Rörbyte och service

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Rörbyte och service

Inlägg av prunier »

Förstärkarna har inte fått vård sedan början av 90talet.
Det behövs säkert nya rör och det saknas ”delar” på preampen.
Vem i Örebro, Karlstad, Karlskogaområdet skall man anlita?



Bild
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

Måste medge att jag aldrig intresserad mig så mycket för förstärkare :oops: , så jag vet inte om jag vill ge mig på rörbyte och liknande själv. Kan ju iofs plocka isär dom bara för att kolla. Tror det finns 4 rör bara i preampen. Är rör rör eller finns det olika kvalitéer som passar?

Går ju att omformulera frågan: Rekommendationer om vem man skall anlita för att sätta ihop dom när man plockat isär dom och inte får dom att funka igen?
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Prata med Johan på Börsen i Öret .. han har en rörgubbe han använder sig av..

EDIT: Lämnade in min sunn till honnom.. han hittade inga fel.. fick tillbaka den och den lät skräp.. (så jag trodde han va koko..) tills jag kom på att sladden till fotomkopplaren glappade.. (hade inte skickat med den).. sen lät den prima igen.. så han kan nog sina grejer ändå
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

kör på trial and error :)

Är det ett helrörssteg?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

Endast rör i båda preamp och slutsteg

Min nyfikenhet gör att jag tror jag tar isär dom i morron.
Jag får posta bilder av delarna så får ni dirigera, Grej A måste bytas, Mojäng B skall i tingest C och så vidare

Funkar det inte får man åka till Örebro
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

eller sälja till mig..

hur kraftigt är steget?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

prunier skrev:Endast rör i båda preamp och slutsteg

Min nyfikenhet gör att jag tror jag tar isär dom i morron.
Jag får posta bilder av delarna så får ni dirigera, Grej A måste bytas, Mojäng B skall i tingest C och så vidare

Funkar det inte får man åka till Örebro
Så länge man är läskunnig så brukar det gå bra. Det står på rören vilka det är, sen drar man dem ur hållaren riktar in det nya med samma siffror och bokstäver så att stiften passar i hållaren och trycker ner det. Sen är det bara att göra om proceduren tills alla är bytta. Skitenkelt.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

Diesel skrev:eller sälja till mig..

hur kraftigt är steget?
120 W
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Ta helst inte i rören direkt med fingrarna utan ha papper eller tyg emellan. Lite fingerflott och hög värme är inte alltid en bra kombination
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Köp engångs-siliconhandskar på klasolles.. bra att mäcka bil, bra att mäcka båt med.. med bra att mäcka rör med.. bra att mäcka vad som helst med...

köpte 8st 100pack på klasolles i stockholm... stod i kassan.. kassören började slå in alla paket.. sen vänder jag mig om och kollar vem som står efter mig i kön.. det är Peter Siepen.. han tittar på mig.. tittar på rullbandet med 800 engångs-silicon handskar.. tittar på mig igen och ler när han säger: Oh happy days! :D

Varken jag eller kassören kommer någonsin glömma den dagen!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Liten skrev:Köp engångs-siliconhandskar på klasolles.. bra att mäcka bil, bra att mäcka båt med.. med bra att mäcka rör med.. bra att mäcka vad som helst med...

köpte 8st 100pack på klasolles i stockholm... stod i kassan.. kassören började slå in alla paket.. sen vänder jag mig om och kollar vem som står efter mig i kön.. det är Peter Siepen.. han tittar på mig.. tittar på rullbandet med 800 engångs-silicon handskar.. tittar på mig igen och ler när han säger: Oh happy days! :D

Varken jag eller kassören kommer någonsin glömma den dagen!

Oh shit! :D :D :D
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Liten skrev:Köp engångs-siliconhandskar på klasolles.. bra att mäcka bil, bra att mäcka båt med.. med bra att mäcka rör med.. bra att mäcka vad som helst med...

köpte 8st 100pack på klasolles i stockholm... stod i kassan.. kassören började slå in alla paket.. sen vänder jag mig om och kollar vem som står efter mig i kön.. det är Peter Siepen.. han tittar på mig.. tittar på rullbandet med 800 engångs-silicon handskar.. tittar på mig igen och ler när han säger: Oh happy days! :D

Varken jag eller kassören kommer någonsin glömma den dagen!
HAHAHAHAHA!!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

Bilder från obduktionen. Det ser riktigt snyggt ut på insidan

2 stk 12AX7A i peampen

i steget är det 2 två 12AX7, en 12AT7 och fyra stora rör det står Peavey på :roll:

Bild



Bild
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Jag kollade på nätet, enligt bilderna har du en Peavy Tube Power 120 och effektrören i den ska vara 6L6 som även heter KT88 eller 5881. Troligen har Peavy använt matchade rör. Frågan är om alla fyra måste vara matchade, men det finns kvartetter att köpa.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Förstegsrör skulle jag bara byta dit och bort..

Men hur är det med slutstegsrör och bias-justering?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

ferm skrev:Jag kollade på nätet, enligt bilderna har du en Peavy Tube Power 120 och effektrören i den ska vara 6L6 som även heter KT88 eller 5881. Troligen har Peavy använt matchade rör. Frågan är om alla fyra måste vara matchade, men det finns kvartetter att köpa.
Det är högst sannolikt att steget jobbar med Klass A/B vilket innebär att rören åtminstone bör vara par-matchade. Sedan måste man även ställa Bias om du nu inte ser vad det är för klassning på originalrören.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Danne skrev:
ferm skrev:Jag kollade på nätet, enligt bilderna har du en Peavy Tube Power 120 och effektrören i den ska vara 6L6 som även heter KT88 eller 5881. Troligen har Peavy använt matchade rör. Frågan är om alla fyra måste vara matchade, men det finns kvartetter att köpa.
Det är högst sannolikt att steget jobbar med Klass A/B vilket innebär att rören åtminstone bör vara par-matchade. Sedan måste man även ställa Bias om du nu inte ser vad det är för klassning på originalrören.
Men om de ska parmatchas så måste man veta hur paren sitter.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

ferm skrev:
Danne skrev:
ferm skrev:Jag kollade på nätet, enligt bilderna har du en Peavy Tube Power 120 och effektrören i den ska vara 6L6 som även heter KT88 eller 5881. Troligen har Peavy använt matchade rör. Frågan är om alla fyra måste vara matchade, men det finns kvartetter att köpa.
Det är högst sannolikt att steget jobbar med Klass A/B vilket innebär att rören åtminstone bör vara par-matchade. Sedan måste man även ställa Bias om du nu inte ser vad det är för klassning på originalrören.
Men om de ska parmatchas så måste man veta hur paren sitter.
Tack för alla kommentarer så långt. Det börjar låta avancerad detta här.
Börjar att tveka på om jag förtjänar ha en rörstärk med min bristande kompetens i ämnet. :)
Stora rören är mycket riktigt märkt med 6L6 GC (super 6 ”s”) Huruvida dom är parade eller matchade 2 och 2 eller alla fyra vet jag inte, och heller inte vilken skillnad det gör.
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

anyway.. vid skattkärr (E18 mot stockholm strax utanför karlstad) Finns en rör-kille som servar de stärkare som lämnas in på musikaffären i karlstad. Ring studiefrämjandet i karlstad, fråga efter johan carlsson eller någon annan på musikavdelningen. Nu minns jag inte vad killen heter.. men ändå..!
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

Finns numera till salu i egen tråd (Har köpt lite Ashdown prylar via Årnes)
Om den stannar hos mig kvar får ja pyssla lugnt och sansad med den under hösten
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Skriv svar