Klankigt på vissa ställen på halsen.

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Trollis
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 21:16
Ort: Västerås

Klankigt på vissa ställen på halsen.

Inlägg av Trollis »

Min Spector Rebop låter klankigt på 10 bandet, speciellt på A-strängen. Problemet blir extra tydligt när man spelar närmare halsen på basen. När den är ipluggad så kan jag eq:a bort det mesta av det men det är ändå ett störningsmoment.

Jag gillar basen annars och vill ogärna sälja den pga det här. Nån som har en aning om vad problemet är?

Har haft den inne på service på börsen men det blev inte så mycket bättre efter det. Kan det vara banden som är ojämna?
Spector Rebop5DLX, Squire VM fretless jazz, EBSClassic 450 och EBS Classicline 410
Användarvisningsbild
Lassebasse
Medlem
Inlägg: 264
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:30
Ort: Stockholm

Re: Klankigt på vissa ställen på halsen.

Inlägg av Lassebasse »

Trollis skrev:Min Spector Rebop låter klankigt på 10 bandet, speciellt på A-strängen. Problemet blir extra tydligt när man spelar närmare halsen på basen. När den är ipluggad så kan jag eq:a bort det mesta av det men det är ändå ett störningsmoment.

Jag gillar basen annars och vill ogärna sälja den pga det här. Nån som har en aning om vad problemet är?

Har haft den inne på service på börsen men det blev inte så mycket bättre efter det. Kan det vara banden som är ojämna?
Gillar du basen o trivs med den är det ju ingen idé att sälja bara för att den låter "klankigt". Lämna in hos en vettig instrumentmekare och få den justerad.

http://www.guitarlabs.se/ till exempel:)

Hur trivs du med basen annars? Har varit lite småsugen på en sån däringa ett tag..
Musiker, låtskrivare, musikproducent
Användarvisningsbild
Trollis
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 21:16
Ort: Västerås

Re: Klankigt på vissa ställen på halsen.

Inlägg av Trollis »

Lassebasse skrev:
Trollis skrev:Min Spector Rebop låter klankigt på 10 bandet, speciellt på A-strängen. Problemet blir extra tydligt när man spelar närmare halsen på basen. När den är ipluggad så kan jag eq:a bort det mesta av det men det är ändå ett störningsmoment.

Jag gillar basen annars och vill ogärna sälja den pga det här. Nån som har en aning om vad problemet är?

Har haft den inne på service på börsen men det blev inte så mycket bättre efter det. Kan det vara banden som är ojämna?
Gillar du basen o trivs med den är det ju ingen idé att sälja bara för att den låter "klankigt". Lämna in hos en vettig instrumentmekare och få den justerad.

http://www.guitarlabs.se/ till exempel:)

Hur trivs du med basen annars? Har varit lite småsugen på en sån däringa ett tag..
Jag menar inte klankigt som t.ex. en Ric med stålsträngar kan låta klankigt. Mera att det skorrar när jag spelar på tionde bandet på A-strängen.

Jodå jag diggar den. Utseendet är ju halva grejen med den här basen. Är nog det sexigaste ickelevande föremålet jag vet. :D
Spector Rebop5DLX, Squire VM fretless jazz, EBSClassic 450 och EBS Classicline 410
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Re: Klankigt på vissa ställen på halsen.

Inlägg av Kale »

Trollis skrev:Är nog det sexigaste ickelevande föremålet jag vet. :D
En död bas??? Inte bra!!! :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Re: Klankigt på vissa ställen på halsen.

Inlägg av MALA »

Kalebas skrev:
Trollis skrev:Är nog det sexigaste ickelevande föremålet jag vet. :D
En död bas??? Inte bra!!! :lol: :lol: :lol:
Man kanske kan spela dödsmetall med den :D
Skämt åsido, om du har skorr på en sträng kan du ju börja med att kolla att stränghöjden följer greppbrädans profil. Börja med att höja tills skorret slutar och se efter om stränghöjden är way off mot de andra. Om det inte funkar kan du ta en kort stållinjal och lägga längs banden och flytta bandvis uppåt. Då ser du snabbt om det är ett visst läge där det är glapp mellan banden och linjalen (att den inte ligger tight mot banden). DÅ har du ett band som inte är korrekt monterat, alternativt en buckla i halsen. Det brukar gå att justera med lite bandslipning.
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Bra att få lite tips på temat.

Har ungefär samma problem med min Yamaha BB414, fast där är det e-strängen som skorrar var man än spelar nånstans på halsen, om man inte spelar sjukt löst. Har haft den inne på justering på Musikbörsen en gång redan, då hjöde dom stränghöjden, och problemet försvann, iaf tills nu. Stränghöjden är redan ganska hög, och jag vill inte ha den högre. Men jag ska ta o kolla över det igen nu när jag fått lite tips.
/Linus
Skriv svar