Sprucken baksida på hals

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Sprucken baksida på hals

Inlägg av busse »

Jag tog fram min OLP Stingray för nån dag sen, har inte rört den på några månader och märkte då att det var nåt konstigt med halsen. Det var som en lite puckel på baksidan av halsen ungefär mitt emot första bandet då jag tittade närmare så verkar det vara en spricka i halsen, förmodligen är det ju dragstången som ligger och ha tryckt så halsen har spruckig. Så vad skall jag göra för att åtgärda detta, släppa strängarna och dragstången så halsen inte har några spänningar och sen försöka få in nåt tunnflytandelim i sprickan och i sånt fall vilket lim? Eller har ni några andra tips på att ågärda denna spricka? Halsen är en lönnhals med på limmad lönngreppbräda om det har nån betydelse. Postar också en bild på sprickan som är ca 10 mm lång.

Bild
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Ta basen fortast möjligt till en duktig reparatör.
Gör inget själv om du inte är hundra på vad du gör.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Detta är ju en billig bas så att lägga ut en massa pengar på att repa den känns lite surt. Är van arbeta med trä så det blir nog att försöka greja det själv, finns det nån som har tips på hur man skall laga såna här skador?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Har du garanti kvar på den?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Har du garanti kvar på den?
Nix den är 3-4 år gammal, kommer inte riktigt ihåg när jag köpte den. Nån som har tips på hur mna skall repa denna spricka?
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Tro vad det är för något som trycker på innifrån halsen då. Kan väl inte vara stången, i så fall måste den väl vara av? Det är ju en så liten spricka. Hmmhmm... Det där tål att funderas på.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Tro vad det är för något som trycker på innifrån halsen då. Kan väl inte vara stången, i så fall måste den väl vara av? Det är ju en så liten spricka. Hmmhmm... Det där tål att funderas på.
Finns det så mycket annat är dragstången att välja på? Nån som har nån teori?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Ser ut som om det kommit in fukt i en liten spricka i träet. Torka med hårtork e.d., droppa i lite lättflytande superlim och slipa sedan ytan jämn. Lacka eller olja in den slipade fläcken. Kommer sprickan tillbaka så är det nå't annat fel...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Ja jag tänkte precis på fuktskada också. Hade en fuktskadad bänkskiva i köket som såg ut så där.
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

Lossa strängarna och kolla om det försvinner… Det är intressant att få reda på varför det blev spricka…
I live and I learn!
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Skall testa att lossa strängarna och se vad som händer, annars så får det bli superlim och lite putsning på det hela. Nåt tips på vilket lim som är bäst, fabrikat och typ?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

busse skrev:Skall testa att lossa strängarna och se vad som händer, annars så får det bli superlim och lite putsning på det hela. Nåt tips på vilket lim som är bäst, fabrikat och typ?
Du ska ha ett lättflytande lim som tar sig in i sprickan och i träets porer. Fråga hos färghandlar'n om han har nå't förslag. Jag brukar använda ett billigt lim som finns på macken, Attack eller nå't liknande heter det.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

BarbequeVillage skrev:
busse skrev:Skall testa att lossa strängarna och se vad som händer, annars så får det bli superlim och lite putsning på det hela. Nåt tips på vilket lim som är bäst, fabrikat och typ?
Du ska ha ett lättflytande lim som tar sig in i sprickan och i träets porer. Fråga hos färghandlar'n om han har nå't förslag. Jag brukar använda ett billigt lim som finns på macken, Attack eller nå't liknande heter det.
Om det är ett sk. superlim CA cyanoacrylat tror jag det heter så är en hobbyaffär ett bättre ställe att besöka än macken. CA-lim finns i olika viskositet. Kan tränga in i träet och göra det stenhårt.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Cyanoacrylat känns bekant. Det är nog det jag brukar använda.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

BarbequeVillage skrev:Cyanoacrylat känns bekant. Det är nog det jag brukar använda.
CA och bakpulver är en höjdarkombination om man kraschat en sadel och inte hinner göra en ny.
Gjorde en dylik rep på min BB5000 för c:a 10 år sedan och det håller fortfarande.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Klopper skrev:
BarbequeVillage skrev:Cyanoacrylat känns bekant. Det är nog det jag brukar använda.
CA och bakpulver är en höjdarkombination om man kraschat en sadel och inte hinner göra en ny.
Gjorde en dylik rep på min BB5000 för c:a 10 år sedan och det håller fortfarande.
Jag har läst att gitarrister använder cyanoacrylat att limma fast nageln när man bänt på strängarna och strängen farit in mellan nageln och fingret
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

ferm skrev:
Klopper skrev:
BarbequeVillage skrev:Cyanoacrylat känns bekant. Det är nog det jag brukar använda.
CA och bakpulver är en höjdarkombination om man kraschat en sadel och inte hinner göra en ny.
Gjorde en dylik rep på min BB5000 för c:a 10 år sedan och det håller fortfarande.
Jag har läst att gitarrister använder cyanoacrylat att limma fast nageln när man bänt på strängarna och strängen farit in mellan nageln och fingret
Ja eller limma fast morsan i telefonluren! :wink:
Story/skröna från mj-svängen!!
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Klopper skrev:
ferm skrev:
Klopper skrev:
BarbequeVillage skrev:Cyanoacrylat känns bekant. Det är nog det jag brukar använda.
CA och bakpulver är en höjdarkombination om man kraschat en sadel och inte hinner göra en ny.
Gjorde en dylik rep på min BB5000 för c:a 10 år sedan och det håller fortfarande.
Jag har läst att gitarrister använder cyanoacrylat att limma fast nageln när man bänt på strängarna och strängen farit in mellan nageln och fingret
Ja eller limma fast morsan i telefonluren! :wink:
Story/skröna från mj-svängen!!
Behövs det? Skulle inte förvåna mig om hon inte märkte det på en god stund.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

ferm skrev:
Klopper skrev:
ferm skrev:
Klopper skrev:
BarbequeVillage skrev:Cyanoacrylat känns bekant. Det är nog det jag brukar använda.
CA och bakpulver är en höjdarkombination om man kraschat en sadel och inte hinner göra en ny.
Gjorde en dylik rep på min BB5000 för c:a 10 år sedan och det håller fortfarande.
Jag har läst att gitarrister använder cyanoacrylat att limma fast nageln när man bänt på strängarna och strängen farit in mellan nageln och fingret
Ja eller limma fast morsan i telefonluren! :wink:
Story/skröna från mj-svängen!!
Behövs det? Skulle inte förvåna mig om hon inte märkte det på en god stund.
Tanten fick visst panik.
Löstes med lugnande i modern och handen insmord med smör.
Telefonen skall enligt uppgift aldrig blivit sig lik igen! :D
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Jag fick en hel flaska cyanoacrylat över handen en gång. Korken satt fast och när den väl släpte fick jag hela innehållet över handen. Eftersom jag visste att det fungerar så bra att limma människor så spretade jag med fingrarna tills limmet torkat. Det blev varmt ett kort ögonblick. Sen var det skalpel och tålamod som gällde
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

ferm skrev:Jag fick en hel flaska cyanoacrylat över handen en gång. Korken satt fast och när den väl släpte fick jag hela innehållet över handen. Eftersom jag visste att det fungerar så bra att limma människor så spretade jag med fingrarna tills limmet torkat. Det blev varmt ett kort ögonblick. Sen var det skalpel och tålamod som gällde
Hade du smort in tassen med fett typ smör och trulat över en plastpåse och rört på fingsingarna så hade det nog inte blivit så smärtsamt som med skalpel. Fettet tränger såsmåningom in mellan limmet och huden.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Klopper skrev:
ferm skrev:Jag fick en hel flaska cyanoacrylat över handen en gång. Korken satt fast och när den väl släpte fick jag hela innehållet över handen. Eftersom jag visste att det fungerar så bra att limma människor så spretade jag med fingrarna tills limmet torkat. Det blev varmt ett kort ögonblick. Sen var det skalpel och tålamod som gällde
Hade du smort in tassen med fett typ smör och trulat över en plastpåse och rört på fingsingarna så hade det nog inte blivit så smärtsamt som med skalpel. Fettet tränger såsmåningom in mellan limmet och huden.
Det gjorde inte ont, dessutom hade vi inte smör på jobbet, och jag visste inte att det skulle fungera
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

ferm skrev:
Klopper skrev:
ferm skrev:Jag fick en hel flaska cyanoacrylat över handen en gång. Korken satt fast och när den väl släpte fick jag hela innehållet över handen. Eftersom jag visste att det fungerar så bra att limma människor så spretade jag med fingrarna tills limmet torkat. Det blev varmt ett kort ögonblick. Sen var det skalpel och tålamod som gällde
Hade du smort in tassen med fett typ smör och trulat över en plastpåse och rört på fingsingarna så hade det nog inte blivit så smärtsamt som med skalpel. Fettet tränger såsmåningom in mellan limmet och huden.
Det gjorde inte ont, dessutom hade vi inte smör på jobbet, och jag visste inte att det skulle fungera
Det visste inte jag heller förrän jag limmade samman vänster pek och långfinger och ringde en kompis som jag visste hade debonder eller vad det nu heter. Då tipsade han mig om smör, och det funkade. Gjort samma miss? :wink:
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Lossa strängarna och kolla om det försvinner… Det är intressant att få reda på varför det blev spricka…
Nu har jag testa att släppa spänningen på strängarna och även spänningen på dragstången så att den är "lös". Sprickan verkar vara kvar och "bullen" där sprickan sitter i verkar också vara ungefär den samma som tidigare. Blir nog att åka och köpa superlim på macken och testa lägga igen sprickan.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Så där efter lång startsträcka har jag köp superlim och duttat igen sprickan, så nu återstår tillslipningen av halsen. Då kommer jag till en till fråga vad tusan skall jag behandla halsen med sen jag slipat till den? Halsen verkar ha nån form av tunn lack eller olja. Kan man ta lite rålinolja och olja in stället där jag slipat eller måste man ha nåt special medel? Jag brukar andvända rålinoja till gevärskolvar som skall klara av regn och rusk så det borde väl funka till hals?
Skriv svar