Stallmontage

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Fredde
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 23 nov 2006, 18:34
Ort: Södra Dalarna

Stallmontage

Inlägg av Fredde »

Finns det någon som vill hjälpa en gammal man i nöd?

Jag skall montera ett fender vintagestall på en p-baskropp som inte har förborrade skruvhål. Finns det någon bra metod att mäta upp exakt placering?

Jag har planerat att montera halsen och sedan mäta upp mitten på kroppen med ett snöre. Men, mäta upp i längsled har jag ingen koll på hur man smartast går tillväga.

Jag har två till p-basar som jag eventuellt tänkte använda som referens, är det en bra idé?

Vore mycket tacksam för hjälp..! Verkar jag osammanhängande beror det på att jag är ap-trött... hoppas jag gjort mig förstådd.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Jag har gjort precis som du tänkt göra. Alltså det bästa är att montera halsen först. Ta gärna och dra lite maskeringstejp som du kan rita ett centumstreck på. Man kan även om man vill lägga en lång linjal utmed båda sidorna av halsen så man får två streck på kroppen och centrum av dessa blir ju även centrum av halsen. Kontrollera med ett snöre.

Sedan kan man använda en bas med samma skallängd som referens. Mät från 12:e band till där centrum av stallsadlarna är, oftast blir det ju tripp, trapp trull s.a.s. E-sadeln brukar vara längst bak och g-sadeln längst fram. Mät till centrum mellan a- och d-sadeln. För mig har det oftast varit just ganska nära 17" där (halva skallängden). Om man använder ett liknande stall är det just vettigt att kolla hur sadlarna är justerade så man får samma justeringsspelrum för intoneringen. När man har längden drar man mha vinkelhake ett streck på tvären där skruvarna skall sitta. Lycka till!
Användarvisningsbild
Fredde
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 23 nov 2006, 18:34
Ort: Södra Dalarna

Inlägg av Fredde »

Jag tackar så mycket! Jag ska prova i helgen. Synd att jag inte fått lacken till halsen än bara :cry: så den kommer inte bli helt klar...
Skriv svar