Bara brum ur Rickenbackerns mono-utgång

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
dittohead
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 12:06
Ort: Malmö

Bara brum ur Rickenbackerns mono-utgång

Inlägg av dittohead »

Tjena

När jag använder mono-utgången hör jag bara en jävla massa brum i stärkaren. Nån som vet vad som kan vara fel? Skruvade av och tittade lite snabbt, men jag vet inte vad jag ska leta efter då jag inte vet hur det ska se ut.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Ingen lös sladd eller så? Funkar stereoutgången då?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
dittohead
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 12:06
Ort: Malmö

Inlägg av dittohead »

Nä, inte vad jag kan se. Har provat med olika kablar också.
Ja, stereoutgången funkar
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

elektronikspray i kontakterna skadar inte. Annars låter det som en kabel.
Har problemet dykt upp plötsligt?
Har du provat att ha kabel inkopplad med plektrumskyddet löst och pillat lite bland kablarna?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
dittohead
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 12:06
Ort: Malmö

Inlägg av dittohead »

Minns inte om det kom helt plötsligt eller gradvis.

Nä, har fixat kopplingsschema så jag ska göra det nu
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Inlägg av Silverfisk »

Jag har också lite problem med brum på min rickenbacker. Är kanske inte alls samma orsak, men den brummar när man släpper strängarna. När mar man sätter tillbaka fingrarna så typ klickar det till och bruset slutar. Det är lite störigt eftersom man hela tiden måste ha någon sorts kontakt md strängar. Nån sorts jordningsfel kanske? Men sladden som är kopplad till stallet verkar intakt...
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Förmodligen dålig kontakt för jorden i monojacket. Min Rick är sådan (glappar lite). Kollar man in i jacket ser man att det ser ur som rost där jorden ansluter mot telepluggen. Annars kan der vara dålig kontakt i blecket som sitter i monojacket som kortsluter +signalerna från stereojacket (så det blir mono). Skruva loss jackplattan och anslut en kabel och lirka får du se om du ser något konstigt där. Jag tror dock att det är kontakten till jord som är dålig.
Användarvisningsbild
dittohead
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 12:06
Ort: Malmö

Inlägg av dittohead »

Silverfisk skrev:Är kanske inte alls samma orsak, men den brummar när man släpper strängarna. När mar man sätter tillbaka fingrarna så typ klickar det till och bruset slutar.
Det är tvärtom för mig märkte jag nyss. Oftast brummar den bara när jag nuddar vid strängarna eller nåt annat jordat. Ska ta en närmare titt på jacket då, se om det är det.
Skriv svar