Jordning

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
yohan
Medlem+
Inlägg: 1138
Blev medlem: tor 24 maj 2007, 11:39
Ort: Torshälla

Jordning

Inlägg av yohan »

Jord brukar väl dras till stallet men jag vill minnas att man då riskeraar att sas. bli elektrisk bassist. :Angel:

Gör man på nåt annat sätt nu för tiden?
https://soundcloud.com/jambrains" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/jambrains" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/channel/UCWsxX4 ... ci-BbmKTCQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Man jordar fortfarande stallen. För att bli elektrisk krävs 1: Jordningen är av i nätsladden till förstärkaren alt. man kör i ett ojordat uttag. 2. Fasen leds över någonstans till chassit. 3. Du tar i basens strängar samtidigt som du tar i något annat jordat föremål ex. element, lampa, mickstativ, en jordad gitarrist etc.

Alternativet är om basen är ordentligt jordad och någon annan utrustning är felaktig med överledning av fas, exempelvis ett mixerbord eller liknande.

För att undvika sådant här krävs att ingen jag-tror-jag-kan-gör-det-självare har fipplat med grejorna tex tillverkat sin egna fina nätsladd eller skarvsladd utan skyddsjord. Ett stort + är att använda jordfelsbrytare även om det inte är en garanti för att slippa en elektrisk kyss. Mardrömsscenariot är vid användning av flera faser med två felaktiga utrustningar med varsin fas som överledning. Då får man 400V i sig och ingen jordfelsbrytare i världen kommer att lösa ut.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Danne skrev:Man jordar fortfarande stallen. För att bli elektrisk krävs 1: Jordningen är av i nätsladden till förstärkaren alt. man kör i ett ojordat uttag. 2. Fasen leds över någonstans till chassit. 3. Du tar i basens strängar samtidigt som du tar i något annat jordat föremål ex. element, lampa, mickstativ, en jordad gitarrist etc.

Alternativet är om basen är ordentligt jordad och någon annan utrustning är felaktig med överledning av fas, exempelvis ett mixerbord eller liknande.

För att undvika sådant här krävs att ingen jag-tror-jag-kan-gör-det-självare har fipplat med grejorna tex tillverkat sin egna fina nätsladd eller skarvsladd utan skyddsjord. Ett stort + är att använda jordfelsbrytare även om det inte är en garanti för att slippa en elektrisk kyss. Mardrömsscenariot är vid användning av flera faser med två felaktiga utrustningar med varsin fas som överledning. Då får man 400V i sig och ingen jordfelsbrytare i världen kommer att lösa ut.
Och sedan säger prästen "nu är han jordad"
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Gäst

Inlägg av Gäst »

PN! Vad hette han i Ume som fick en sån kyss när han nuddade miken att basen sprack och guldarmbandet smälte in i handleden på honom? Petter eller nåt.

Trådlöst är också en bra säkerhet.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Thats it! Nu ska jag börja spela blockflöjt!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

MALA skrev:
Och sedan säger prästen "nu är han jordad"
Ja, vår gymnasielärare (el-linjen) hade en tavla på sitt kontor med tecknad bild på en begravning med texten: "Jorda du så slipper prästen".
Albert Rosenfield
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 08 sep 2007, 03:46

Inlägg av Albert Rosenfield »

Om elektroniken i instrumentet är korrekt utförd i övrigt, bra skärmad etc. och man använder en bra kabel finns det ingen anledning att jorda strängarna. Snarare ska man nog undvika det just pga. av de skäl som antytts ovan. På större scener, särskilt vid flyttbara installationer (läs: på turné) är det inte säkert att jord på scen är samma sak som jord vid mixern (vilken mikrofoner etc. är ansluten till) - därför kan man få stötar även om all utrustning i sig är jordad på rätt sätt. Att jorda strängarna är en dum gammal vana från förr som det inte finns någon anledning att fortsätta med.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Jag hade en utrustning där det kunde gå små läckströmmar i strängarna.. det pirrade till ibland :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Athe
Medlem+
Inlägg: 982
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 01:57
Ort: Göteborg

Inlägg av Athe »

Jag får kyssar av mina basar när jag inte kör i jordade eluttag :(
Yamaha RBX JM2
Bee Stinger 6:a
Ashdown ABM 500 EVO, Ashdown ABM 410T.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Athe skrev:Jag får kyssar av mina basar när jag inte kör i jordade eluttag :(
Ja se den kärleken...
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Skriv svar