Sprucken baksida på hals

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

busse skrev:Så där efter lång startsträcka har jag köp superlim och duttat igen sprickan, så nu återstår tillslipningen av halsen. Då kommer jag till en till fråga vad tusan skall jag behandla halsen med sen jag slipat till den? Halsen verkar ha nån form av tunn lack eller olja. Kan man ta lite rålinolja och olja in stället där jag slipat eller måste man ha nåt special medel? Jag brukar andvända rålinoja till gevärskolvar som skall klara av regn och rusk så det borde väl funka till hals?
Slipa ner hela halsen och kör på med linolja. Funkar skitbra!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Slipa ner hela halsen och kör på med linolja. Funkar skitbra!
Nu har jag slipat ner halsen, så då blir det till att olja den. Skall man tunna ut oljan med balsamterpentin som man brukar göra på gevärskolvar för att den skall tränga in bättre i träet eller skall man bara ha den som den är?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

busse skrev:
Slipa ner hela halsen och kör på med linolja. Funkar skitbra!
Nu har jag slipat ner halsen, så då blir det till att olja den. Skall man tunna ut oljan med balsamterpentin som man brukar göra på gevärskolvar för att den skall tränga in bättre i träet eller skall man bara ha den som den är?
Det kan man göra, men det är inte nödvändigt. Lönn är ett hårt träslag med små porer så det suger inte upp så mycket olja. Se'n vill man inte ha för mycket olja i träet heller, det kan påverka ljudet.

Lägg på flera lager, låt torka mellan varven och torka av överflödet. 2-3 gånger brukar räcka.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Klopper skrev:Det visste inte jag heller förrän jag limmade samman vänster pek och långfinger ....
Du var bara tvungen att testa va? :lol:
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Scuba skrev:
Klopper skrev:Det visste inte jag heller förrän jag limmade samman vänster pek och långfinger ....
Du var bara tvungen att testa va? :lol:
Mja, tvungen och tvungen?
Det är sådant som kan hända en idog modellbyggare! :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Det kan man göra, men det är inte nödvändigt. Lönn är ett hårt träslag med små porer så det suger inte upp så mycket olja. Se'n vill man inte ha för mycket olja i träet heller, det kan påverka ljudet.

Lägg på flera lager, låt torka mellan varven och torka av överflödet. 2-3 gånger brukar räcka.
Tackar, då blir det till att olja på halsen så får vi se hur den blir.
Skriv svar