Dragstångsproblematik

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
de voto
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 19:14
Ort: Tjockhult

Dragstångsproblematik

Inlägg av de voto »

Godafton

Jag har problem med att dra halsen så att den blir rak, skruven går vansinnigt trögt. Nån som har nåt bra tips om vad man kan göra?

Instumentet ifråga är en American Jazz Bass '62, tillverkad i slutet av 90-talet. Jag har följt instruktionerna på Fenders hemsida samt från den här länken: http://www.barbequevillage.com/frame.html
som är en utmärkt webplats.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

de voto skrev:Godafton

Jag har problem med att dra halsen så att den blir rak, skruven går vansinnigt trögt. Nån som har nåt bra tips om vad man kan göra?

Instumentet ifråga är en American Jazz Bass '62, tillverkad i slutet av 90-talet. Jag har följt instruktionerna på Fenders hemsida samt från den här länken: http://www.barbequevillage.com/frame.html
som är en utmärkt webplats.
Hej och tack för de vänliga orden!

Om skruven går trögt ska du inte tvinga den, det kan vara nå't fel och en dragstång lagar man helst inte...

Börja med att ta av strängarna och skruva loss halsen. Om skruven fortfarande går trögt bör du skruva bort den helt.

Kolla om det finns tecken på skador i träet där den suttit, i så fall bör du lägga i en bricka för att kunna spänna dragstången mera.

Om det inte finns några tecken på kompression eller sprickor i träet, försök med följande:
Lägg halsen (med greppbrädan nedåt) på två träklossar (en ovanför tredje band och en nedanför 15:e). Sätt en tving mitt emellan dem och tvinga FÖRSIKTIGT halsen närmare bordsskivan.
Stanna när halsen är helt rak.
Dra åt skruven och ta bort tvingen.
Nu borde halsen vara rak. Sätt tillbaka den och stränga upp basen, låt den ligga över natten och kolla att det fortfarande är OK i morgon.

Prova något av ovanstående och hör av dig om det inte funkar!

Lycka till!
/Per
Senast redigerad av BBQV den fre 29 sep 2006, 23:17, redigerad totalt 1 gånger.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
de voto
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 19:14
Ort: Tjockhult

Inlägg av de voto »

Hua, det där låter som en operation jag måste ladda för ett par dagar innan jag vågar genomföra den....men stort tack för instruktionerna.

Kanske får jag övervaga att lämna in den till nån som kan fixa den.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag hittade en variant på mitt tips som visar hur man kan tvinga halsen bakåt utan att skruva loss den.

Bild

Det är inte så krångligt som det låter, det klarar du!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
de voto
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 19:14
Ort: Tjockhult

Inlägg av de voto »

Jag gör ett försök vilken dag som helst....återkommer med resultatet.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Finns en snubbe som heter Arvidsson i din stad, som tydligen ska vara en riktig trollkarl när det kommer till gitarrer och basar.

Han påstås inte vara särskilt dyr heller.
Jag har aldrig haft anledning att testa honom...
men har fått rekomendationen av en polare som lämnade sin Gibson som huvudet gått av på till honom.

Jag har tel numret någonstans om det är intressant?!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
de voto
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 19:14
Ort: Tjockhult

Inlägg av de voto »

Geddy_Lee skrev:Finns en snubbe som heter Arvidsson i din stad, som tydligen ska vara en riktig trollkarl när det kommer till gitarrer och basar.

Han påstås inte vara särskilt dyr heller.
Jag har aldrig haft anledning att testa honom...
men har fått rekomendationen av en polare som lämnade sin Gibson som huvudet gått av på till honom.

Jag har tel numret någonstans om det är intressant?!
Det låter intressant, posta gärna numret om du hittar det. Sen är det så att basen är fullt spelbar som den är men det saknas några tiondelar för att få den helt perfekt.
Jag har även en Rickenbacker som jag lyckades få till riktigt bra, när jag köpte den begagnad nån gång på 80-talet, har inte skruvat på den sen dess. Jag vill minnas att det tog tid innan det blev bra så det kanske inte är så tokigt att lämna in den.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

de voto skrev:Det låter intressant, posta gärna numret om du hittar det.
08-641 06 59
dereborn

Inlägg av dereborn »

http://hem.passagen.se/zalle/arne.html

Arne Arvidsson är en legend!
Användarvisningsbild
de voto
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 19:14
Ort: Tjockhult

Inlägg av de voto »

200071 skrev:
de voto skrev:Det låter intressant, posta gärna numret om du hittar det.
08-641 06 59
Mange takk
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

de voto skrev:
Geddy_Lee skrev:Finns en snubbe som heter Arvidsson i din stad, som tydligen ska vara en riktig trollkarl när det kommer till gitarrer och basar.

Han påstås inte vara särskilt dyr heller.
Jag har aldrig haft anledning att testa honom...
men har fått rekomendationen av en polare som lämnade sin Gibson som huvudet gått av på till honom.

Jag har tel numret någonstans om det är intressant?!
Det låter intressant, posta gärna numret om du hittar det. Sen är det så att basen är fullt spelbar som den är men det saknas några tiondelar för att få den helt perfekt.
Jag har även en Rickenbacker som jag lyckades få till riktigt bra, när jag köpte den begagnad nån gång på 80-talet, har inte skruvat på den sen dess. Jag vill minnas att det tog tid innan det blev bra så det kanske inte är så tokigt att lämna in den.
Du fick ju numret utan min hjälp ser jag.
Finns mobil oxå....vet inte vad han har för öppettider:
0702-03 25 00
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Har fundering på att ev lämna in min Fender till herr Arvidsson, vid tillfälle.
Jag har ett litet rassel/skallrande ljud i min Fender Jazz.

Jag har iofs sett att magneterna sitter snett i mickkåpan på halsmicen.
Typ släppt från sitt läge.
Vet inte om det är kan vara det...
Men annars undrar jag om det skulle kunna vara dragstången som är problemet även på min.
Att den sitter löst eller någe?

Va tror alla kunniga kollegor?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

Geddy_Lee skrev:Har fundering på att ev lämna in min Fender till herr Arvidsson, vid tillfälle.
Jag har ett litet rassel/skallrande ljud i min Fender Jazz.

Jag har iofs sett att magneterna sitter snett i mickkåpan på halsmicen.
Typ släppt från sitt läge.
Vet inte om det är kan vara det...
Men annars undrar jag om det skulle kunna vara dragstången som är problemet även på min.
Att den sitter löst eller någe?

Va tror alla kunniga kollegor?
Sitter mickkåpan högt kanske så att strängarna nuddar den lite?
Hörs det hela tiden eller bara på vissa strängar/ över hela halsen eller bara delvis?
Har svårt att tänka mig att det är dragstång men kolla om muttern är lös...

/EA
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

dereborn skrev:http://hem.passagen.se/zalle/arne.html

Arne Arvidsson är en legend!
Absolut herr Dereborn, visst är han lite av en legend ? minns han när man var en ung tölp och började spela bas, och han var ute med lite olika folk o roddade gitarrer o basar, den bas jag har är väl hans standard 5:a, beställde den 1994 och den är helt suverän, enkelt uppbyggd, inget "lull-lull" på den, träbas helt enkelt, och lättspelad till tusen, enda som är med den är att varje höst och varje vår får jag justera halsen på den ( som är väldigt tunn ) annars - kanonsound.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

EA skrev: Sitter mickkåpan högt kanske så att strängarna nuddar den lite?
Hörs det hela tiden eller bara på vissa strängar/ över hela halsen eller bara delvis?
Har svårt att tänka mig att det är dragstång men kolla om muttern är lös...

/EA
Nee... Det är inge sånt.
Jag har ju en bassline-mic i bäda positionerna.
Alltså MusicMan variant.
Om du tänker dig att ena raden av magnetera "släppt" på ena sidan i längdled och börjat hänga ner lite.
Det är ju inget som försvinner när man bara använder stallmicken, så det är ju lite långsökt att det skulle vara det...
Det är om något skaller fortplantar sig i kroppen.

Skumt är det.
Har haft en gitarrtekniker titta på det som hastigast, men han kunde inte härleda varifrån det kom.
Kanske krävs en trollkarl, trots allt. :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

JAg hade problem med en bas som skallrade och min första tanke var att det var dragstången som lät. Jag höll på hur länge som helst och letade tills jag upptäckte att ena knoppen till axelbandet satt lite löst. :oops:
Jag drog åt lite och så var problemet borta.
Så kolla i alla fall varenda skruv på och i basen. Det är mycket svårt att avgöra var ifrån ett ljud kommer många gånger.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

200071 skrev:JAg hade problem med en bas som skallrade och min första tanke var att det var dragstången som lät. Jag höll på hur länge som helst och letade tills jag upptäckte att ena knoppen till axelbandet satt lite löst. :oops:
Jag drog åt lite och så var problemet borta.
Så kolla i alla fall varenda skruv på och i basen. Det är mycket svårt att avgöra var ifrån ett ljud kommer många gånger.
Mmm... Jag ska nog göra en riktig koll på den.
Tack för tipset.

Btw så säljer de en sån bas som du har på bild på Vendolin.
27´000 spänn vill de ha.
Den är verkligenb fruktansvärt ful...men för de pengarna borde den ju vara bra. =)
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Geddy_Lee skrev: Btw så säljer de en sån bas som du har på bild på Vendolin.
27´000 spänn vill de ha.
Den är verkligenb fruktansvärt ful...men för de pengarna borde den ju vara bra. =)
Med tanke på att det är samma pris som basstudio har på sin hemsida för en ny så är det lite dyrt med......... och bilden är även från Basstudios hemsida. Lite trådkapning, men man blir lite fundersam.

För att återgå till ämnet. Har samma problem med en av mina basar. Det är en stämskruv som gett sig och skallrar vid olika toner på vissa av strängarna. Att dra alla skruvarär definitivt ett bra förslag. Hjälper det inte så kolla stämskruvar och annan mekanik så de funkar som de ska. Det tog lite tid att hitta felet på in, men just nu lever jag med det. Det hörs inte ut i stärkarn och man akn med lätthet undvika dessa skallrande toner om man tänker efter.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Matte skrev: Det hörs inte ut i stärkarn och man akn med lätthet undvika dessa skallrande toner om man tänker efter.
Mitt hörs ju i utljudet..
Men visst bör man se över sina prylar.

Köpte en beggad bas i våras.
Man undrar ju hur somliga tänker..
Den var verkligen riktigt misshandlad.
Inte bestående men...men knappt spelbar pga alla konstigheter.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Geddy_Lee skrev: Mitt hörs ju i utljudet..
Men visst bör man se över sina prylar.

Köpte en beggad bas i våras.
Man undrar ju hur somliga tänker..
Den var verkligen riktigt misshandlad.
Inte bestående men...men knappt spelbar pga alla konstigheter.

Trist när det är så. Hoppas du finner en lösning på problemet.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Geddy_Lee skrev: Btw så säljer de en sån bas som du har på bild på Vendolin.
27´000 spänn vill de ha.
Den är verkligenb fruktansvärt ful...men för de pengarna borde den ju vara bra. =)
Tack för att du uppmärksammade det för mig. Det är en bluffannons som ska tas bort, basen är min, någon med tveksam humor har försökt något, vet inte om det är mig eller killen som har telefonnumret (och har testat basen) som någon vill göra sig lustig över.
För övrigt är basen både vacker och bra, så det så! :roll:
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

200071 skrev:JAg hade problem med en bas som skallrade och min första tanke var att det var dragstången som lät. Jag höll på hur länge som helst och letade tills jag upptäckte att ena knoppen till axelbandet satt lite löst. :oops:
Jag drog åt lite och så var problemet borta.
Så kolla i alla fall varenda skruv på och i basen. Det är mycket svårt att avgöra var ifrån ett ljud kommer många gånger.
Jag hade en liknande upplevelse med en Jazzbas. Det visade sig vara skruvarna till kontrollplattan som inte var ordentligt åtdragna. Det var inte det första jag kollade...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

200071 skrev:
Geddy_Lee skrev: Btw så säljer de en sån bas som du har på bild på Vendolin.
27´000 spänn vill de ha.
Den är verkligenb fruktansvärt ful...men för de pengarna borde den ju vara bra. =)
Tack för att du uppmärksammade det för mig. Det är en bluffannons som ska tas bort, basen är min, någon med tveksam humor har försökt något, vet inte om det är mig eller killen som har telefonnumret (och har testat basen) som någon vill göra sig lustig över.
För övrigt är basen både vacker och bra, så det så! :roll:
Sikna folk det finns! =/

Sen är det ju med smaken som med baken....vissa har mer än andra. :lol:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

de voto skrev:Jag gör ett försök vilken dag som helst....återkommer med resultatet.
Har du fått nå'n rätsida på halsen?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
de voto
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 19:14
Ort: Tjockhult

Inlägg av de voto »

BarbequeVillage skrev:
de voto skrev:Jag gör ett försök vilken dag som helst....återkommer med resultatet.
Har du fått nå'n rätsida på halsen?
Jag gjorde ett försök i morse. Skruvade loss halsen och tog bort skruven, ingenting såg skadat eller konstigt ut och gängorna var helt ok. Sen placerade jag halsen mellan två träklossar och en tving mellan klossarna som du beskrev, tvingade ner den lite och drog åt skruven. Jag behövde inte dra åt tvingen så mycket, den var nästa rak utan tving.

När jag sedan släppte på tvingen var den fortfarande rak. Skruvade tillbaks halsen på basen och strängade upp den. Den var fortfarande rak, nästan för rak.

När jag kollade på den efter ca 15 minuter hade den böjt tillbaks sig och såg ut som när jag böjade operationen.

Det går att böja halsen med handkraft så att den blir som jag vill ha den men det verkar som om dragstången inte kan hålla den i det läget.
Skriv svar