Torkning av trä

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Torkning av trä

Inlägg av busse »

Detta handlar ju inte om basar utan gitarrer men det kan ju ändå vara intressant. Hur länge behöver ask torka innan det andvänds till gitarr eller bas kroppar. Jag gjorde ett antal Telekroppar i ask för snart två år sen på mitt gamla jobb innan dom la ner det, så det var bara köra på innan CNC maskinen skulle ut ur lokalen. Problemet var då att jag beställde ask men den var för rå troligtvis inte allas torkad, jag var i valet och kvalet men maskinen skulle ut så jag chansade och körde kropparn i alla fall. Nu till frågan när vågar man börja tänka på att göra en gitarr från dessa kroppar? Jag har även sparat en bit som är stor nog till en baskropp som jag har tänkt att bygga en Telebas av. Tror ni att två år räcker eller skall man ligga lågt nåt år till innan det skall bli Tele gitarrer och Telebas av askbitarna?
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Vad gäller möbelsnickerier ska virket vara avverkat för minst två år sedan..
kolla den här sidan den är ganska omfattande och i värsta fall kan man kontakta dom.
http://www.traguiden.se/

möbeltorrt är virke som har en fuktkvot på 6-10% (enligt svensk standard) och har man en fuktmätare kan man ju läsa av det.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Torktiden beror mycket på hur det har lagrats, luftfuktighet, temperatur och växlingar över tid. Jag instämmer med macahan, kolla med en fuktmätare. Det borde finnas en i alla snickerier och byggfirmor.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Då jag jobbade på snickeri hade man ju tillgång till fuktmätare men det är nog värre att hitta en som man kan få låna nu. Vilken fuktighet är det som gäller då man håller på med gitarrer och basar, 6-10% räcker det eller skall den vara lägre? Helt klart är väl att så låg fuktighet som möjligt att föredra men var går gränsen?
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

kör träet i ett solarie.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

busse skrev:Då jag jobbade på snickeri hade man ju tillgång till fuktmätare men det är nog värre att hitta en som man kan få låna nu. Vilken fuktighet är det som gäller då man håller på med gitarrer och basar, 6-10% räcker det eller skall den vara lägre? Helt klart är väl att så låg fuktighet som möjligt att föredra men var går gränsen?
Aldrig över 10%! Sikta på 6-7, det är helt OK.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar