Hjälp med fix till Epiphone eb3

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Hjälp med fix till Epiphone eb3

Inlägg av Silverfisk »

Har en Epiphone eb-3 med lite småproblem. Den är snygg och skön att spela på så jag vill gärna försöka fixa den.

Stämskruven är av. Någon som vet vad det är för typ som sitter på och var man får tag i en ny? Vill inte göra några nya borrhål.

Stallet åker ut ur träet! Funkar inte ens att limma, det åker ut ändå. Har någon något bra tips att fixa det? Får annars prova limma en gång till, håller inte det så byter jag stall. Vad funkar bäst som ersättare till ett EB-stall? Här kan jag tänka mig att göra nya borrhål.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Hej o välkommen hit! Vet inte exakt vad det är för typ av stämskruv men det borde kunna gå att få tag i en från Luthman. Hålet för gängbussningen kanske är så uttänjt att lim inte hjälper. Kanske går att använda syntetiskt trä (har för mig att Anli fyllde en halsficka med det). Ett annat alternativ är att försöka plugga igen hålet och borra upp ett nytt på samma ställe (i dimension som den minsta diametern på den lättrade bussningen).
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Inlägg av Silverfisk »

Grover vintage bass machine heads verkar se väldigt lika ut dom som sitter på nu. Vart kan man månne få tag i groverprylar?

Jag gillar egentligen inte alls stallkonstruktionen, tre pinnar rätt in i träet som ska stå emot 90 gradigt vridmoment från fyra hårt spända strängar... Men ok, syntetträ får bli sista försöket att få det att stanna kvar, annars är det nytt stall som gäller. Turligt nog är det mest problem med det hålet som jordningssladden INTE går in i.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Åker stallet av även fast strängar sitter på?
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Araldite tvåkomponents eller liknande borde väl funka tycker jag.
"Trä på burk" är lite för poröst och skört.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

anli skrev:Araldite tvåkomponents eller liknande borde väl funka tycker jag.
"Trä på burk" är lite för poröst och skört.
Se till att ta bort limresterna först. Tänk även på att epoxy är rätt allergent
För många basar är inte nog
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Inlägg av Silverfisk »

knedy skrev:Åker stallet av även fast strängar sitter på?
Det är nog på grund av att strängarna sitter på. Konstruktionen är som sagt lite knäpp...
Jag tror det är som Danne säger att hålet är lite för uttänjt för att det ska funka med lim. Måste nog ha nått som fyller ut... Trä på burk kanske är lite för poröst ja... Nu blir jag villrådig.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Silverfisk skrev:
knedy skrev:Åker stallet av även fast strängar sitter på?
Det är nog på grund av att strängarna sitter på. Konstruktionen är som sagt lite knäpp...
Jag tror det är som Danne säger att hålet är lite för uttänjt för att det ska funka med lim. Måste nog ha nått som fyller ut... Trä på burk kanske är lite för poröst ja... Nu blir jag villrådig.
Epoxy som Araldit är om det är rätt blandat hårt och starkt. Med epoxy kan du fixa glappet och få stallet att sitta fast
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Ja epoxyn härdar och fyller ut.
Jobbade 10 år med epoxy utan handskar... utvecklade ingen allergi som tur var.
Ett par plasthandskar är förstås lämpligt att andvända.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Jag har lyckats bli allergisk, får stora blåsor vid kontakt.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

ferm skrev:
Silverfisk skrev:
knedy skrev:Åker stallet av även fast strängar sitter på?
Det är nog på grund av att strängarna sitter på. Konstruktionen är som sagt lite knäpp...
Jag tror det är som Danne säger att hålet är lite för uttänjt för att det ska funka med lim. Måste nog ha nått som fyller ut... Trä på burk kanske är lite för poröst ja... Nu blir jag villrådig.
Epoxy som Araldit är om det är rätt blandat hårt och starkt. Med epoxy kan du fixa glappet och få stallet att sitta fast
Är inte Araldit ett epoxylim? :D
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Klopper skrev:
ferm skrev:
Silverfisk skrev:
knedy skrev:Åker stallet av även fast strängar sitter på?
Det är nog på grund av att strängarna sitter på. Konstruktionen är som sagt lite knäpp...
Jag tror det är som Danne säger att hålet är lite för uttänjt för att det ska funka med lim. Måste nog ha nått som fyller ut... Trä på burk kanske är lite för poröst ja... Nu blir jag villrådig.
Epoxy som Araldit är om det är rätt blandat hårt och starkt. Med epoxy kan du fixa glappet och få stallet att sitta fast
Är inte Araldit ett epoxylim? :D
Jo det var Ciba-Geigys varumärkesnamn på epoxy. Det finns epoxy av många olika varianter och hårdhet men standard Araldit är lagom segt för att man ska kunna fylla ut ordentligt när det inte är presspassning på det som ska limmas ihop
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

En annan variant som ju iofs moddar till den en smula är att skaffa bussningar för strängning genom kroppen a'la Gibson Ripper och RD. På det viset trycks ju stallet neråt istället för att behöva "hålla emot" så att säga.

Hipshot har nyligen släppt ett stall som passar utan modifiering. Man använder de gamla bussningarna och förmodligen skulle det hålla eftersom brytvinkeln inte blir så tuff. Stallet hamnar ju dikt an mot kroppen. Här ser du även en bild på en RD. http://www.hipshotproducts.com/cart.php ... tail&p=264

Bild
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

ferm skrev:
Klopper skrev:
ferm skrev:
Silverfisk skrev:
knedy skrev:Åker stallet av även fast strängar sitter på?
Det är nog på grund av att strängarna sitter på. Konstruktionen är som sagt lite knäpp...
Jag tror det är som Danne säger att hålet är lite för uttänjt för att det ska funka med lim. Måste nog ha nått som fyller ut... Trä på burk kanske är lite för poröst ja... Nu blir jag villrådig.
Epoxy som Araldit är om det är rätt blandat hårt och starkt. Med epoxy kan du fixa glappet och få stallet att sitta fast
Är inte Araldit ett epoxylim? :D
Jo det var Ciba-Geigys varumärkesnamn på epoxy. Det finns epoxy av många olika varianter och hårdhet men standard Araldit är lagom segt för att man ska kunna fylla ut ordentligt när det inte är presspassning på det som ska limmas ihop
Araldit rular!
Har nyttjat detta behändiga "klister" i många sammanhang!
Tack för historielektionen Ferm, visste inte att det var Ciba-Geigy.
Man lär så länge man lever, eller hur var det nu.......? :wink:
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Det var Ciba-Geigy men numer är det Akzo-Nobel som äger varumärket
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

ferm skrev:Det var Ciba-Geigy men numer är det Akzo-Nobel som äger varumärket
Tack igen! :D
Vad tusan lär du dig allt?
Har fullt schå att hålla mig up 2 date på pratabas.se :oops:
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Klopper skrev: Vad tusan lär du dig allt?
Detta är väl att klassificera till avdelningen för värdelöst vetande.
I det här fallet så beror det på att jag använt Araldit på jobbet och då köpt stora burkar där det stod med stora bokstäver C-G.
Sen köpte jag för privat bruk en liten förpackning och såg då att det stod A-N
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

ferm skrev:
Klopper skrev: Vad tusan lär du dig allt?
Detta är väl att klassificera till avdelningen för värdelöst vetande.
I det här fallet så beror det på att jag använt Araldit på jobbet och då köpt stora burkar där det stod med stora bokstäver C-G.
Sen köpte jag för privat bruk en liten förpackning och såg då att det stod A-N
Appropå värdelöstvetande så sökte jag lite lojt på basspalace.com och landade såsmåninom på:
http://www.basspalace.com/8_string_bass ... palace.com

Vad fan har "Trosor för hösten" med 8 strängade basar att göra?
Skitig g-sträng i all ära men............? :oops:
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Inlägg av Silverfisk »

Danne skrev: Hipshot har nyligen släppt ett stall som passar utan modifiering. Man använder de gamla bussningarna och förmodligen skulle det hålla eftersom brytvinkeln inte blir så tuff. Stallet hamnar ju dikt an mot kroppen. Här ser du även en bild på en RD. http://www.hipshotproducts.com/cart.php ... tail&p=264

Verkar vara idealet nästan... Synd bara att det känns onödigt att lägga ut så pass mycket pengar på just den här basen.
Nu har jag råkat krackelera lacken också... :( Säkert minus tusen kronor på värdet. Jäkligt klantigt. :?

Ny stämskruv och bättre lim, så blir det nog bra.
Skriv svar