Warwickstall

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Warwickstall

Inlägg av Svarte_Jack »

Fick en idé om att sätta i ett riktigt Warwickstall i min Rockbass. Skulle det gå? Sitter ett ganska standardstall i nu. Behöver jag fräsa och göra massa skit? Är det värt det?
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Warwickstallet sitter i två ganska djupa kaviteter, jag vet inte hur stallet på Rockvarianten sitter men fräsa måste du.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Vad är det med ditt Rockbass-stall du är missnöjd över?
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Inget särskilt egentligen. Har bara hört en massa gott om Warwicks riktiga. Och om jag blir tvungen att fräsa så skiter jag i det. Men tack för hjälpen.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Dalafräs = sprit och stämjärn. Alternativt skjuta hål med hagelsprakaren.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Det fina med warwickstall är att dom är fina, det fula med rockbass-stall är att dom är fula... Dessutom är det tydligen mer praktiskt med warwick, justeringar och sustain och grejer... sånt där oviktigt :roll:
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Förresten, när vi ändå är inne i en tråd om skillnader i olika stall... Vad är det egentligen för skillnad på ett bra stall och ett inte riktigt lika bra stall? Och två olika bra stall?
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

the_great_alfonzo skrev:Förresten, när vi ändå är inne i en tråd om skillnader i olika stall... Vad är det egentligen för skillnad på ett bra stall och ett inte riktigt lika bra stall? Och två olika bra stall?
Det som jag kan störa mig mest på när det kommer till stall är ju sådana där Fender stall som rör sig i sidled ibland. Men jag vet inte om jag tycker att det är så stor skillnad i ljud på ett standard fender och tex ett badass.
Sen så är det ju skönt med stall som man inte behöver dra hela strängen igenom när man byter strängar.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

the_great_alfonzo skrev:Förresten, när vi ändå är inne i en tråd om skillnader i olika stall... Vad är det egentligen för skillnad på ett bra stall och ett inte riktigt lika bra stall? Och två olika bra stall?
Vad som är "bra" beror på vad det är för bas det ska sitta på. Det som skiljer mellan olika stall är främst massan. I övrigt är det mest en fråga om att slippa skrammel och ha lagom vinkel över sadlarna. Ett alltför dämpande material är inte så bra heller (zinklegeringar till exempel), men jag vill hävda att materialvalet är tämligen oviktigt så länge det rör sig om hårda saker som stål eller mässing.

Tillägg: Sen har vi förstås stallets funktion, det vill säga hur det är formgivet. Justeringsmöjligheter, ergonomi och hur enkelt det är att byta strängar.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Nä jag tänkte mest om det var nån skillnad ljudmässigt :)
Skriv svar