Beställa Warmoth hals

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Beställa Warmoth hals

Inlägg av anli »

Är sugen på att beställa en bas från Warmoth, men tyvärr ha de ingen vettig modell på webbidan utan måste formulera en custombetällning via mail. Så behöver lite hjälp med foruleringar och halsprofilsmåtten.
Följande data vet jag i alla fall:
Custom Precision bass neck
- 34"
- Maple in neck and fingerbord
- 20 frets, Standard Nickel/Silver Fret Wire 6230 (smala låga)
- Nut... vete tusan vad jag skall ha... ben?
- neckprofile... där är jag lost ordentligt. Vill ha den hyfsat fet men inte motorvägsbred?

Annars är det väl inget mer att tänka på eller... vill ju ha en fet standard med 20 band av hederlig modell? Tyvärr har de inte det på hyllan.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Akta dig för deras egen definition av "standardprofil". De är mycket tunnare än en P standard om jag minns rätt. Och tänk på att bredden inte har särskilt mycket med "fetheten" att göra. För att halsen ska kännas fet så bör halsen vara tjock och ha en relativt U-formad profil. Alltså mer "utfylld" än en C-profil. Hur mycket är svårt att säga.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Usch ja... knepigt.
Sen kanske kan man välja lack också. De kanske kan fixa "åldrad" cellulosa lack?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag vill ha minst 7/8" (22 mm) tjocklek vid första band, tunnare än så börjar kännas larvigt... Sadelbredden på en P-bas är nuförtiden 1 5/8" (41 mm) mot ursprungliga 1 3/4" (44,5 mm).

Bensadel är att föredra framför både plast och mässing.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

BarbequeVillage skrev:Jag vill ha minst 7/8" (22 mm) tjocklek vid första band, tunnare än så börjar kännas larvigt... Sadelbredden på en P-bas är nuförtiden 1 5/8" (41 mm) mot ursprungliga 1 3/4" (44,5 mm).

Bensadel är att föredra framför både plast och mässing.
Kombinationen 7/8" (22 mm) tjocklek och 5/8" (41 mm) bredd... funkar det? Eller bör den vara bredare?
Dumma frågor... men jag har inga att jämföra med.
Jo förresten, har ju testat en med 44 mm. Lite väl brett kanske, 42-43 vore en kompromiss?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Men va tusan... Rickenbacker uppger 42.9 mm (1 11/16'')!
Märkligt, den känns inte bred?
Nåja 43 eller 44 mm måste bli kanon!
Nu måte jag kolla alla basarna, fram med skjutmåttet! :D
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Hmm... Kanske skulle man satsa på en warmoth hals till EB-n :)
Nejustne... Dom kostar en del ja...
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Om jag räknat rätt så har Warmoth 43 mm på sina p-bas halsar. Låter ok.
Men tjocklek vid sadeln kan jag inte hitta. Lika bra att maila.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Äh för bökigt... nu fick jag ett infall av lokalpatrotism och vänder siktet mot Grillbyfabriken i stället.
Köp svenskt!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Det där med bredden borde du prova ut innan du bestämmer dig. 44,5 är vansinnigt brett för en fyrsträngad bas tycker jag. Det var en av anledningarna till att jag gjorde mig av med min '57 reissue. Den hade riktigt obekväm halsprofil. Bred som ett as men ändå inte särskilt tjock. Kanterna mot greppbrädan till är mycket viktigt för känslan, och ju bredare halsen är desto tjockare måste den också vara för att hålla en "fet" profil. Annars känns den bara som en vass planka, vilket '57:an var. Basebollgrepp blir extremt obekvämt, men "spindel" funkar rätt bra.
Min nuvarande Squier har 41 mm sadelbredd och känns faktiskt "fetare", märkligt nog. Och då gillar jag faktiskt feta halsar. Det jag skulle kunna tänka mig att ändra på den halsprofilen är tjockleken. Jag skulle vilja ha en J-profil fast linjärt förstorad, alltså lika bred som min P men tjock och bra också.

Minsta lilla ändring på halsprofilen känns, så lägg ner ordentligt med tänk och tid på att få det rätt!
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Just nu vill jag ha 43 som ricken tycker det är ok. Men fetare och U profil.
Jag skall försöka antasta alla basar i närområdet... bla BBQ:s 65:a.
Du har helt rätt Makten, detta är skitnoga. Så det gäller inte att förhasta mig.
Mitt problem är att jag gärna går till ytterligheter! Så jag skall fundera och och prova några extra gånger.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

anli skrev:Just nu vill jag ha 43 som ricken tycker det är ok. Men fetare och U profil.
Jag skall försöka antasta alla basar i närområdet... bla BBQ:s 65:a.
Du har helt rätt Makten, detta är skitnoga. Så det gäller inte att förhasta mig.
Mitt problem är att jag gärna går till ytterligheter! Så jag skall fundera och och prova några extra gånger.
Har du mätt Ricken? Visserligen är de breda om halsen... Sen har de rätt speciell halsprofil. Där snackar vi U-form, det vill säga så mycket att greppa om som möjligt i förhållande till tjockleken, som ju inte är så farlig. Både U, bred och tjock kanske blir för mycket.
Det jag vill säga är att profilen gör mer för fet-känslan än både bredd och tjocklek om vi rör oss inom normala ramar. Mitt förslag är att du försöker hitta nån bas som du provar där profilen känns rätt, som du sen kan låta kopiera.

Kolla förresten in profilerna på Warmoths gitarrhalsar. Där får man en bra uppfattning om hur profilerna kan skilja sig:

http://www.warmoth.com/guitar/necks/nec ... k_profiles

"Fat" känns mycket fetare än "boat neck", trots att bredd och tjocklek är samma.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Japp jag måttade med skjutmåttet också, nästan 43 mm.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Skriv svar