Bygga ton kontroller

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Bygga ton kontroller

Inlägg av A_Warning »

JAg ska meka lite i kväll och undrar hur man kan bygga en midd-tonkontroll?
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Jag har byggt en passiv bas kontroll till min OLP för att göra nåt kul med en ratt som blev över efter lite omkopplande av basen. Det finns eller har i alla fall funnits ett program som jag tror heter "tone stack calculator" att ladda ner gratis, med hjälp av det så kan man "se" vad som händer då man byter ut olika komponenter i olika tonkretsar i stärkare en de funkar ju de samma om man har dom i basen. Det finns en tonkontroll som heter "big muff" som bara är en midkontroll om man minns rätt och det var den som jag andvände mig av och bytte ut värdena komponenerna så den funkar som en tonkontroll som bara skär bas. Komponenterna som går åt till den tonkontrollen är ca 3 motstånd, 3 kondingar, en bit exprimentplatta ca 2X3 cm att bygga på och en pot så det är inga dyra komponenter heller.

Edit: En länk till programmet kommer här
http://www.duncanamps.com/tsc/
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

busse skrev:Jag har byggt en passiv bas kontroll till min OLP för att göra nåt kul med en ratt som blev över efter lite omkopplande av basen. Det finns eller har i alla fall funnits ett program som jag tror heter "tone stack calculator" att ladda ner gratis, med hjälp av det så kan man "se" vad som händer då man byter ut olika komponenter i olika tonkretsar i stärkare en de funkar ju de samma om man har dom i basen. Det finns en tonkontroll som heter "big muff" som bara är en midkontroll om man minns rätt och det var den som jag andvände mig av och bytte ut värdena komponenerna så den funkar som en tonkontroll som bara skär bas. Komponenterna som går åt till den tonkontrollen är ca 3 motstånd, 3 kondingar, en bit exprimentplatta ca 2X3 cm att bygga på och en pot så det är inga dyra komponenter heller.

Edit: En länk till programmet kommer här
http://www.duncanamps.com/tsc/
Jag har mac =/ Men tack ändå!
Skriv svar