fan... den där Makten är ju inte helt ute och cyklar ändå :wink: ...
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Inlägg av Bootzy »

Rolig tråd förresten. All heder för att du tog dig tid att undersöka detta! Gott sväng på basliret också!
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

Rix skrev:
Makten skrev:Om 1 är titan så är det bara att gratulera. Antagligen hade ett Badass låtit helt kass på samma bas får man anta. :wink:
Varför hålla er på halster.. Klipp 1 är originalstall och klipp 2 är titan! Jag är lurad på en tusing. 8)
Shit! JAg ska fan aldrig skaffa titan prylar till basen :(
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Bootzy skrev:Rolig tråd förresten. All heder för att du tog dig tid att undersöka detta! Gott sväng på basliret också!
Mange takk! Kul att ha blivit "upplyst".
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Stort tack till Rix för a/b testet.
Vad man kan konstatera efter detta test är att Titan låter bäst.. för Rix.. för det var väl så du sa? att det var märkbar skillnad i sustain och ton?

Andra gillar Orginalet bättre.. Jag tycker mig höra att dom låter VÄLDIGT lika.. som Makten påpekade spelar du antingen lite lösare i klipp2 eller så är det ev en liten liten skillnad i volym på inspelningarna..??
Tonmässigt låter det väldigt orginal 70 jazz... STORT grattis till det..

Den 70 tals jazzen jag har låter inte som din WHAT SO EVER... inte ens när jag stänger av preampen.. Båda mina jazzbasar har ett mycket mer "hi-fi" sound.. så.. igen.. allt handlar om tycke och smak..
Jag uppskattar verkligen grundljudet i dessa instrument och älskar vad det i slutändan pressar ut genom ett par mordernare mickar via ett fetare stall..
To each and ones own eller vad dom nu brukar säga.. :)

Igen.. stort tack till rix för att du tog dig tiden!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Bootzy skrev:Fan... den där Makten är ju inte helt ute och cyklar ändå :wink: ...
Bild

Fan vilken rysare... Jag trodde att jag hade blivit överbevisad.

Vad kan man dra för slutsats av detta? Att man i stor mån hör det man vill höra, och att det är väldigt svårt att komma ihåg hur det lät för bara en stund sedan (bytet tar ju en stund). Ungefär som när man tycker att basen låter lite extra bra vissa dagar. Givetvis låter den precis som vanligt, men man är kanske på lite extra bra humör bara.

Grymt att du tog dig tid!
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Tycker nog att det låter lite knorrigare på 1:a klippet och därmed närmare
mitt ljudideal.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Lazydog
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 26 jul 2007, 09:43
Ort: Norrbottning med turistvisum i Stockholm

Inlägg av Lazydog »

Lite OT kanske men tycker att jag hör lite väl distinkta övertoner när du spelar på lösa D-strängen på båda klippen... som en harmonic på 12 bandet.. How come?

Tycker dock det är ett lite missvisande test då du kör effekter...
Finns det chans att göra om testet och då köra helt rent?

För övrigt, schysst sväng och ljud!

/Slöhund
/Slöhund

Slö för det mesta, roligare än de flesta!

OLP MM2, Zoom 506II, Ampeg SVX
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Lazydog skrev:Lite OT kanske men tycker att jag hör lite väl distinkta övertoner när du spelar på lösa D-strängen på båda klippen... som en harmonic på 12 bandet.. How come?
Vetifan faktiskt. Kör med Rotosound RS99 steel, piano string design, dvs strängen är inte spunnen hela vägen. Kan vara där det ger lite övertoner. Inget som märks när basen flåsar ut genom stärkaren men lajnat hörs det rätt tydligt som du säger.
Lazydog skrev:Tycker dock det är ett lite missvisande test då du kör effekter...
Finns det chans att göra om testet och då köra helt rent?
På de två klippen är basen lajnad rätt in genom en linjebox och preampen på en Mackiemixer, inga effekter pålagda alls. Det tredje klippet var bara lite ploj, metronom är så satans trist.
Lazydog skrev:För övrigt, schysst sväng och ljud!
/Slöhund
:D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Trevligt initiativ!

Nu har jag ju läst facit, men när jag hörde första tonerna på klipp 2 så kände jag instinktivt att det var titanstallet, lite mer Hitech, men sen blev det svårare under låtens gång tyckte jag.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Lazydog
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 26 jul 2007, 09:43
Ort: Norrbottning med turistvisum i Stockholm

Inlägg av Lazydog »

Rix skrev:
Lazydog skrev:Lite OT kanske men tycker att jag hör lite väl distinkta övertoner när du spelar på lösa D-strängen på båda klippen... som en harmonic på 12 bandet.. How come?
Vetifan faktiskt. Kör med Rotosound RS99 steel, piano string design, dvs strängen är inte spunnen hela vägen. Kan vara där det ger lite övertoner. Inget som märks när basen flåsar ut genom stärkaren men lajnat hörs det rätt tydligt som du säger.
Lazydog skrev:Tycker dock det är ett lite missvisande test då du kör effekter...
Finns det chans att göra om testet och då köra helt rent?
På de två klippen är basen lajnad rätt in genom en linjebox och preampen på en Mackiemixer, inga effekter pålagda alls. Det tredje klippet var bara lite ploj, metronom är så satans trist.
Lazydog skrev:För övrigt, schysst sväng och ljud!
/Slöhund
:D
Sorry det är nog jag som är mupp.. missade det tredje klippet.
Uppfattade det som att du körde komp på båda klippen:)

Känns definitivt som ett strängproblem... eller problem å problem...
Övertoner hör ju faktiskt till ljudbilden, även om de kanske inte brukar vara så värst framträdande men de ska ju finnas där.
Utan övertoner så låter det MIDI å det vill vi ju inte:)

/Slöhund
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Fränt att det finns någon som orkar :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Lazydog skrev:Lite OT kanske men tycker att jag hör lite väl distinkta övertoner när du spelar på lösa D-strängen på båda klippen...
Kass översadel?
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Makten skrev:
Lazydog skrev:Lite OT kanske men tycker att jag hör lite väl distinkta övertoner när du spelar på lösa D-strängen på båda klippen...
Kass översadel?
Den är gammal och med all säkerhet sliten. Hur ser man det?
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Rix skrev:Den är gammal och med all säkerhet sliten. Hur ser man det?
Varför sadeln skulle bli sliten kan jag inte begripa, och åldern lär inte direkt utgöra någon nackdel heller. Det handlar snarast om att den är feljusterad, om det nu är den som är felet. Prova att trycka ner den aktuella strängen mot sadeln när du slår an öppen sträng så hör du om det gör någon skillnad. Sadelspåret kan vara dåligt filat, eller vinkeln över sadeln för flack.

Tillägg: Själv hör jag inte ens "felet" som nämns i klippen, så ni kanske syftar på något helt annat? Jag tycker att det låter som att du har ruskigt låg stränghöjd i största allmänhet, så strängen kanske helt enkelt tar i första band en gnutta när du spelar lös sträng, och det kan ju ge en oönskad överton.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Skriv svar