Vad avgör trycket i strängarna?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Vad avgör trycket i strängarna?

Inlägg av Svarte_Jack »

Och nu menar jag inte i just själva strängarna. Har spelat på olika basar med samma sorts strängar och upplever olika studs och tryck i strängarna på basarna. Även men ljudet av. Ingen placebo här minsann. Varför känns det olika? Trä? Stall?
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Re: Vad avgör trycket i strängarna?

Inlägg av the_great_alfonzo »

Svarte_Jack skrev:Och nu menar jag inte i just själva strängarna. Har spelat på olika basar med samma sorts strängar och upplever olika studs och tryck i strängarna på basarna. Även men ljudet av. Ingen placebo här minsann. Varför känns det olika? Trä? Stall?
Hmm.. jag kanske fattar vad du menar. Menar du typ att vissa strängar följer med fingret när man spelar med fingrarna, och andra bara hoppar av direkt, så man får ett funkigt plopp-liknande ljud? Eller alltså typ... Skillnad i sladdrighet? Så att vissa strängar känns som att dom inte är uppstämda, så att dom är sladdriga, och andra uppstämda så att strängen väldigt snabbt åker tillbaks, typ ?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Strängdimensionen är troligen den största enskilda faktorn, men även materialval spelar in. Alla strängar består av en kärna med ett eller två lager tråd lindad runt sig. Kärnan kan ha olika dimension (och därmed styvhet) och lindningarna likaså. Tunnare trådar är mer flexibla och behöver heller inte spännas lika hårt för att ge rätt ton. När man ger sig till att experimentera med alla parametrar så kan man få väldigt olika resultat. Dessutom är strängtillverkarna väldigt hemliga...

Spänsten i ljudet beror på strängarna, mikarna, basen, förstärkaren och basisten...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kärnans grovlek kontra lindningarnas dito gör en hel del för känslan. Kärnans form (hexa eller rund) ska tydligen också spela in liksom taperwound/exposed core eller inte.

Sist men inte minst så gör dagsformen sitt till... ;)

*edit* Jag extraknäcker som delay...
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Det kan ju inte helt bero på strängarna dock, eftersom att strängarna som sitter på min bas är black label, som jag köpte därför att jag testade en Corvette med exakt såna strängar. Fast det är ändå en heeeeelt annan spänst på min bas.... :roll: Vilket är lite jobbigt...
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag var inte fundersam kring själva strängens egenskaper. Mer hur basen påverkar strängen. Spänst och så vidare. Bring it on! T.ex så känns Black Labels mycket spänstigare på min OLP än på min gamla Yamaha.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

the_great_alfonzo skrev:Det kan ju inte helt bero på strängarna dock, eftersom att strängarna som sitter på min bas är black label, som jag köpte därför att jag testade en Corvette med exakt såna strängar. Fast det är ändå en heeeeelt annan spänst på min bas.... :roll: Vilket är lite jobbigt...
På femsträngade basar har jag märkt att halsen är viktig för B-strängens känsla. Hårda, böjfasta träslag ger bättre spänst i det låga registret, eventuellt kan neckthroughkonstruktion vara en fördel. Jag har inte provat tillräckligt många för att säga nå't säkert...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gäst

Inlägg av Gäst »

Svarte_Jack skrev:Jag var inte fundersam kring själva strängens egenskaper.
Nähä! Men VAR OTACKSAM DÅ!!!

:P
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Men det var intressant ändå. Tro inget annat. Men det var inte riktigt det jag funderade på just nu. My mind is complex.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Strängarnas dragkraft bestäms endast av mensuren och strängens massa (vid en viss pitch). En tjockare (tyngre) sträng måste vara hårdare spänd för att självsvänga med samma frekvens som en tunnare, men det vet ju alla (kanske inte varför däremot).

Att samma strängtjocklek och mensur känns olika kan bero på en rad olika saker.

• Högre stränghöjd gör att man måste trycka ner strängen mer, vilket ger att kraften från fingret måste vara högre (eftersom strängens "brytningsvinkel" ökar).

• Längre total stränglängd gör att strängen kan töjas mer utan att pitchen ändras. Det ger en lite "svampig" känsla, men kan upplevas som att strängarna är mjukare.

• Olika resonans hos själva basen gör att man behöver slå an olika hårt för att få en viss vibrationsamplitud.

Det finns säkert fler småsaker som kan spela in, men ovanstående täcker det mesta.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Skriv svar