8 strängade stall

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

8 strängade stall

Inlägg av anli »

Sitter och grunnar om man skall byta ut badass stallet på min Kramer?
Lite knökigt att få till intonationen riktigt bra när man inte kan justera strängarna för sig. Oktaven vill bli för låg högre upp på halsen. Iofs kan man bättre på det med högre sträng höjd så att tonen höjs lite mer vid 12:e bandet när den pressas ned. Inbillade mig det i alla fall :D
Eller så får man experimentera fram strängar som passar ihop... låter jobbigt.
Så:
Jag letar efter ett bra 8 strängs stall som helst passar i Badass hålen.
Separat intonering och gärna justerbar sträng bredd.
Har hittat lite Schaller, Allparts och Wilkinson. Vet dock inte vilka som är bäst eller lämpliga.
Undrar vad tex BBQ kör på sina byggen?
Kunskap sökes!

Edit: Satt och pillrade med distanser av aluminumfolie (har inte fått tag i en 1,3 mm insex än :D) och fick till intonationen skapligt nyss.
Med rätt stränghöjd på oktaverna så löser det sig kanske utan stallbyte... vill ju helst inte ändra utseende på en så ball bas.
Men kul att få veta alternativen ändå?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag använder sån'a här, Schaller 471. Fanns på GMF tidigare, nu hittade jag dem bara hos Warmoth. Bra skit!

Bild
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

ah... ser bra ut. Är den badass kompatibel tror du?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

anli skrev:ah... ser bra ut. Är den badass kompatibel tror du?
Nej, men mittenhålet går att använda...

Det som är bra är att bottenplattan är välvd, typ 10" radie, för att macha greppbrädan. Det gör att höjdjusteringsskruvarna kan använda sför att finjustera förhållandet mella grundton- och oktavsträngarna.

Edit: Det kanske passar hålet från ett "GibsonBadAss", de har tre hål.
Senast redigerad av BBQV den tor 09 aug 2007, 22:39, redigerad totalt 1 gånger.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jag vet inte om det är komaptibelt men det ser ju faktiskt ut som det skulle kunna vara det.
Ett annat alternativ kan vara att fila på ett sätt som jag inte kommer på hur jag ska förklara...
Om du filar lite snett i framkanten på stall sadeln så kan du ju få den högsta punkten lite längre bak i ena spåret. Men då gäller det ju att hålla reda på vilka strängar man ska fila för.

Fattade du nåt? :oops:

*edit* Jaha, en del ska rätta en innan man ens skrivit färdigt.... :roll: :wink:
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Haha

Och jag fick mig en tankeställare av din post och editerade mitt inlägg innan jag sett din editering!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Ännu mer Haha! Jag kollade faktiskt på mitt "BC Rich-Badass" (I)
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

200071 skrev:Jag vet inte om det är komaptibelt men det ser ju faktiskt ut som det skulle kunna vara det.
Ett annat alternativ kan vara att fila på ett sätt som jag inte kommer på hur jag ska förklara...
Om du filar lite snett i framkanten på stall sadeln så kan du ju få den högsta punkten lite längre bak i ena spåret. Men då gäller det ju att hålla reda på vilka strängar man ska fila för.

Fattade du nåt? :oops:

*edit* Jaha, en del ska rätta en innan man ens skrivit färdigt.... :roll: :wink:
Ja, så kan man göra faktiskt. Men jag skall först få till stränghöjden lite jämnare. Skärskådar man så har de tunna strängarna lite väl djupa skåror, de vill skramla först så att säga.
Såg att GMF hade små insexnycklar, får beställa lite annat krafs samtidigt.
Är jag inte nöjd efter stränghöjdsjustering så ger jag mig på sadlarna, vet ju på ett ungefär hur mycket det behövs. Går det åt pipan så blir det nytt lyxigt stall, tror det passar direkt. Undrar om de har öppet köp? :D

Låter som jag är jättepetig, men nu är det så att Kramern är den enda basen jag har som har två oktavers band som kan vara kul att utnyttja.... ssen triggar 8 strängat till lite oortodoxa manövrar över greppbredan med lite acckord och annat plingeleplong :)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Det låtar kul Anli. Det var skönt att den kom i rätt händer!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Fick insexnyckeln idag och det blev lite fixartag!
Jag lossade E och A sadlarna och gav dom en omgång med dremmeln. Dvs berabetade bort lite material vid de grova strängarna så de får längre mensur än oktavsträngarna. Funkade fint, blev genast bättre. Skall ta lite till så blir det nog riktigt bra till slut. Fast det skulle vara schysst att hitta nya sadlar och beabeta dom rätt från början.
Finns inget roligare än justera basar!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

anli skrev:Fick insexnyckeln idag och det blev lite fixartag!
Jag lossade E och A sadlarna och gav dom en omgång med dremmeln. Dvs berabetade bort lite material vid de grova strängarna så de får längre mensur än oktavsträngarna. Funkade fint, blev genast bättre. Skall ta lite till så blir det nog riktigt bra till slut. Fast det skulle vara schysst att hitta nya sadlar och beabeta dom rätt från början.
Finns inget roligare än justera basar!
Spela på dem? Nähä...
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Jag använder ett stall från ABM som har individuellt justerbara sadlar (både höjd- och längsled), men det strängas genom kroppen så det är nog kanske inget alternativ för dig.
Skriv svar